Nem szedi szét az MSZP a vagyonadót

Az MSZP-frakció nem bombázza szét módosítókkal a kormány vagyonadó javaslatát, szerintük jó helyen lesz az APEH-nél ez az adó, s az szja-ból leírhatóságát is szükségtelenné teszi a 30 milliós értékhatár. Az előterjesztésben megyénként, illetve kerületenként adnak meg forgalmi értékeket, ám ezeket nem muszáj figyelembe venni az adóalap meghatározásakor.

Megállapodás született a szocialista frakció és a kormány között arról, hogy az MSZP-s képviselők nem egyenként, hanem egységesen, bizottsági módosító formájában nyújtják be a 2010-es adóról szóló törvényjavaslathoz indítványaikat. A frakciótagoktól származó információink szerint most tekintik át a szóba jöhető javaslatokat, de jelen állás szerint érdemi előterjesztés a frakció részéről nem várható.

Oszkó a parlamentben. Mit tesz a frakció a táskájába?
Oszkó a parlamentben. Mit tesz a frakció a táskájába?

A törvényjavaslat előkészítése során a vagyonadóról (és a szuperbruttósításról) alakult ki vita a párton belül, a többségi álláspontok azonban beépültek a kormány törvényjavaslatába. Ezzel együtt a vagyonadó ügye még nem lezárt, mert az SZDSZ több ponton is változtatna, márpedig a liberálisok támogatására szükség lesz a törvény parlamenti elfogadásához. A volt kormánypárt kifogásolja, hogy a vagyonadót nem az önkormányzatok szedik be, hanem központilag az APEH, és a bevételek sem kerülnek vissza a helyhatóságokhoz.

A szocialisták szerint viszont ha helyi szintre kerülne a vagyonadó, nem garantálható, hogy ki is vetnék azt az önkormányzatok, még ha a törvény kötelezné is őket arra. Az SZDSZ másik kifogása arról szól, hogy a vagyonadót nem lehet leírni az szja-ból. Erre az a szocialisták válasza, hogy a tervezett 30 millió forintos értékhatár jól tükrözi a társadalompolitikai szempontokat: becslések szerint a lakásállomány 5 százalékát érinti az adófizetés, azt a kört, ahol a tulajdonos jövedelme feltételezhetően lehetővé teszi a vagyonadó megfizetését. Ezért nincs szükség a leírhatóságra. Nem mellesleg a büdzsé bevételeire is figyelemmel kell lenni, egy ilyen intézkedés viszont apasztaná azt - állítják MSZP-s körökben. A javaslatban egyébként kedvezményeket, mentességeket is biztosítanak (például a nagycsaládosoknak, nyugdíjasoknak, kiskorú örökösöknek), továbbá a vagyonadóra is adhat halasztást, részletfizetési kedvezményt az adóhatóság, sőt, mérlegelheti az adó részbeni vagy teljes elengedését is. A megmaradó helyi adók közül is levonhatóak lesznek az építményeket sújtó adók.

Az egységes, értékalapú ingatlanadózásnak is megágyaz a javaslat - ismerik el a szocialista frakcióban. Az ehhez szükséges ingatlankataszter feltöltését szolgálja például, hogy az adózónak el kell végeznie a számítottérték-kalkulációt az ingatlanjára, ami egyedi jellemzők szerinti értékmegállapításra ad módot. Ha az így kapott ár meghaladja a 30 millió forintot, bevallást kell benyújtani.

Az adót viszont nem ezen érték szerint kell megállapítani: a lakóingatlan tulajdonosa a rendelkezésére álló információk (például a környékre jellemző ingatlanárak) alapján maga határozza meg az adó alapjául szolgáló forgalmi értéket. Ha ilyen információk nem elérhetők, vagy nem tűnnek kellően megalapozottnak, akkor segítségül hívhatja a vagyonadó törvényjavaslat mellékletében szereplő forgalmi értékeket: ebben kerületenként, illetve minden megyére településtípusonként szerepelnek négyzetméterre bontott értékek. Vagyis nem muszáj ebből kiindulni, az adózó más forgalmi értéket is figyelembe vehet. Ezért a szocialisták nem is érzik elnagyoltnak, hogy egy megye egészére ugyanolyan forgalmi értéket tartalmaz a javaslat, az szerintük csak orientációs pont.

Azért nem árt önmérsékletet tanúsítani, mert ha az APEH úgy találja, hogy a bevallásban szereplő adóalap több mint 10 százalékkal elmarad az adóhivatal által reálisnak gondolt értéktől, akkor az adókülönbözeten túl bírsággal is sújthatják az adózót.

A törvény egyelőre csak a lakóingatlanok hasznos alapterületére terjedne ki (tehát a csak tárolásra alkalmas padlás és a pince sem tartozna bele, szintúgy a telken található egyéb épületek, mint a garázs). Ennek az oka az, hogy nehéz metodikailag beleilleszteni a koncepcióba az egyéb ingatlanokat, mint az ipari létesítmények. Mindenesetre a vagyonadó továbbfejlesztésének nyit utat, hogy például a közszolgáltató intézmények, cégek nem élveznek mentességet az adó alól.

Az MSZP szerint az adóhatósághoz befolyó vagyonadót nem osztják vissza az önkormányzatoknak, a makropálya betartása miatt erre a bevételre szüksége van a központi büdzsének. A kormány tervei szerint 40-50 milliárd forint jöhet be a vagyonadóból, más számítások fele ekkora bevételt tartanak elérhetőnek.

Nehéz lesz az árbecslés

Míg a szocialista frakció összességében elégedett a tervezett ingatlanadóval, az ingatlan- és adószakértők több ponton is bírálják a jelenlegi verziót. Az egyik legnagyobb problémának azt tartják, hogy az adó alapja az ingatlan forgalmi értéke, melyet a tulajdonosnak kell kikalkulálnia. - Magyarországon nincs kialakult gyakorlata a forgalmi érték meghatározásának, ahány értékbecslőt megbízunk egy lakás felértékelésével, annyi eltérő eredményt fogunk kapni, így akár az ügyek felénél is vita lehet abból az adóhatóság és a tulajdonos között, hogy valójában mennyit is ér az ingatlan - mondta lapunknak Vámosi-Nagy Szabolcs, az Ernst & Young adószakértője. A szakember szerint az adót az ingatlanok számított értéke alapján kellene kivetni, csak nem úgy, ahogyan az a javaslatban most szerepel. A számítottérték-kalkuláció vicc, semmi köze a valósághoz, azt - az illetékhivatali adatokon alapuló - övezeti besorolást kellene használni, amely a luxusadó alapját képezte - tette hozzá.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.