Óriásfúzió a belföldi fuvarozási piacon
Közös kamionra ült Wáberer Gyögy és Szemerey Lóránd. A Waberer's International Zrt. és a Waberer's Logisztika Kft., valamint a Szemerey Transport Zrt. tulajdonosai beszálltak egymás üzletébe. A megállapodás aláírását követő hivatalos közlések a kölcsönös előnyöket ecsetelik, a közös kormányzásban azonban a két üzletembernek aligha jut majd egyforma "vezetési idő". De valószínű az is, hogy az utakon megélhetésüket kereső kisebb fuvarozó cégek is megérzik majd, hogy újraosztották a lapokat.
A sajátos együttműködés keretében a Waberer's Logisztika és Szemerey Transport üzletrészeket, illetve részvényeket cserél. Az előbbi cég, a Szemerey részvények 60 százalékának birtokába jut. Ezzel párhuzamosan a belföldi hűtőfuvarozás és disztribúció piacvezetője, a Waberer’s Logisztika üzletrészének 40 százaléka felett szerez ellenőrzést. Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy míg Wáberer György cége, a Waberer's International Zrt. leányvállalata többségi befolyást szerez a Szemerey Transportnál, Szemerey Lórándnak a Waberer's Logisztika tortájából fontos, mégis kisebb szelet jut.
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) jóváhagyására váró ügylet kívülről nézve nem feltétlenül hoz majd látványos változást. A több hónapja tartó alkudozás után egymás tenyerébe csapó cégtulajdonosok siettek is kihangsúlyozni: vállalkozásaik saját nevük alatt és szervezeti kereteik között működnek tovább. Maradnak a saját ponyvák, logók. De azért az "összebútorozás" arra jó lesz, hogy a két cég "optimalizálhassa" eszközei, raktárai, átrakói használatát, összehangolja beszerzéseit, üzemeltetési feladatait, valamint ügyfélkapcsolatait.
A részvénycsere jelentőségét érzékelteti, hogy az összeházasított két vállalkozás együttes éves árbevétele meghaladja a 20 milliárd forintot. Egyesített járműflottájuk mintegy 700, a hazai a hűtött-, friss- és szárazáru-logisztikában foglalkoztatott első vonalbeli egységet számlál. A két cég összességében több mint ezer logisztikai szakembert foglalkoztat.
Arra is meg lehet találni a választ, hogy a részvénycsere tető alá hozásánál kit, milyen érdekek mozgathattak. A Szemerey Transport motivációit például érthetővé teszi, hogy azt mondják: az erős befektetőtárs beszállása biztos hátteret teremt a hűtött élelmiszeripari termékek logisztikai piacán megszerzett pozíciók megszilárdításához, a további terjeszkedés forrásainak biztosításához. De a beszerzéseknél, mondjuk járművásárlásoknál is jól jönnek "a Waberer’s által biztosított" árelőnyök. És nem elhanyagolható az sem, hogy a cég "élvezi a Waberer’s fejlett fuvarszervezési rendszeréből és informatikai platformja használatából származó versenyelőnyt".
Wáberer György szemszögéből nézve a megállapodás beleillik az üzletember nyíltan felvállalt, erőteljes terjeszkedéssel számoló üzleti filozófiájába. A Waberer's International Zrt. 2500 kamionjával eddig is a legerősebb tag volt a hazánkban bejegyzett nemzetközi közúti fuvarozók klubjában. Olyannyira, hogy már csak néhány, érdemben vele összemérhető vállalkozással kell számolnia. Így térképén szerepelhet a hatvani székhellyel működő Horváth Rudolf Intertransport Kft, a Révész Logisztikai Holding Zrt., vagy mondjuk a zalaegerszegi Gartner Intertrans Hungária Kft.
Az Európa hatodik legnagyobb szakvállalkozásának számító Waberer's csoport tulajdonosa azonban nem áll meg itt. Célja, hogy legalább a dobogó harmadik helyére feljuttassa cégét a "kontinensbajnokságban". Ami felé újabb lépés lehet a Szemerey Transport üzletrészének megszerzése. Még akkor is, ha az üzlet révén igazából belföldi pozíciói erősödnek.
A Waberer's International leányvállalata, a Waberer’s Logisztika Kft. legalábbis jól jön ki az üzletből. Részben, mert kapacitásai bővülnek a Szemerey Transport flottájának egységeivel. Számít az is, hogy szerephez jut a Szemerey által kiszolgált mintegy hatezer kiskereskedelmi egység ellátásában. Ezen kívül az együttműködés versenyképességére is jótékonyan hathat: a kamionjainak kevesebbet kell üresen futniuk, és javulhat a futásteljesítmény.