Drágulhat a sztrádamatrica

Az autópályadíjak emelését javasolja a közlekedési tárca, de az átlag 8,6 százalékos drágításról, valamint az idei áfaemelés kompenzációjáról nincs döntés. A tarifák így leghamarabb februárban változhatnak. A költségvetésnek milliárdokba kerül a halogatás.

Bajnai Gordon közbelépésére vár Hónig Péter. A közlekedési miniszter levélben kért segítséget a miniszterelnöktől az autópályadíjak emeléséhez. Javaslata ugyanis elakadt az egyeztetéseken. Nem tudni, a tarifamódosítási terveket ki gáncsolta el. Mindenesetre az már biztos, hogy a díjak januárban nem változnak. A késedelemre a költségvetés mindenképpen ráfizet, az autósok pedig akkor járnak jól, ha a huzakodáson a díjemelés terve elbukik.

Átlagosan 8,6 százalékkal emelné az autópálya-használati díjakat jövőre a közlekedési tárca. Ezt öt százalékkal fejelné meg a nyári áfaemelés hatásának kompenzálása. Amire azért lenne szükség, mert az áfa húszról huszonöt százalékra emelését idén az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. év közben nem érvényesíthette az e-matricák árában. A sztrádák forgalmának csökkenése mellett 2010-re várt díjbevétel így akár 45 milliárd forint is lehetne, az idei prognózisokban szereplő mintegy 42 milliárd forint után.

Az összesen 13,6 százalékos átlagos díjváltozás azonban nem egyformán érintené az autósokat. A tarifaemelés pontos mértéke az egyes járműkategóriákban ugyan még nem ismert, mindenesetre úgy tudjuk: ha a szaktárca javaslatát elfogadják, lesznek autósok, akik akár 15-17 százalékkal is többet fizetnek 2010-ben, mások pedig csak 2-3 százalék drágulást érzékelnek majd. A legnagyobb díjemeléssel feltehetőleg a négynapos e-matricát vásárló, az autópályákat csak ritkán használó autósoknak kellene megbarátkozniuk. A szakértők szerint azért nekik, mert ebben a kategóriában a legtöbb a külföldi úthasználó. Így az átlagot meghaladó díjemelés a várakozások szerint vagy a bevételeket növeli, vagy elriasztó hatása miatt az autópályák forgalmát csökkenti.

Aligha számíthatnak komoly drágulásra a magyar sztrádákon a kamionosok. A legnagyobb, D4-es gépjármű-kategória díjai ugyanis a szakértők szerint elérték az Európai Unió Eurovignetta szabályai szerint alkalmazható maximális mértéket. Noha egy negyventonnás kamion az egynapos e-matricával alig 2760 forintért használhatja az autópályákat.

Akik egész évre megváltják autópálya-használati jogosultságukat, jól teszik, ha már januárban megveszik 2010-es matricájukat. Még akkor is, ha az idei címkével elvben január 31-ig furikázhatnak. Az éves e-matrica ugyanis február elejéig biztosan a jelenlegi áron lesz kapható. A személygépkocsiknál 37,2 ezer forintos ár azonban január végén emelkedhet. Ami dupla bosszúságot okoz majd a vásárlást halogatóknak.

Egyrészt, mert az éves matricák februári megvásárlása eleve egy hónap bukást jelent – a címke ennyivel rövidebb ideig jogosítja fel tulajdonosát az autópályák használatára. Nagyobb gond lehet azonban, ha februárban lesz áremelés: a rövidebb ideig érvényes e-matricáért a pénztárnál még többet is kell majd fizetni. Mindezért cserébe szerény vigasz, hogy a szakminisztérium állítólag ennek a vi gnet tá nak az árát emelné a legkisebb mértékben.

Az utolsó érdemi autópályadíjemelés 2005 végén volt – akkor a tarifák átlagosan öt százalékkal változtak. Az azóta eltelt négy évben viszont a sztrádák üzemeltetésének költsége feltehetőleg nem csökkent, az idén pedig az áfaváltozás hatását kellett lenyelnie az útdíjbevételekkel gazdálkodó Útpénztárnak. A kormány az idén mintegy félmilliárd forintról mondott le, amikor belátta: év közben nem lehet érvényesíteni az áfaváltozás hatását a sztrádadíjakban. A becslések szerint ugyanakkor már az is újabb 1,5 milliárd forint bevételkiesést jelent, hogy a 2010-es díjrendelet késése miatt az e-matricák ára leghamarabb február elején változhat.

Az autósok számára a legjobb megoldás természetesen az lenne, ha a kormány megtartaná „jó szokását”, és ahogy már évek óta, úgy most sem emelné a matricák árát. Az Útpénztár és a költségvetés számára azonban ez a lehető legroszszabb forgatókönyv: a díjemelés elmaradása 2010-ben előreláthatólag hárommilliárd forint bevételkieséssel járna.

figyelmeztető tábla az M3-as autópálya mentén – egy hónap előnyt kapnak a vezetők
figyelmeztető tábla az M3-as autópálya mentén – egy hónap előnyt kapnak a vezetők
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.