Vagyontárgyak a célkeresztben
Az ingatlanok adója a nemrég eltörölt luxusadó mintájára működne - három különbséggel. Míg a luxusadónál a 100 milliónál drágább, addig az új vagyonadónál a 30 milliónál értékesebb ingatlanok után kellene adózni. A luxusadónál alkotmányellenes volt, hogy a becsült - a zónák, a négyzetméter, a kor és az elhelyezkedés alapján kialakított négyzetméterár szerint számolt - árat nem lehetett vitatni, addig itt majd lehet. És amíg a luxusadónál csak a százmillió forint feletti értékre kellett fizetni, addig az új vagyonadót - ha az ingatlan értékesebbnek minősül - az első forinttól kell.
Az adó 50 millió forintig évi 0,35 százalék, a felett pedig (ám ilyenkor már csak az ötvenmillió feletti részre) 0,5 százalék. A luxusadónál ez utóbbi mérték volt érvényben - de csak a százmillió feletti részre. Vagyis: a luxusadóban 102 milliósra értékelt ingatlan éves luxusadója tízezer forint volt, addig a vagyonadóban 465 ezer forintot kell majd fizetni. Egy 45 milliós ingatlan után 180 ezer forint lenne az adó, a 31 milliósé pedig egyből 110 ezer. Vagyis: érdemes lesz a határérték alá kerülni - ami azért megtehető. Több tulajdonos nem számít (ekkor arányosan jut az adó mindenkire), de ha van több tulajdonos, akkor akár társasházzá is alakíthatják a családi villát. Ekkor már a határérték alá lehet majd kerülni.
Ha nem megy, maradnak a kedvezmények. A nyugdíjasok (rokkantnyugdíjasok) élhetnek az adófelfüggesztéssel - akkor azonban a jegybanki alapkamat ketyeg, és a terhet jelzálogként írják rá a házra. Az adót ebben az esetben az ingatlan eladásakor kell megfizetni (de az örökös kérheti a felhalmozott tartozás további felfüggesztését). További kedvezmény: a nyugdíjminimum kétszeresénél kisebb nyugdíjat kapóknál az 50 milliósnál kisebb ingatlan értékéből 10 millió levonható, a három- vagy többgyerekesek pedig 15 százalékos kedvezményt kapnak az adóból.
A kocsiknál a gépjárműadó kétszeresét kell megfizetni 125 és 175 kW (167 és 234 lóerő) között, e felett 200 kW-ig (268 lóerőig) a két és félszeresét, a felett pedig a háromszorosát - de az összegből levonható a gépjárműadó. Vagyis: egy új (4 évesnél fiatalabb) hatliteres Audi A8-as esetében 242 ezer forint lesz az éves adó (141 ezer pedig pluszban a gépjárműadó), a 2,2 literes dízel motorral szerelt Peugeot 407-es után pedig 44 ezer forintot kell majd fizetni vagyonadóként és gépjárműadóként is. (Minél idősebb a kocsi, az összeg annál kisebb lesz egyébként).
A kor mellett a motor teljesítménye számít majd a motorcsónakoknál - egy 2007-ben vásárolt, 135 lóerős (99 kW) motorcsónak után 30 ezer forint lesz az adó, míg a kétszázezer forint értékű csónakocskánál kétezer forintot kell majd fizetni. A vitorlásoknál a hossz számít majd a kor mellett: a tíz évnél fiatalabbak esetében négyezer forint lesz az adó méterenként.
A légi járművek esetében mindenre fizetni kell majd - a sárkányrepülőre is. Itt az adót a maximális felszálló tömeg határozza meg: a gyakori kisrepülő, a Góbé után százezer forintot kell majd fizetni, míg a Malév az Airbusok után 7,7 millió forintot perkálhat le az államnak.