A banknak se fizessünk többet a kelleténél

A pénzintézetek bankszámla- szolgáltatásait nem könnyű összehasonlítani, de megéri időt szakítani rá. Akinek sikerül a legkedvezőbb ajánlatot megtalálnia, kényelmesebben intézheti pénzügyeit, és évente akár pár ezer forintot is spórolhat.

Nem mindegy, mennyit von le a bank folyószámlánkról a közüzemi számlák kiegyenlítéséért, a különféle biztosítások díjának átutalásáért, a bankkártya használatáért, milyen feltételekkel, miként és mennyiért ad információt a pénzmozgásokról és az aktuális számlaegyenlegről. Sok kicsi sokra megy alapon - akárcsak más szolgáltatások, például a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás vagy a mobiltelefon-előfizetés esetében - időnként megéri felülvizsgálni a bankszámla, illetve a kapcsolódó szolgáltatások díjait. Miközben személyes körülményeink, egyéni szempontjaink is változnak, a bankok egyre kedvezőbb ajánlatokkal rukkolnak elő. Szolgáltatóváltással vagy másik számlacsomag előfizetésével éves szinten több ezer forintot is megspórolhatunk.

Miután - várhatóan november elsején - hatályba lép a pénzforgalmi szolgáltatásokról szóló jogszabályok módosítása, rugalmasabb feltételek mellett vehetünk majd igénybe egyes szolgáltatásokat, és a bankváltás is egyszerűbb lesz. Emiatt várhatóan tovább erősödik a pénzintézetek közötti verseny a bankszámla-szolgáltatások terén.

Mielőtt szolgáltatót választunk vagy váltunk, érdemes összehasonlítani a bankok ajánlatait. Bár a bankszámlavezetés és az egyéb, kapcsolódó szolgáltatások díjait, feltételeit nem egyszerű összevetni, a bankok gyakran kínálnak a tipikus igényekre összeállított számlacsomagokat. A megfelelő döntés meghozatalában sokat segíthet, ha mérlegelünk néhány főbb szempontot. Nem mindegy például, hogy mekkora összegek és milyen rendszerességgel érkeznek a számlára, hányszor veszünk fel készpénzt, továbbá akarunk-e és milyen gyakran átutalni, valamint szeretnénk-e bankkártyát.

Fontos az is, hogy a személyes ügyintézést vagy inkább az elektronikus bankolást részesítjük-e előnyben. Előbbi esetben számít, hogy milyen az adott bank elérhetősége: a bankfiókok, bankjegykiadó automaták közelsége és száma, valamint a fiókok nyitvatartási ideje. Ha pénzügyeinket inkább elektronikusan intéznénk, figyelembe kell venni, milyen banki szolgáltatásokat érhetünk el interneten, mobiltelefonon vagy call-centeren keresztül.

Az egyik legkényelmesebb és leggyorsabb megoldás, ha pénzügyeinket az interneten keresztül intézzük. A hagyományos bankolásnál általában olcsóbb internetes szolgáltatások segítségével kaphatunk bankszámlánkkal kapcsolatos információkat (pénzmozgások nyomon követése, egyenleglekérdezés), adhatunk eseti és rendszeres megbízásokat a banknak, befektetéseket intézhetünk. Emellett az árfolyamokról, kamatokról vagy megtakarítási lehetőségekről is kaphatunk banki információt. Internetes bankolási szolgáltatást számlavezető bankunknál igényelhetünk. Ezután kapjuk meg felhasználói azonosítónkat és a "titkos jelszót" (elektronikus kód), valamint egy részletes tájékoztatást a használatról. A felhasználói azonosító és a jelszó mellett egyes bankok egyéb biztonságos azonosítási módszereket is alkalmazhatnak.

Intézzük pénzügyeinket akár személyesen, akár elektronikusan, ahhoz, hogy tisztában legyünk aktuális anyagi helyzetünkkel, érdemes rendszeresen nyomon követni pénzügyeink alakulását. Ehhez elengedhetetlen, hogy legalább havonta egyszer szánjunk elegendő időt pénzmozgásaink áttekintésére, amelyben a bankszámlakivonat lehet segítségünkre. Ez a többi között tartalmazza egy adott időszak pénzmozgásait, a be- és kifizetéseket (jóváírás/terhelés). A bankok által rendszeresített számlakivonatok formájukat tekintve különbözőek lehetnek, tartalmilag azonban jogszabály alapján mindegyiknek ugyanazokat az információkat kell tartalmaznia.

Ha az utólag megkapott kivonatnál frissebb információt szeretnénk, kérhetünk azonnali SMS-értesítést (mobilinfo) az egyes számlaműveletekről. Ezekről a szolgáltatásokról - amennyiben igényelhetők - a bankkal kell megállapodást kötni. Erre sor kerülhet a bankszámlaszerződés megkötésekor, de utólag is igényelhetünk ilyen szolgáltatást. A bankkal kötött megállapodás tartalmazza azt is, mely esetekben kérünk értesítést SMS-ben vagy e-mailben. (Dönthetünk például úgy, hogy a számlánkat érintő valamennyi pénzmozgásról vagy csak a bankkártyás műveletekről kérünk értesítést.) A bank az SMS-t, illetve az e-mail-t általában a művelet megtörténtét követően, vagyis a bankszámlánkon történt terhelést, illetve jóváírást követően azonnal megküldi.

Legfontosabb a kényelem

A magyarok nem különösebben törik magukat, hogy megtalálják a számukra legjobb pénzügyi szolgáltatót, illetve a nekik leginkább megfelelő számlacsomagot. A Gazdasági Versenyhivatal bankváltásról készült tanulmánya szerint például szolgáltatót elsősorban kényelmi szempontok alapján választunk, az ár vagy a szolgáltatás minősége csak ezután következik. Bankváltás terén sem vagyunk túl aktívak: a tanulmányhoz készített felmérésben a megkérdezettek mindössze 15 százaléka nyilatkozott úgy, hogy gondolkozott már jelenlegi szolgáltatójának lecserélésén, ám mindössze három százalék mondta azt, hogy tervezi is a váltást. Pedig azok szerint, akik már váltottak, ez korántsem olyan nehéz és bonyolult. A bankot váltók 60 százaléka kifejezetten egyszerűnek minősítette azt. Igaz, ugyan, hogy az ügyfelek elsősorban kényelmi szempontok szerint választanak bankot maguknak és a szolgáltatások ára csak másodlagos számukra. Ez azonban a GVH tapasztalatai szerint azért van így, mert a bankok szolgáltatásainak ára nehezen összehasonlítható, így az ügyfelek sok esetben nem is tudják pontosan, mit, mennyit és miért fizetnek. A versenyhatóság emiatt szeretné elérni, hogy a hitelekhez hasonlóan a folyószámlatermékek árainak összehasonlításában is weblap segítené a banki ügyfeleket a számukra legmegfelelőbb konstrukció kiválasztásában. A GVH úgy ítéli meg, hogy Magyarországon jelentős mozgás figyelhető meg a bankváltásban, de ezt a kényszer és nem a racionalitás diktálja. A legtöbb folyószámlacsomagot változtató ügyfél ugyanis más banki termék igénybevételekor nyit új számlát. Egyszerűen azért, mert ezt a bank feltételül szabja számára. A GVH szerint a bankváltási hajlandóságra az is pozitívan hathat, ha az ügyfelek minél több banki szolgáltatást vesznek igénybe. Valószínűsíthető, hogy minél rutinosabb bankoló valaki, annál jobban el tud igazodni a kínálatban és meg tudja találni a számára legmegfelelőbb ajánlatokat.

Nyílt nap az MNB-ben

Május 23-24-én nyílt napokat tartanak az MNB-ben. Az érdeklődők végigjárhatják a jegybank épületének látogatóktól elzárt területrészeit, és ismertetést kapnak az MNB működéséről. Részletek a www.lk.mnb.hu Aktualitások oldalon.

Írásunk a Magyar Nemzeti Bank szakmai közreműködésével készült.

Banki call-centerben. A folyószámla-tulajdonos a fotelből is intézkedhet
Banki call-centerben. A folyószámla-tulajdonos a fotelből is intézkedhet
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.