Elveszett a világelsőség és több márka

Ami jó a General Motorsnak, az jó Amerikának, és ami jó Amerikának, az jó a GM-nek, így jellemezte a világhatalom és az autóipari konszern egymásra utaltságát 1953-ban Charles Wilson, a cég elnöke. Sok igazság lehet az egykori GM-elnök mondásában, mert az Egyesült Államok most sem hagyja veszni a konszernt, a mentőakciót pedig személyesen Obama elnök és stábja irányítja. A főnökváltás már az amerikai elnök döntése volt, ezért került Rick Wagoner helyére Fritz Henderson pénzügyi igazgató, aki a csődeljárást és a cég államosítását is előkészítette.

Éppen századik évében, 2008-ban vesztette el 1932-ben megszerzett világelsőségét a GM: tavaly a Toyota 8,97 millió új autót adott el, ez 610 ezerrel haladta meg az amerikai óriás teljesítményét. Az amerikai márkák évtizedeken át erőltették a terepjárók és kisteherautók gyártását, alaposan lemaradtak a hibridek versenyében. Az 1908-ban alapított, detroiti központú cég napjainkig 450 millió autót gyártott. A GM kétszáz országban értékesít, harmincöt országban pedig gyárt autókat és negyedmillió embert foglalkoztat világszerte. Nyolc európai országban működő tizenegy gyártó- és összeszerelő üzemében 55,5 ezer alkalmazottja van, ebből 26 ezer a németországi Opel üzemeiben.

Munkahelyek mellett márkák is megszűntek: az Oldsmobile után eltűnik a Pontiac, és eladósorba került a fiatalabb amerikai nemzedéknek szánt Saturn, a katonai megrendelésekből korábban jól megélő Hummer, valamint a svéd Saab. Egyelőre megmarad a Buick, a Cadillac, a Chevrolet, a Corvette és az Opel, valamit az önálló ausztrál GM márka, a Holden, a kínai Wulling és a dél-koreai GM Daewoo. A Saab és a Hummer iránt több kínai befektető érdeklődik, a Saturnt az észak-amerikai márkakereskedők mentenék meg. Kétséges viszont az Opel testvérmodelljeit gyártó brit Vauxhall sorsa.

Az Egyesült Államokban tizenegy GM-gyárat és a közel hatezer kereskedésből még ebben az évben 1400-at bezárnak, 2010-ig pedig legfeljebb 1100-nak lesz szerződése. A 2007-ben még 16,2 milliós eladás 2008-ban 13,2 millióra esett, és az USA autópiacáról szóló idei előrejelzések legfeljebb kilencmillió autóról szólnak. Ráadásul ebből is egyre kevesebb jut a hazai klasszikusoknak, hiszen a külföldi márkák 1965-ben még csak ötszázalékos részesedése 2008-ban már ötven százalék fölé nőtt, vagyis az amerikaiak többsége már nem amerikai autót akar, legyen az Chrysler, Ford vagy Chevrolet jelvényes.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.