Elsül az árfolyamfegyver: drágulás a nyaralás előtt
Tavaly a kerozin árának drasztikus emelése miatt kellett pluszösszeget fizetni, idén úgy tűnik, a forint-euró árfolyam módosulása miatt kell hasonló kiadással számolni egyes utazási irodáknál. Májustól a hazai Neckermann azoktól is kér további nyolc százalékot, akik korábban teljes egészében befizették nyaralásukat.
- A már megkötött utazási szerződésekben megadott díj emelését egy ezekről szóló kormányrendelet teszi lehetővé, szigorú keretek között - tájékoztatta lapunkat Molnár Gabriella, a Magyar Utazásszervezők és Utazásközvetítők Szövetségének elnöke. A díjemelés lehetséges a szállítási költségek változása esetén, s akkor is, ha a hatósági intézkedések hatására következnek be árváltozások, például változnak az adók, illetékek és egyéb kötelező terhek. Jogszerű indok az árfolyamváltozás is. Mindenesetre a díjemelés okát közölni kell az utazóval, s annak arányosnak kell lennie. A jogszabály az utazási szerződésben megadott díj 8 százalékában határozza meg azt a mértéket, ameddig a költségemelkedések kockázatának viselésébe az utasokat is bevonja - vagyis, ha a díjemelés a 8 százalékot meghaladja, akkor az utasok jogkövetkezmény nélkül elállhatnak az utazási szerződéstől.
Az irodák még 2008 végén kötötték le a külföldi szolgáltatásokat, kalkulálták az árakat. Molnár Gabriella szerint a katalógusok megjelenése óta számtalan változás történt a világban és Magyarországon is, így az áremelés semmiképpen sem tekinthető tehát az utazási irodák "trükkjének". - Biztos, hogy az irodák alapos ok nélkül egy fillért sem emelnek áraikon, hiszen nem érdekük az utasok elvesztése. Az áremelés csupán a megemelkedett költségek ellentételezését szolgálja - mondja a szakember, aki hozzátette: az utazás megkezdése előtt kevesebb mint húsz nappal nem emelhető.
Szvoboda János, a Neckermann cégvezetője szerint a szállást, ellátást és esetleges kapcsolódó szolgáltatásokat megrendelő utasaik, akik a nyaralóhelyre történő eljutásról maguk gondoskodnak, átlagosan személyenként négyezer forinttal fizetnek többet. A repülős utazáson részt vevőket átlagosan 12 ezer forintos áremelés terheli.
Szvoboda János szerint még így is megérte előre lefoglalni az utakat. Januárban egy egyhetes bulgáriai nyaralás háromcsillagos szállodában teljes (all inclusive) ellátással 54 357 forintba került személyenként. Az áremelés most számukra 5177 forint többletköltséget jelent. Ha most foglalnák le az útjukat, 77 652 forintot kellene ugyanazért a szolgáltatásért fizetniük, vagyis az emelt árnál 18 946 forinttal (34,8 százalékkal) többet, hiszen ilyenkor már nem kapnak jelentős előfoglalási kedvezményeket. Persze az időben foglaló utas még érvelhet azzal, hogy az iroda hónapokig használta az általa befizetett összeget.
A korábbi években is rendszeresen előfordultak jelentősebb árfolyam-ingadozások, de ezeket a cégnek sikerült úgy kezelnie, hogy nem kellett árat emelni, illetve vállalni tudták a néha hatalmas árfolyamveszteségeket - mondta Szvoboda János. Idén télen is több utazási iroda többször is emelte árait, de a Neckermann nem változtatott. Májustól azonban ők is erre kényszerültek.
Nem egyedüliként. A Chemol Travel izraeli útját adja nyolc százalékkal drágábban. A Terra utakat értékesítő utazási irodák április huszadikáig az eurót 250 forintért számolták, aki viszont ezt követően foglalt le náluk utat, annak már eurónként 285 forintot kellett fizetnie. Ez 14 százalékos emelést jelent. Hasonló emelésre kényszerült a Car-Tour is.
A Kartago Toursnál viszont nem mennek feljebb az árak: a forint az utóbbi időben valamelyest erősödő árfolyamát még kibírják a korábban kalkulált útiköltségek, és az irodaláncnál nem szeretnék magukra haragítani azokat, akik már befizették a díjakat vagy azok egy részét. - Gazdasági válság van, érezhetően csökkent az utasok száma, nem jó politika most árat emelni - mondta lapunknak Hajducsi Tamás, a Kartago Tours marketingigazgatója.
Az IBUSZ stratégiája is hasonló. Mint azt Komora Zoltán turisztikai igazgatótól megtudtuk, egyrészt bíznak a forint további erősödésében, másrészt a jelenlegi piaci körülmények között nem tartják szerencsés lépésnek az áremelést. - Ha a forint tartósan 300 forint fölött maradna, lépnünk kellene, egyelőre azonban a cég több lábon állása és az erős anyagi háttér biztosítja, hogy - bár 270 és 280 forint/euró árfolyammal kalkuláltuk nyári árainkat - nem kell élnünk ezzel az eszközzel. A kiutaztatás esetleges árfolyamveszteségét jórészt fedezi, hogy a gyenge forint kedvez más üzletágainknak, elsősorban a beutaztatásnak, illetve a valutaváltásnak - tette hozzá. Az IBUSZ szerződéseiben foglaltak szerint ebben a szezonban a meghirdetett árakat - elméletileg - az MKB eladási árfolyamán számított, az amerikai dollár esetén 210, euró esetén 270 forintos árfolyamig tudják tartani, ezen árfolyam felett élhetnének az áremeléssel.
A TUI már tavaly decemberben vállalta, hogy a szezon folyamán - az augusztus 1-jéig beérkező foglalásokra - nem emeli árait, akárhogy változzon is az árfolyam. - Készült egy kiegészítés a szerződéshez, amelyben kizárjuk az áremelés lehetőségét. Utasaink ezt is aláírják, így jogilag is védettek - mondta a Népszabadságnak Gyerő Krisztina, a Magyar TUI Kft. vezetője.
A cég nemzetközi háttere révén a teljes szezonra kedvező, fix árfolyammal kalkulálhat, azaz - függetlenül a válságtól és az árfolyam-ingadozásoktól - semmiképpen nem változtatna az árain. - Akkor sem járnánk jobban, ha erősebb lenne a forint. Az viszont nagyon káros a számunkra, amit az áraikat emelő utazási irodák csinálnak. Az ügyfelek ilyenkor jönnek rá, hogy kár volt bedőlni a csalogatóan alacsony áraknak, emiatt azonban az összes szolgáltatót negatívan ítélik meg - teszi hozzá Gyerő Krisztina, aki szakmailag sem tartja korrektnek a visszamenőleges emelést.
Az utas az utazási szerződéstől bármikor elállhat. Ilyen áremelés esetén költségtérítés levonásával kerül visszafizetésre az utas által az elállás időpontjáig befizetett részvételi díj. A legtöbben így 10 százalék bánatpénz fizetésével elállhatnak a szerződéstől.
A Magyar Turizmus Zrt. felmérése szerint a magyarok háromnegyede (74 százalék) összességében kevesebb pénzt fordít majd utazásra 2009-ben. Növekszik a belföldi úti célok vonzereje, és nő az akciók szerepe: 22,3 százalék azt tervezi, hogy elsősorban kedvezményes, akciós szolgáltatásokat vásárol majd. A költségek csökkentése érdekében elsősorban a vásárlásra, a szórakozásra, a szállásra és az étkezésre fordított kiadásokat próbálják majd visszafogni, a helyi közlekedésen és az oda-vissza utazás költségén kevésbé tudnak spórolni. A megkérdezettek egyharmada ugyanakkor úgy gondolta, hogy utazási szokásaikat nem befolyásolja a válság, amit azzal indokoltak, hogy továbbra is megengedhetik maguknak a korábbi színvonalú és gyakoriságú utazásokat, inkább másról mondanak le az utazás kedvéért.
Tízből kilenc ügyfél szó nélkül fizet
- A tapasztalatok szerint nem a tarifák visszamenőleges emelése a legnagyobb konfliktusforrás az utazási irodák és az ügyfelek között - állítja Salamon András idegenforgalmi szakjogász. A pótbefizetés szükségességét tízből kilenc utazó megérti, ráadásul a családok nem szívesen adják fel már megtervezett úti céljukat. A tapasztalt irodák pedig részletes indoklással, udvarias hangon magyarázzák el, miért van szükség szerződésmódosításra, így - mivel az ár legfeljebb a szerződésben foglalt díj nyolc százalékával nőhet - az utasok ezt általában inkább kifizetik, mintsem visszakozzanak. Aki mégis úgy érzi, az utazási irodának nem volt kellő jogalapja az utólagos áremelésre, polgári peres eljárás keretében fordulhat bírósághoz. Az irodáknak a későbbi félreértések elkerülése végett a szakember azt tanácsolja: mindenképp tüntessék fel a szerződésben, milyen árfolyamon kalkulálták az árat, és ne feledkezzenek meg arról, hogy legkésőbb az utazás megkezdése előtti 20. napig emelhetik meg a díjat. (W. T. K.)