1600 milliárd forintnyi autóhitel: a vásárlók egy-két óra alatt döntöttek

Egy felmérés szerint a válaszadók 65 százalékának az autó ára, illetve márkája volt a legfontosabb szempont, míg a hosszabb távú előnyök (pl. az alacsony fogyasztás, szervizköltség) jóval kisebb jelentőséggel bírtak a döntés során

Miközben az elmúlt hat év során a magyarok mintegy 1600 milliárd forint hitelt vettek fel autóvásárlásra, a hitel kiválasztására a vásárlók zöme alig 1-2 órát fordított – derül ki a Budapest Bank felméréséből. A kutatás arra is rávilágított, hogy míg a megkérdezettek fele az elmúlt években azt a hitelt vette fel, amelyet először talált, a többség ma már másképp állna ehhez a kérdéshez. A pénzügyi tudatosság növekedését jelzi, hogy több időt szánnának a hitelekkel kapcsolatos informálódásra, és már nemcsak az autókereskedőnél, hanem a bankoknál is tájékozódnának a lehetőségekről.

A felmérés során többek között azt vizsgálták, hogy az elmúlt hat évben autójukat részben vagy egészben hitelre vásárlók milyen szempontok alapján választották ki a megvásárolt személygépkocsit és az ehhez kapcsolódó finanszírozási formát. Azt is megkérdezték, hogy a kutatásban részt vevők mennyi időt fordítottak az autóvásárláshoz kapcsolódó egyes tevékenységekre, és hogy az elmúlt időszak tapasztalatai nyomán mit csinálnának másként a jövőben, ha autóhitelt kellene felvenniük.

Nagyrészt hitelből vásároltunk, ennek kiválasztására azonban kevés időt szántunk. A kutatásban megkérdezettek az elmúlt hat évben átlagosan két és fél millió forint értékű személygépkocsit vásároltak, amelyre jellemzően másfél millió forintos hitelt vettek fel, átlagosan hatéves futamidőre. Dacára a viszonylag hosszú futamidejű, nagy összegű hiteleknek, a megfelelő finanszírozási konstrukció kiválasztására alig fordítottak időt.

Az autóvásárlás során a válaszadók 65 százalékának az autó ára, illetve márkája volt a legfontosabb szempont, míg a hosszabb távú előnyök (pl. az alacsony fogyasztás vagy az olcsó szervizelés) jóval kisebb jelentőséggel bírtak a döntés során. Az árérzékenység azonban a finanszírozási konstrukció kiválasztása során nem jelentkezett: az évekre szóló eladósodás ellenére a válaszadók harmada kevesebb mint egy órát, másik harmada mindössze 1-2 órát töltött ezzel.

A használt autót vásárlók kb. háromszor, az új autót vásárlók kb. kétszer annyit foglalkoztak saját bevallásuk szerint az autó kiválasztásával, mint a finanszírozással kapcsolatos ügyekkel (a konstrukció kiválasztásával és a hitel-, illetve lízingügyintézéssel). Míg a megkérdezettek átlagosan öt autót néztek meg személyesen, addig a hitelek közül jellemzően csak kettőt hasonlítottak össze, a válaszadók fele pedig elfogadta az első szembejövő ajánlatot.

A kényelem mellett a hitel kiválasztásánál a legfontosabb szempont az alacsony törlesztőrészlet, az ügyintézés egyszerűsége és gyorsasága volt a megkérdezetteknek, valamint az, hogy mindent egy helyen lehetett intézni. Használt autó esetében például általában a kereskedő intézte az eredetiségvizsgálatot és a műszaki állapotfelmérést is. A legtöbben az autókereskedőknél tájékozódtak a finanszírozási formákról is, a válaszadók közel 80%-a pedig itt kötötte meg hitelszerződését is. Azok közül, akik hitelüket az autókereskedőn keresztül vették fel, 40% mondta, hogy megnézett egyéb finanszírozási lehetőségeket is, 35% viszont egyáltalán nem járt utána más konstrukciónak. A megkérdezettek egyharmada nyilatkozott úgy, hogy azért választotta az adott konstrukciót, mert nem volt kedve, illetve ideje több ajánlatnak utánanézni.

A kellő tájékozottság hiányára utal, hogy a válaszadók egyharmada nem tudja, mit jelent a THM, 42 százaléka pedig azt mondja, a hitelajánlatok túl bonyolultak, így nem is tudja őket összehasonlítani. A megkérdezettek háromnegyede nem is vett más konstrukciót figyelembe, mint amit a kereskedő ajánlott. A közvetlenül a banktól igényelhető autófinanszírozást például a válaszadók mindössze 24%-a vette fontolóra a hitel kiválasztása során.

Ma már másképp csinálnák. A hitelekkel kapcsolatos attitűd változását ugyanakkor jól mutatja, hogy a kutatásban részt vevők 73%-a ma már úgy gondolja, hogy érdemes alaposan utánajárni a különböző hitelajánlatoknak, mert nem igaz, hogy nincs nagy különbség közöttük. Meglévő hitelével a megkérdezettek több mint fele nem igazán elégedett, 71 százaléka pedig azt állítja, hogy ha most kellene autóhitelt felvennie, több időt fordítana annak kiválasztására. Egy új hitel esetében fontos szempont lenne a korábbihoz képest kisebb törlesztőrészlet (66%) és a rövidebb futamidő (52%). A válaszadók fele ma már biztosan utánanézne a bankokon keresztül elérhető finanszírozási lehetőségeknek is, 71 százalékuk pedig hasznosnak tartaná, ha az autóhitellel kapcsolatos ügyeket közvetlenül a bankfiókban is lehetne intézni.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.