Liberót kap a személyszállítás?
Önkormányzati kézbe adná a kis forgalmú vasúti mellékvonalak sorsát a kormány. A közlekedési tárca azt szeretné, ha az önkormányzatok javaslatai alapján a Regionális Fejlesztési Tanácsok (RFT) határoznák meg a MÁV és a Volán-társaságok menetrendjét. Ezzel egyúttal azt is: melyik településre járjon vonat, és melyikre autóbusz. A rövid távon jelentős költségcsökkentést nem ígérő kezdeményezéssel egy időben megtennék az első lépést a vasúti személyszállítási piac liberalizációja felé is. A kérdés csak az, mindehhez lesz-e elég ideje a kabinetnek.
A szaktárca intézkedési terve már elkészült, de az első lépéseknél meg is csúszott. Ütemterve szerint legalábbis a Regionális Közlekedésszervezési Irodáknak (RKI) a 2009/2010-es menetrendi javaslatokat április derekán be kellett volna mutatniuk a hét RFT-nek. A régiós fejlesztési szervezeteknek ráadásul az egyeztetésekkel is végezniük kellett volna. Mindez azonban egyelőre várat magára. Feltehetően azért, mert a programot a kormány még nem tárgyalta.
Az elképzelések szerint mindenesetre az RFT-k szabadsága a vasúti és a közúti tömegközlekedés menetrendjének összehangolásánál nem lenne teljes. Lehetőségeiket az elkölthető költségvetési pénz határolná be: a szaktárca terve szerint egyetlen régió sem léphetné túl költségtervében a területe közlekedésére 2009-ben fordított állami kiadásokat.
Egyelőre nincs válasz arra, hogy a közlekedésre szánt állami támogatásból az egyes régiók hogyan részesednek majd. Erről előreláthatólag lakosságszámuk és közlekedési hálózatuk mérete, illetve területük nagy forgalmú csomópontjainak értékelése után határoznának. Annyit azonban lehet tudni, hogy a terv készítői a személyszállítás hatékonyságának javulása nyomán néhány év alatt több tízmilliárd forint költség lefaragására látnak lehetőséget.
A feladatok regionális elosztása önmagában nem teszi hatékonyabbá a közlekedési szolgáltatásokat. A szakminisztérium a kiadások csökkenését a szolgáltatási piac megnyitásától, a szolgáltatók versenyének beindulásától várja. Ezért az RFT-k által összeállított integrált menetrend lebonyolítására akár már az idén pályázatokat írnának ki.
Versengés csak a közép-magyarországi régióért nem lesz. A főváros és agglomerációs települései között továbbra is a - privilégiumait a távolsági és nemzetközi forgalomban szintén megőrző - MÁV Start szerelvényei szállítanák az utasokat. Budapest agglomerációs buszjáratait pedig a Volánbusz Zrt. üzemeltethetné tovább. A régióban ez a két cég alakíthatna elővárosi társaságot.
A szakértők is találgatják, hogy a fennmaradó területe-ken a regionális menetrendek lebonyolítására a MÁV-on, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.-n, és a Volán-társaságokon kívül ki pályázik majd. Különösen, hogy a Volánoknak közszolgáltatási szerződésük 2012-ig elsőbbséget biztosít a helyközi buszjáratok üzemeltetésére.
Az akár 7-15 évre kiadható regionális közszolgáltatási szerződésekért versenybe szálló konzorciumoknak mindenesetre számos feltételnek kellene eleget tenniük. Az elvárások között szerepelne, hogy a pályázók számottevő gyakorlattal rendelkezzenek a tömegközlekedési ágazatban, és tőkehelyzetük is garanciát jelentsen a személyszállítási szolgáltatások lebonyolítására. Emellett rendelkezniük kell majd
a közúti személyszállításhoz szükséges hatósági engedélyekkel, meg kell szerezniük a vasútvállalati működési engedélyt, és a vasútbiztonsági tanúsítványt is.
Aki mindezek birtokában ajánlatot tesz egy-egy régió kiszolgálására, feladatai ellátásához igénybe veheti az állami vasút eszközeit. A tervek szerint 2010 januárjában megalakuló MÁV Személyszállítási Zrt. tulajdonába kerülő vasúti járműveket, valamint a még szintén csak papíron létező MÁV Pályavasút-működtető Zrt. kezelésében lévő pályákat a szolgáltatók előreláthatólag bérelhetik majd. Emellett a konzorciumok a hatósági előírásoknak megfelelő saját eszközeikkel is szállíthatnának utasokat.