12 év után vége az iWiW-nek
Június végén bezár az egykor sokkal szebb napokat látott, 2002-ben indult magyar közösségi oldal, az iWiW.hu. (Nevét az angol "Who is Who" kifejezés rövidítéséből "faragták".) A döntés hátterében gazdasági nehézségek húzódnak meg. Az üzemeltetés megszüntetéséről beszámoló Origo cikkéből az derül ki, hogy a hálózatot 2013-ig nyereségesen lehetett működtetni, az idén azonban ez már nem volt igaz. Így az Origo.hu-t is kiadó Origo Zrt. májusban már nem hosszabbítja meg az iWiW működtetéséről szóló éves szerződését az ezt kezdetektől végző Virgo Systems céggel. Ennek értelmében a június 30-án bezárják a szolgáltatást.
Az Origo szerint, aki emlékezni akar az oldalon töltött pályájára, az igényelhet egy digitális időkapszulát, amelyben minden fotóját, üzenetét és kapcsolatát megőrizheti.
A közösségi oldal fölött már régóta kongatták a vészharangot. A bukás hátterében a Facebook nemzetközi jellege és a hazai felhasználók körében tapasztalt elképesztő előretörése húzódik meg. Az amerikai közösségi háló mellett ma már alig-alig használják az emberek korábbi iWiW-profiljaikat. A belépések száma jelentősen visszaesett. Az "életgörbéjének végére" nagyjából 70 ezerre csökkent a napi látogatók száma. A magyar közösségi oldalt ma már jellemzően a vidéken élő, középkorú és idős felhasználók használják.
Nem is olyan régen azonban még egészen más volt a helyzet. 2010 utolsó negyedévében a látogatók száma még bőven meghaladta az egymilliót. Amikor nagyon ment az oldalnak, 4,7 millióan voltak a regisztrált tagok, és mintegy félmilliárd ismeretséget jelöltek be egymás között. A Várady Zsolt ötletéből kialakított iWiW-et pedig 2006-ban – vagyis alig négyéves működés után – a Magyar Telekomhoz tartozó T-online mintegy egymilliárd forintért megvásárolta.
Hogy a valóban a Facebook "mágikus ereje" csábította-e el a felhasználókat az iWiW-től, azt nehéz lenne egyértelműen kijelenteni. A magyar oldal látványos népszerűségvesztése ugyanis éppen 2010-ben indult meg, akkor, amikor a site-ot lényegében teljes mértékben átalakították. Azóta is kérdés, ez mekkora törést jelentett? Persze már ez is egy kényszerlépésnek tűnhetett, hiszen sokan úgy vélték, ezzel az iWiW a Facebook nyomulására próbált reagálni.
Csupán játék a számokkal, de a Mark Zuckerberghez köthető, a magyar oldalnál egy évvel később indult Facebook piaci értékét – az iWiW eladásának idején – 550-600 millió dollárra becsülték. Akkor az amerikai közösségi háló felhasználóinak a száma nem haladta meg a 10 milliót. Ráadásul azokban az években nem is a Facebookot, hanem a Myspace-t tartották a világ egyik vezető közösségi oldalának.
Azóta viszont a Facebook döbbenetes sikersztorivá fejlődött. Ha botrányokkal övezve is, de piacra dobta részvényeit New Yorkban. A kibocsátáskor globális hisztéria alakult ki. A figyelmeztető hangok ellenére szinte mindenki Facebook-részvényes akart lenni, és a cég értékét ekkor 104 milliárd dollárra tették. Ez a hatalmas zuhanás után mégis emelkedésnek induló árfolyamnak köszönhetően ma már a 150 milliárd dollárt is maghaladja. (Vagyis ezen idő alatt a Facebook értéke közel 280-szorosára emelkedett.) Zuckerberg oldala pedig időközben a mágikus egymilliárdos felhasználói számot is átlépte.
Hisztéria persze az iWiW körül is volt. Akadt olyan időszak – éppen 2006-ban –, amikor kapacitásgondok miatt nem lehetett az oldalhoz csatlakozni. Ezt ugyanis csak úgynevezett meghívókkal lehetett megtenni, amit a már csatlakozott tagok tudtak küldeni a leendő tagoknak. Ez a meghívóküldés állt le egy időre a leterheltség miatt, ezekben a hetekben pedig volt olyan, hogy csatlakozási lehetőségeket pénzért árultak hirdetési oldalakon.