Francia motorok kecskeméti Mercedesekbe

Francia motorok kecskeméti és japán autókba, német a franciába, magyar az olaszba. Miért is? Mert drága, és olykor megfizethetetlen mindent terméket önállóan kitalálni, ezért egyre több autógyártó működik együtt gyártásban és fejlesztésben.

Van olyan cég, amelyik még mindig márkakollekcióját gyarapítja, és van amelyik szabadalmakat vásárol, vagy együttműködik versenytársaival, de van olyan cégcsoport is, mely mindegyik változatot alkalmazza.

Egy típuscsaládból legalább évi félmilliót kell gyártani ahhoz, hogy jó áron és hosszú ideig versenyképes legyen a piacon. A biztonsági, valamint környezetvédelmi előírások szigorodása, és nem utolsósorban a divat változásai miatt egyre rövidebbek a ciklusidők: a hőskorban tíz-tizenkét évig gyártottak egy modellt szinte változtatás nélkül, az elmúlt másfél évtizedben ez hat-hét évre csökkent. Vannak persze ritka kivételek, ilyen az első Twingo, melyet a Renault kisebb változtatásokkal tizenkét évig gyártott. A karakteres és immár ikonná vált típus cseréje nem is sikerült túl jól, mert a második generációs, immár három éve futó változat inkább szürke egér, mint érzelmet kiváltó fazon.

Azt még nem lehet tudni, hogy milyen lesz a harmadik generációs Twingo, de az már biztos, hogy ikermodellként fejlesztik, méghozzá a Smarttal közösen. Ez is jelzi, hogy még az olyan nagy konszernek, mint a Daimler-Benz és a Renault-Nissan is minden szinten megpróbál takarékoskodni, ezért a kisautóra eső másfél-kétmilliárd eurós fejlesztési költséget megfelezi, vagy harmadolja, hiszen a készülő minit három márkanéven is gyártják és forgalmazzák majd. Az A méretű padlólemezre épülő Twingo továbbra is a szlovéniai Novo Mestóban, a kettő- és négyüléses Smart pedig a franciaországi Hambachban készül majd 2014-től. Daimler benzin- és dízelmotorok hajtanák a Nissan luxusmárkája, az Infiniti modelljeit, a Renault-Nissan szövetség dízelmotorjai pedig a Mercedes-Benz Vitókat. Az együttműködés része egyszeri 3,1 százalékos kölcsönös részvényvásárlás a partnerek csomagjaiból.

Természetesen Magyarország sem maradhat ki a folyamatból, hiszen a Renault dízel- és benzines motorjait a kecskeméti A- és B-osztályú Mercedesekbe is beépítik majd.

Piacokon ellenfelek, gyártásban és fejlesztésben partnerek, nagyjából ez jellemzi a járműipart, ahol a Renault, a Nissan és az Opel a kis-haszonjárművek területén működik együtt, hasonlóan működik a Fiat-Peugeot-Citroen trió, a Mercedes-Volkswagen és a Ford-Mazda páros.

Az már szinte általános, hogy erőforrásokat cserélnek a gyártók: a BMW francia dízelmotorokat épít kisebb modelljeibe, a Peugeot pedig német benzineseket. A Nissan Motor Co., Ltd. és a Mitsubishi Motors Corporation új közös vállalatot alapított miniautók fejlesztésére.

A bolygódugattyús motorokról szóló együttműködési megállapodásról tárgyal a Mazda és az Audi. A Wankel motorok két specialistája jelentős összeget takaríthat meg azzal, hogy a német VW konszern pénzt ad a japánoknak, akiknek mindene adott ehhez. A Mazda évtizedek óta sorozatban gyárt Wankel motorokat: a szabadalmat a japán cég az egykori NSU-tól vásárolta, a megszűnt német márka jelenleg a VW AG tulajdona, csakúgy, mint az Audi, mely A1 tanulmánymodelljében ismét alkalmazza a bolygódugattyús motort, mely e-tron villanymotorjait tápláló akkumulátort tölti. Az új Wankel gyertya nélküli lézeres gyújtásrendszerét már a Mazda szállítja az Audinak.

A hazai járműipar jó példa az együttműködésre: az évi 300 ezer darabos kapacitású Magyar Suzukinál 2010-ben 170 ezer autó készült, és az idei terv is hasonló. Esztergomban bérmunkában korábban Subaru Justy modellek készültek, jelenleg a Splash és a SX4-es Suzukik mellett Opel Agilákat és Fiat Sediciket gyártanak. 2012. végén új esztergomi autó megjelenése várható, ekkora kifut a Suzuki és a General Motors szerződése, melynek értelmében a Splash testvérmodelljét, az Opel Agilát jelenleg Esztergomban gyártják.

A tervezett 2013-nál egy évvel tovább gyártják Magyarországon az SX4-es olasz testvérét, a Fiat Sedicit. Erről a közelmúltban állapodott meg Torinóban a két konszern elnök-vezérigazgatója, Osamu Suzuki és az 59-ik születésnapját ünneplő Sergio Marchionne. A főnökök szerint lehetséges, hogy az SX4-es-Sedici páros utódját, a 2014-ben bemutatásra kerülő B-szegmensű szabadidő autót is közösen fejlesztik és gyártják majd.

Közben lassul, de él a Suzuki Motors és a VW AG stratégiai partnersége, mely részvénycseréről és modellek közös fejlesztéséről szól, gyorsít viszont a Fiat a Chryslerrel. Hamarosan a magyar piacon is forgalmazzák a Fiat jelvényes Dodge Journey szabadidő-autót, és jönnek a Lancia jelvényes Chryslerek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.