Felére zuhan a magyar autópiac

Túlméretezett hálózat és döntően a hitelkihelyezésre alapozott nyereség jellemezte az elmúlt évek magyar autópiacát, amely az idén várhatóan a felére zuhan.

Nem csak a világgazdasági válság miatt került nehéz helyzetbe a magyarországi autókereskedelem - hangzott el több előadótól is a szakmai szervezetek által rendezett makrogazdasági és pénzügyi konferencián. A gépjárműimportőrök, -kereskedők és banki szakemberek szerint a piaci részesedés növelésének reményében egymást licitálták túl csábító ajánlataikkal a vevők megszerzéséért. A nyomott árakon, olykor veszteséggel forgalmazott kisautók, a tömegmodellek eladásait a hitelkihelyezések mozgatták. Egy autóra 150 ezer forint jutalékot kaptak a szalonokban dolgozó eladók, akik közül jó néhányan szakmát is váltottak, és hitelügynökök lettek. A kereskedők túl nagyra nőttek, ésszerűtlenül bővítették tevékenységüket, miközben a cégek többségében nem működött kontrolling, nem volt komoly adatszolgáltatás.

A válság miatt drágultak a hitelek, szűkültek a források, ami már érezteti hatását, hiszen az első négy hónapban felére esett az újautó-eladás, és a vevők 80 százaléka készpénzért vesz kocsit. Ráadásul jön a nyár, és az ötszázalékos áfaemelés a holtszezonban nem a forgalmat, hanem az árakat fogja növelni. A Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (Gémosz) elnöke, Gablini Gábor bízik a kompenzációban, mert ahogy a korábbi áfacsökkentéskor "ellensúlyozásként" emelték a regisztrációs adót, most remélhetőleg hasonló mértékben csökkentik majd.

Az újabb forgalomcsökkenés tovább nehezíti az ágazatban dolgozó 70 ezer ember helyzetét. Tavaly év végén hétezerrel csökkent a foglalkoztatottak száma. Az MGE, a Gémosz és a Lízingszövetség által létrehozott autós nagykoalíció célja a meglévő munkahelyek megtartása. A cégeknek csak ötöde kereskedő, 80 százaléka szolgáltató és javító tevékenységet folytat, ám őket kizárták a munkahelymegőrző támogatási körből.

Éves szinten legfeljebb 90-100 ezer új személyautó eladásával lehet számolni 2009-ben - tájékoztatta lapunkat Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök társelnöke, aki állítja, hogy a tagvállalatok mindent megtettek egy elfogadható, központi támogatást nem igénylő, csak adó-visszatérítésre épülő autócsere-támogató program kreálásáért - eddig mindhiába. A JATO Dynamics adatai szerint idén április végéig 34 ezer új autót helyeztek forgalomba itthon, 27 ezerrel kevesebbet, mint egy éve.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.