Darabolás előtt a MÁV

Ízekre szedné a kormány a MÁV Zrt.-t: a vasúti holding vezető cégéből három társaságot csinálnának. A változtatásoktól két-három év alatt mintegy kétszázmilliárd forint bevételt remélnek. Az átalakulásról nincs döntés.

Kormánybiztos veheti át a MÁV irányítását, ha szabad jelzést kap a közlekedési tárca terve a MÁV-csoport átszervezésére. A program lebonyolításával megbízott új "fővasutasnak" rekordgyorsasággal kellene átállítania a váltót az állami vasút előtt - a cégcsoport 2010 januárjától új szereposztás szerint működne. A sokadik átalakítási próbálkozástól szokás szerint a MÁV működésének hatékonyabbá, olcsóbbá válását várják. Kerestük a választ: ezúttal hogyan csinálnák?

A vasút új szervezeti rendjének kialakítására még nem készült el a végleges menetrend. Ennek ellenére a bennfentesek arról beszélnek: a MÁV Zrt. feldarabolásával három állami céget hívnának életre. A közvetlenül a közlekedési tárca, illetve a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) irányítása alatt működő vállalkozások megalakításával a költségvetés legkésőbb 2012-ig mintegy kétszázmilliárd forintot spórolhatna.

A MÁV Zrt. feladatainak egy részét a MÁV Vagyonhasznosító (MÁV VH) Zrt. venné át. A terv szerint kezelésébe kerülne minden olyan vagyonelem, amely nem kapcsolódik szorosan a vasúti pályák és a személyszállítás működtetéséhez. Azaz a MÁV VH vinné és hasznosítaná a MÁV vasútüzemhez nem használt ingatlanjait - köztük az irodaházakat, telkeket és egyéb épületeket. Értékesítésükkel az optimista becslések szerint a társaság két-három év alatt mintegy százmilliárd forint bevételre tehetne szert.

A vagyonhasznosító céghez kerülnének a MÁV egyes vállalkozásai is. Köztük a vasúti mozdonyokat üzemeltető, vontatási feladatokat ellátó MÁV Trakció Zrt. és a járművek karbantartásával foglalkozó MÁV Gépészet Zrt. A nem állami alapfeladatokat ellátó két szolgáltató társaságot a MÁV VH maga működtethetné, de 2010-től értékesítésükre is lehetősége lenne. Privatizációjuk 30-40 milliárd forint bevételt hozhatna.

A MÁV Zrt.-ből kiválással jönne létre a MÁV Pályavasút-működtető (MÁV PVM) Zrt. Ehhez a társasághoz az állami tulajdonban lévő vasúti pályák és a hozzájuk tartozó biztosítóberendezések üzemeltetése, fenntartása kerülne. Kezelésükre a cég szerződést kötne az MNV-vel.

Az új pályavasúti cég ingatlanokat nem kapna útravalóul anyavállalatától: a vasúti pályák tartozékait és a vasútüzemi létesítményeket is bérelné vagy ingyenesen használatba kapná a MÁV VH-tól. Tulajdonába csupán azok a gépek
és berendezések kerülnének, amelyek feladatai ellátásához kellenek. Igaz, ezek mellett a MÁV PVM megkapná a pályák működtetéséhez kapcsolódó feladatok ellátásában szerephez jutó fél tucat vasutascég tulajdoni részesedését is.

Mindez az elképzelések szerint megnyitná az utat a könyv szerint 290 milliárd forint összértékű pályavasúti ingatlanok egy részének önálló kezelése előtt. Értékesítésük, illetve hasznosításuk bevétele meghaladhatná az ötvenmilliárd forintot.

A MÁV-csoport ingatlanportfóliójának átszervezése a számítások szerint 3-4 milliárd forint megtakarítást hozna évente. Amire a bevételekkel együtt szükség is lenne: az új vagyonhasznosító vállalkozás örökölné ugyanis a MÁV mintegy százmilliárd forint tartozását. Ennek fedezetét pedig éppen a társasághoz kerülő ingatlanok adják.

Az új vasutascégek csapatát erősítené a MÁV Személyszállítási (MÁV SZ) Zrt. is. A társaság tulajdonába két jelentős vagyonelem kerülne. Egyrészt megkapná a vasúti személyszállítással foglalkozó MÁV-Start Zrt.-t, másrészt megörökölné a MÁV Zrt. könyveiben nyilvántartott valamennyi tehermentes vasúti személykocsit, motorvonatot és a feladataihoz használt egyéb vagyontárgyakat is. Színre lépéséből azonban az utasok közvetlenül valószínűleg nem érzékelnek majd semmit.

A hírek szerint a közlekedési tárca terve már megjárta a Miniszterelnöki Hivatalt. Legnagyobb erényének azt tartják, hogy sok év kísérletezés után megoldást kínál a MÁV költséges - vízfejként emlegetett - központi irányításának felszámolására. A még egyeztetés alatt lévő elképzelések megvalósíthatóságát ugyanakkor a szűkre szabott határidők megkérdőjelezik: ahhoz, hogy az átalakítás az év végéig lezáruljon, az új cégek megalakításáról már júniusban meg kellene hozni az első döntéseket, a vasút szervezetének átalakítását pedig hét hónap alatt be kellene fejezni.

Táncest a Kelenföldi pályaudvaron - Újrahangolják a MÁV működését
Táncest a Kelenföldi pályaudvaron - Újrahangolják a MÁV működését
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.