Részvény helyett új kocsi új szalonból

A felére csökkent eladások miatt inkább bezárnak, mint nyitnak szalonokat, akadnak azért kivételek: bővített a Porsche és a Rolls-Royce.

Nem a legjobb befektetés az autó, de még mindig értéktartóbb, mint a részvény, vallják egyre többen, persze azok a tehetősebbek, akik eddig inkább pénzcsinálásra használták pénzüket, mint élvezték a gazdagság előnyeit. A válság idején szűkültek a befektetési lehetőségek, kevesebb lett a munka, több idő jut pihenésre, szórakozásra. Mostanság azok is drága sportkocsit vesznek, akik eddig nem áldoztak erre, mert közben rájöttek, hogy a részvényeiken néhány nap alatt többet buktak egy csodakocsi áránál, akkor miért ne lepnék meg magukat eggyel.

Az emelkedő igények miatt nőtt a kereslet a Rolls-Royce-modellek iránt, ezért az angliai Goodwoodban százötvennel bővítik a létszámot, és a következő két évben további négyszáz embert vesznek fel, mert már nem győzik kielégíteni a rendeléseket, hála az új Ghost modellnek, és a közel-keleti meg kínai piacnak, ahol új kereskedéseket is nyit a klasszikus brit márka. Egy év alatt 20 százalékkal több Rolls-Royce kelt el, ami 2008-ban 1212 darabot jelentett.

Magyarországon a két éve még 1100 ezer hazai autószalonból minden tizedik tulajdonost váltott vagy bezárt, napjainkban ritka az avatóünnep, de azért akad. A luxusterepjárókat és -sportkocsikat forgalmazó Porsche ruházott be új központjának építésébe, miközben jelentősen zuhant a piac. Nem küzdenek napi megélhetési gondokkal a sportkocsik vásárlói, és nőtt a forgalom az egy hónapja megnyílt Porsche-centrumban, ahová egyre többen vevőként is elzarándokolnak, így várhatón túlteljesítik a tavalyi nyolcvankét darabos eladást. A kétmilliárd forintos új Porsche-szalon és szervizkomplexum építése tavaly nyáron kezdődött a budapesti 11 ezer négyzetméteres telken: a négyezer négyzetméteres alapterületű épületegyüttes mélygarázsa negyven autó tárolására, illetve szervizmunkák előkészítésére alkalmas, ezenkívül alkatrészraktár is épült. A márkaszalon alapterülete 1800 négyzetméteres, ebben elfér a teljes Porsche-kínálat.

Az új modelleknek és az új szalonnak köszönhetően is nőtt forgalmunk, a vevők leginkább a 911-es Coupé és Cabriolet változatát, valamint a dízelmotoros Cayenne-t keresik, tájékoztatta lapunkat Aradi Géza márkaigazgató. A centrumban értékesített modellek között az árcsúcsot a GT3-as tartja 45 millió forinttal. A Porsche-vásárlók 80 százaléka nem vesz fel hitelt, a maradék is inkább csak forintalapút, ez egyébként nagyjából igaz a teljes hazai személyautó-piacra is.

A Porsche-szerviz 17,9 ezer forintos rezsióradíjjal dolgozik, ami 30 százalékkal alacsonyabb az osztráknál. A négyévesnél idősebb kocsik esetében 12 ezer forintot számláznak, és a visszatérő ügyfelek már a második alkalommal kedvezményt kapnak. A jó megközelíthetőségnek is köszönhetően nő a környező országokból érkező ügyfelek száma. Kétezer Porsche szerepel a magyarországi nyilvántartásokban, ezek többsége húszéves átlagkorú 924-es és 928-as.

Vetélytárs márka bezárt szalonját vette meg, majd teljes átépítés és bővítés után nyitotta meg a napokban a Toyota Tsuho, mely japán-magyar vegyes vállalatként működik, és megalakulása óta hétezer autót értékesített. A nyolcszáz négyzetméteres szalon és ötállásos szerviz az ingatlanvásárlással együtt 950 millió forintba került. Az ügyvezető igazgató szerint a beruházást nem, csak a létszám bővítését fékezte a válság: Németh Attila bízik a márka modellválasztékában, a tőkeerős tulajdonosokban, és abban, hogy jövőre, de legkésőbb két éven belül ismét felfelé mennek az eladások a magyar autópiacon is.

Közelebb az egymilliárdhoz

Egy átlagos méretű, 8-10 ezer négyzetméteres márkakereskedés költsége 750-800 millió forint, amennyiben a zöldmezős beruházás nem kiemelten drága földterületen épül. A 2500 négyzetméteres alapterületű épület harmada bemutató szalon, ahol helyet kap az értékesítés, a hitelközvetítés és vevőszolgálat. Ezer négyzetméter kell a szerviznek (karosszériajavítás, -fényezés, hatósági vizsgák, eredetiségvizsgálat, a biztosítási kárfelvétel és ügyintézés), 700 négyzetméternyi terület pedig alkatrészraktárként szolgál. Egy ekkora méretű márkakereskedés általában 20-25 embert foglalkoztat közvetlenül. Több tízmillió forintos tétel a szervizberendezés, az autókból és alkatrészekből álló raktárkészlet.

Az új Porsche-centrumban az eladott autók árrekordját egy 43 millió forintos GT3-as tartja
Az új Porsche-centrumban az eladott autók árrekordját egy 43 millió forintos GT3-as tartja
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.