A GM behajt a csődvédelembe, a Chrysler kitolathat
Fél-másfél évet tölthet csődvédelemben és fordíthatja teljes energiáit likviditási gondjai enyhítése helyett szerkezetátalakításra a General Motors. A nemrég még a világ legnagyobb autógyártójának számító vállalat, amelynél a Fehér Ház már vezérváltást is kikényszerített, hétfőn adja be a csődvédelmi kérelmet egybehangzó források szerint. (Pünkösd nem munkaszüneti nap az Egyesült Államokban.) A már késznek mondható tervek szerint az állam újabb 30 milliárd - mindöszszesen már 50 milliárd - dollárral segíti át a bajba jutott vállalatot az átmeneti időszakon, viszont (a kanadai kormánnyal együtt) 72,5 százalékos tulajdoni hányadot szerez benne. Megállapodás született az UAW ágazati szakszervezettel, amelynek alapja 17,5 százalékot kap, a kötvényesek pedig tíz százalékot - mindkét csoport opcióval a továbbiakra.
A masszív leépítésekkel és kényszernyugdíjazásokkal, üzembezárásokkal, márkák felszámolásával (de a Chevrolet, a Cadillac, a Buick és a GMC átmentésével), márkakereskedői szerződések felszámolásával az új GM termelését az életképesség érdekében az észak-amerikai piac évi 10 milliós jármű-értékesítési szintjére "állítják be". (2000-ben 17 millió járműnél tetőztek az eladások.) Az amerikai köznyelvben dolgozói juttatásai miatt korábban Generous (nagylelkű) Motorsnak is hívott cég új gúnyneve Government (Kormány), illetve - az UAW szakszervezet vezetőjének nevéről - Gettelfinger Motors.
Bár a Fehér Ház folyamatosan hangsúlyozza (Barack Obama elnök pedig hétfőn beszédet is tart a detroiti vállalatok kapcsán), hogy nem akar autógyárakat irányítani, illetve, hogy a GM-et szakemberekre bízza, és nem ülteti tele állami hivatalnokokkal az igazgatótanácsot, az amerikai üzleti modellben legalábbis igen szokatlan megoldás számos megválaszolatlan kérdést vet fel, így a közbeszerzésekét is.
Eközben a piac arra számít: az egy hónapja védelembe vonult Chryslert rövidesen kiemeli onnan a manhattani csődbíró. Az új Chrysler Groupban az UAW 55, a GM európai részére, az Opelre is szemet vetett olasz Fiat pedig kezdetben 20 (később esetleg 35) százalékot kaphat. A csődvédelem egyik fő hozadéka a cég szempontjából az volt - és ez a GM esetében is bekövethezhet -, hogy a bíróság felbontotta a Chrysler- (illetve a szintén a cég autóit áruló Jeep- és Dodge-) márkakereskedői szerződések mintegy negyedét, heteken belül csaknem 800 kereskedést számolva fel ezzel Államok-szerte. A Chrysler, az USA harmadik legnagyobb autógyártója ugyanakkor a GM-hez képest igen egyszerű cég. Ez jócskán lerövidíti a csődvédelem idejét. Ám szűk profilja, a pangó észak-amerikai piacnak való beszorítottsága, valamint pickupokra, minivanekre és szabadidő-terepjárókra épülő termékskálája egyúttal végletesen kiszolgáltatottá tette a Chryslert. Az új időket vetíti előre, hogy másokkal együtt a cég egykori legendás vezére, a 84 éves Lee Iacocca is levelet kapott: vegye meg vagy adja vissza korábban élethossziglanra ígért céges ingyenautóját.