Csődben a GM, eladható a Chrysler
Hétfő reggel, New Yorkban beadta a csődvédelmi kérelmet a General Motors; ez az amerikai ipar történetének legnagyobb ilyen eljárása. A több mint 172 milliárd dollár kintlevőséget felhalmozó autógyártó a tervek szerint 60-90 nap alatt születhet újjá: a csődbíró legalább tizenegy üzem bezárásához, márkák (Saturn, Hummer) megszüntetéséhez és márkakereskedések felszámolásához járul majd hozzá - ennek nyomán további húszezer munkahely szűnhet meg. Az új GM a Cadillac, a Chevrolet, a Buick és a GMC márkákat tartja meg. A GM-csoporthoz tartozó Saab Svédországban már csődeljárás alatt van, az Opel a Magnához kerülhet.
Legnagyobb hitelezői között a gyártó a Wilmington Trustot (23 milliárd dollár) és az UAW ágazati szakszervezetet (21 milliárd) sorolta fel, de tartozik például a Deutsche Banknak is több mint 4 milliárddal. Az amerikai állam újabb 30 milliárd dollárral száll be a GM megmentésébe (összesen 50 milliárddal.) Cserébe viszont 60, a kanadai kormánnyal együtt pedig 72 százalékot kap az új cégben. Az UAW nyugdíjasainak egészségbiztosítási alapja 17,5 százalékos tulajdonrészhez juthat, amelyet 20-ra egészíthet ki. Az amerikai autógyártók megroppanásához hozzájárult, hogy horribilis kötelezettségük állt fent jelenlegi és korábbi dolgozóik, valamint családtagjaik egészségügyi ellátásának fedezésére. A dolgozói juttatásokról a GM és a szakszervezet között olyan megállapodás született, ami évi egymilliárd dollárral csökkenti a cég terheit.
A vezérigazgató-váltást az Obama-kormány "autó feladatcsoportja" már kierőszakolta Detroitban, és Rick Wagonert Fritz Henderson váltotta nemrég. Fehér házi források szerint a GM sorsát megpecsételte, hogy Wagoner vonakodott a komoly áldozatokkal járó szerkezetátalakítás végrehajtásától. A vállalat eközben mint a megváltót várja a hibrid, feltöltős (plug-in) Chevy Volt jövő novemberre jelzett piacra dobását. Az elemzők szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy mintegy 30 ezer dolláros ára mellett a Volt menynyire lesz tömegautó.
Ezzel csaknem egy időben, helyi idő szerint vasárnap éjjel a manhattani csődbíró kiemelte a Chryslert a védelem alól; az USA harmadik legnagyobb autógyártója így éppen egy hónap alatt alakulhatott át. A csődbíró eladhatóvá tette a Chryslert; ha a Fiat-tal a hónap közepéig mégsem jön létre az üzlet, úgy az olaszokat nem terheli kötelezettség. Ellenkező esetben - egy hónapos, versenyjogi próba után - kezdetben 20, később 30 százalékos tulajdonrészt szerezhetnek. A részvények többsége, 55 százaléka az UAW alapjához kerülhet. Az amerikai és a kanadai kormány itt kisebb hányadhoz juthat. A GM-mel (és az állami mentőövre közvetlenül egyelőre nem szoruló Forddal) ellentétben a Chrysler eddig sem volt tőzsdei cég. A balul sikerült Daimler-házasság után - amelyből a németek is jelentős veszteséggel tudtak csak kihátrálni - a vállalatban a Cerberus Capital Management nevű kockázatitőke-társaság szerzett meghatározó befolyást. Az új Chrysler Group menedzsmentjében a Fiat-nak lesz döntő szava, amely sokáig az Opelért is versenyben volt Berlinben. A minap bejelentették: C. Robert Kidder, a Duracell International korábbi első embere váltja Robert L. Nardellit a cég elnöki székében. A csaknem két éve, a Home Depot barkácsáruházlánctól átigazolt Nardelli ideig-óráig maradhat a vezérigazgatói poszton. A torinói gyártótól azt várják, hogy a kisautók gyártásában szerzett ismereteit kamatoztassa a főleg pickupokban, minivanekben és szabadidő-terepjárókban jeleskedő detroiti cégnél; cserébe az olaszok visszatérhetnek az észak-amerikai piacra is. Az üzlettel a 22 Chrysler-üzemből nyolc zárhat be, több ezer állás szűnhet meg, és a jelek szerint végleg megpecsételődött a Chrysler- (illetve Dodge-, és Jeep-) márkakereskedések negyedének, államokszerte csaknem 800-nak a sorsa is.
A GM-nek olyan sok pénzre van szüksége, amelyet csak egy kormány biztosíthat - mondta hétfői beszédében Barack Obama elnök, kitérve arra is: Kanada szövetségi, illetve Ontario kanadai tartomány kormánya is beszáll a globális óriásvállalat egyes részlegeinek megmentésébe. Az amerikai elnök egyben köszönetet mondott a német kormánynak az Opel helyzetének rendezését elősegítő egyetértési nyilatkozatért. Obama a régi GM végéről, egyben pedig egy új, a minőségi, biztonságos és üzemanyag-gazdaságos autógyártásban elkötelezett GM kezdetéről beszélt a nap folyamán beadott csődvédelem kapcsán. De mint mondta: nem tesz úgy, mintha a nehéz idők már elmúltak volna. - Áldozatokra van szükség minden érintett, így a szakszervezetek vagy a részvényesek részéről is - hangsúlyozta. Az elnök megerősítette korábbi nyilatkozatát: nem akarja működtetni az óriásvállalatot, az igazgatótanács álljon a magánszférából érkező tagokból, a kormány nem fog beleszólni például termékfejlesztési kérdésekbe. A folyamat végén az USA-n belül gyártott járművek aránya három évtized óta először növekedhet a GM-nél Obama szavai szerint. Az elnök arra számít, hogy a GM-nek több időt kell csődvédelemben töltenie, mint a Chryslernek.