Rövidzárlat az elektronikai piacon

Egytől egyig dollármilliárdos veszteségekről adnak számot a japán elektronikai óriások. A lanyhuló kereslet és az erős jen terhe alatt szenvedő óriásvállalatok sorra jelentik be a gyárbezárásokat és az ezzel járó tömeges elbocsátásokat.

A háztartási és szórakoztatóelektronikai berendezések legnagyobb felvevőpiacán, az Egyesült Államokban komoly eladási gondokkal szembesülhetnek a gyártók. Áprilisban a friss adatok szerint 12 százalékkal zsugorodott a piac az egy évvel korábbihoz képest. Akkor pedig már komoly a baj, ha az olcsó termékeket árusító, nagy forgalmú Wal-Mart lánc elektronikai osztályain is lasszóval fogják a vevőt. Február óta ugyanis ez a trend az uralkodó.

A J. P. Morgan elemzője, Christopher Horvers arra hívja fel a figyelmet, hogy az utóbbi évtizedben az átlagot messze meghaladóan nőtt az elektronikai költés világszerte, köszönhetően az innovatív termékek - notebook, digitális kamera, lapos tévék - elképesztő kínálatának. Ennek azonban vége, mert most mutatóba találni bevezetés előtt álló "piacütő" terméket. A kereslet a szórakoztatóelektronika irányából a hasznosabb háztartási gépek felé tolódik el - áll a J. P. Morgan előrejelzésében. Ez egyben üzenet is a gyártók felé. Hasonlóan ahhoz, hogy Amerika helyett inkább Kínát célozzák meg a termékeikkel. Kína hatalmas piaca ugyanis 2011-ig 12 százalékkal nő, a válság közepette a leglátványosabb fejlődést mutatja - állapítja meg az RNCOS piackutató cég. Az ázsiai országban darabszámot tekintve a tévéeladások állnak az élen, utána a mosógépek következnek.

Ez jó hír a gondban lévő nagy japán elektronikai óriásoknak, akik éppen fölös európai kapacitásaik leépítésével igyekeznek csökkenteni költségeiket. A Toshiba és a Hitachi már be is jelentette, hogy viszszafogja külföldi lapostévé-gyártását. Előbbi decemberben zárja be az angliai Plymouthban lévő LCD-tévégyárát, szélnek eresztve 250 munkását. A Hitachi a zuhanó keresletre hivatkozva a csehországi Zatecben 2007 októberében avatott tévégyárát számolja fel, s küldi el az ott dolgozó nyolcszáz munkást. Pedig eredetileg másfél ezer fősre tervezték az üzemet. A Hitachi ígérete szerint visszafizeti a beruházáshoz kapott 12,3 millió dolláros állami támogatást. A plazmatévé-gyártással végleg felhagynak. Karcsúsításban a Sony a legaktívabb: négy-négy tévégyárat zár be az év végéig odahaza és külföldön.

A fogyókúra elkerülhetetlen, ha az elektronikai óriások mérlegbeszámolóját nézzük. A japánokat a csökkenő kereslet, a magas átszervezési költségek mellett még a bivalyerős jen is sújtja. A Sony csütörtökön 76,5 milliárd dolláros forgalomról számolt be a márciussal zárult üzleti évben, ez 13 százalékos visszaesés a megelőző évihez képest. Akkor még 3,9 milliárd dolláros nyereséget tudott felmutatni a Sony, szemben a most felhalmozott 1,03 milliárdos veszteséggel. A cég 14 év után most először hagyta el a nyereségzónát. És az előrejelzések szerint nem is tér oda vissza, mivel az új üzleti évben már az 1,25 milliárd dollárt is elérheti a deficit. A leépítések folytatódnak: a mostani 57 gyárban foglalkoztatott 180 ezer dolgozóból minden tizediket elküldik.

Az atomreaktortól az MP3-lejátszóig gyakorlatilag mindent gyártó Hitachi vesztesége 2,8 milliárd dollár lehet a márciussal zárult üzleti évben. (Igaz, az előző év 8,2 milliárd dolláros rekorddeficittel zárult.) A Hitachi veszteséges üzletágainak, így az autóalkatrész-gyártásnak a leválasztásával és hétezres elbocsátással igyekszik a felszín fölé evickélni.

A Toshiba 3,6 milliárd dollárnyi rekordveszteséget halmozott fel, javarészt az erős jen és a számítógépes csipek iránti lanyhuló kereslet miatt. Az idén már csak félmilliárd dolláros mínuszra számítanak, új atomerőművi megrendeléseik révén csökkentik a hiányt. A Magyarországon régiós kereskedelmi központ létrehozásán dolgozó NEC húsz százalékkal nagyobbra, 870 millió dollárra becsülte várható éves szintű veszteségét. Náluk is a csipeladások csökkenése okozza a legfőbb gondot.

A szórakoztatóelektronika első számú versenyzője, a Panasonic 2007/2008-as, négymilliárd dolláros veszteségét a felére szorította le, ennek húsz gyár bezárása és 15 ezer ember elbocsátása volt az ára. Az idén újabb 20 üzem kapujára kerül lakat, válaszul a forgalom várhatóan 10 százalékos csökkenésére. Fumio Ocubo elnök 1,4 milliárd dolláros költségcsökkentési programot hirdetett, amivel az új pénzügyi évben sikerülhet üzemi szinten nyereségessé tenni a Panasonicot.

A Dorogon napelemgyárat üzemeltető Sanyo 970 millió dolláros éves veszteséget jelentett a héten, ám a most indult évre már 260 millió dolláros nyereséget tervez. Kérdés, mi lesz ebből, ugyanis a világ legnagyobb litiumionakkumulátor-gyártójának számító cég az év első három hónapjában 31 százalékkal, 3,5 milliárd dollárra csökkenő forgalomról adott hírt. Az biztos, hogy a Sanyót szőröstül-bőröstül bekebelező Panasonicnak lesz dolga bőven, hogy hozni tudják a tervet.

Pihenő a Panasonic tokiói bemutatóterme előtt
Pihenő a Panasonic tokiói bemutatóterme előtt
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.