A versenyhivataltól várnak áfaernyőt az élelmiszergyártók
Az ÉFOSZ szerint volt olyan kereskedelmi lánc is, amely levelében megpendítette: amenynyiben a beszállító nem csökkenti az árát, a kereskedő "választékfelülvizsgálatot" tart, és ahol csökken a forgalom, ott más, helyettesítő termékeket választanak inkább. Az ÉFOSZ szerint ez gazdasági erőfölénynyel történő visszaélésnek minősül, így megtette a bejelentését a Gazdasági Versenyhivatalnál. Az ÉFOSZ nem nevezte meg, hogy mely cégek írtak ilyen tartalmú levelet a beszállítóiknak.
Az általunk megkeresett kereskedőcégek - a Tesco, az Auchan, a Spar, és a CBA - képviselői cáfolták, hogy az ÉFOSZ által említett tartalmú levelet írtak volna a gyártóknak, továbbá arra sem szólították fel a beszállítóikat, hogy az áfanövekedés terheit egyoldalúan vállalják át.
A Metro most nem kér a magyar kampányból
A Metro Kereskedelmi Kft. egyelőre nem kívánja a már évtizedes múltra visszatekintő Kiváló Magyar Élelmiszer védjegy reklámait üzleteibe beengedni. (A szigorú minősítésnek egyébként 80 hazai gyártó mintegy 400 terméke felelt.) Krubl Yvette kommunikációs vezető elmondta, hogy a korábbi megállapodást, miszerint a jövő héttől a Metro hálózatban is megjelenhetnek a logók, az élelmiszer-etikai kódex bevezetése körüli vita, és a versenyhivatal vizsgálata miatt visszamondták. A német cég nem szeretné, ha egy elmarasztaló döntés miatt ebből hátránya származna. Az ügy meglepte a védjegyet működtető Agrármarketing Centrumot felügyelő agrártárcát. Sirman Ferenc szakállamtitkár szerint a kereskedők szempontjából ingyenes országos akcióban való részvétel visszamondása túlreagálás. Veszélyesnek mondta ezt a folyamatot, még ha csak a Metro vezetése döntött is így. A 39 milliós kampány májusban tévéreklámokkal kezdődött és a jövő héttől kilenc áruházláncban folytatódik. (Cz. P.)