Nem ért rossz véget a Game Over
Tanárok és óvodai pedagógusok is érdeklődnek az oktatási segédeszköz iránt, amely az Alternatív Közgazdasági Gimnázium (AKG) csapatát a Junior Achievement - Young Enterprise (JA-YE) nemzetközi diákvállalkozási verseny európai döntőjébe juttatta. A diákok által alapított Game Over Nyrt. terméke egy nyelvoktatást segítő társasjáték, amely a különböző kultúrák megismertetésére is alkalmas.
- A gimnáziumban a tizedik évfolyamon választani lehet a Gazdálkodj Okosan és a Young Enterprise (diákvállalat) tantárgyak közül. Utóbbit izgalmasabbnak találtuk, mert a tananyag részeként céget kell alapítani, alaptőkét gyűjteni, terméket vagy szolgáltatást kitalálni, üzleti tervet készíteni, majd értékesíteni. Egy év alatt megtanultuk, hogyan igazgassunk céget, hogyan kommunikáljunk hatékonyan a szervezet tagjaival és a partnerekkel, miként gazdálkodjunk, és hozzunk létre a piacon is eladható, vonzó terméket - magyarázza Sztripszky Hanna, a diákvállalkozás vezérigazgatója. - Ezt a tantárgyat Magyarországon nagyon kevés helyen és kicsi óraszámban oktatják; a heti egy iskolai órán kívül sok szabadidőt fordítottunk vállalkozásunk kiépítésére és a versenyre való felkészülésre - teszi hozzá Konkolyi Krisztina, a vállalkozás egyik kreatív igazgatója. A Junior Achievement - Young Enterprise egy diákvállalkozási program, és egyben verseny is, amelyen 15 és 20 év közötti diákok saját vállalatot alapítva ismerhetik meg az üzleti élet játékszabályait.
A magyar diákok olyan terméket akartak alkotni, amilyen még nincs a piacon. A társasjátékban különösen fontos szerepet kap egy labda, amelyre zsebeket varrtak. A tasakokba nyolc témakörre épülő, nyolc különböző nyelven leírt szókártyákat lehet elhelyezni. A csomag tartalmaz egy CD-t, amelyen nyelvtanárok olvassák fel a szavakat, ezenkívül activity és egyéb fejlesztő kártyákat, valamint egy füzetet, amelyben a szavak listái és az országok bemutatása található. A játék nem csak nyelvtanulásra használható - ösztönzi a kapcsolatteremtést, fejleszti a tanulási, koordinációs készségeket is.
Keresztély Flóra, a diákvállalkozás másik kreatív igazgatója szívesen beszél a kezdetekről. -A termék kitalálása is csapatmunka volt, nagyjából egy hónapig tartott. A prototípus még papírmaséból készült, ezt hungarocellre cseréltük, és eleinte házilag varrtuk rá a szövetet, illetve a tasakokat. A társasjátékot aztán nyelviskolákba is elvittük, és megkértük a tanárokat, mondják el véleményüket, hadd fejleszthessük tovább. Matematika- és irodalomtanárok is rendeltek belőle, saját célra - algebraképleteket, illetve szinonim szavak kártyáit helyezték el a rekeszekbe. Megismerkedtünk a Karaván színtársulattal, amely hátrányos roma gyermekeket foglalkoztat, nekik is sokat segített a játék a diákok angoltanításában. Iskolákban, óvodákban is jártunk, ahol játékos formában mutattuk be a terméket a gyerekeknek, óvónőknek, tanároknak.
- Magyarországon a diákvállalkozások kezdő tőkéje mindössze száz euró, amit a magyar JA-YE biztosít, de ebből nagyon nehezen lehet gazdálkodni. Összesen negyven labdát tudtunk legyártatni úgy, hogy varrónőkkel készítettük a huzatot és rá a zsebeket, de a szókártyákat, a CD-t és a cég honlapját is házilag barkácsoltuk - érzékelteti Keresztély Flóra, mennyi munka áll a siker mögött. - Ez a norvég csapatnál teljesen máshogy működött, ők a terméküket - egy speciális balettcipőt - Kínában gyártatták le, nagy mennyiségben, és a hazai értékesítés mellett külföldön is árulták, így jelentős nyereségre tettek szert. A standokat végigjárva azt tapasztaltuk, hogy komoly szponzorok álltak a csapatok mögött, a diákvállalkozások zömét nagyvállalatok támogatták - teszi hozzá.
- Bár a magyar csapat ilyen hátszelet nem kapott, az útiköltség és a szállás egy részét a Gazdasági Versenyhivatal állta. A rotterdami versenyen a diákoknak egy üzletemberekből, kommunikációs szakemberekből, közgazdászokból álló zsűri előtt, angol nyelven kellett bemutatniuk, hogyan működik a vállalat. A prezentációra a Noguchi Porter Novelli PR-ügynökség vezérigazgatója, Szántó Péter készített fel minket, ami óriási segítség volt - veszi számba a kevés, ám annál fontosabb támogatót Sztripszky Hanna.
- A terméket versenyképesnek ítélték, de kritikák is elhangzottak, a házilagos kivitelezés és a nyereségesség tekintetében. Ezekből rengeteget tanultunk, már máshogy futnánk neki egy vállalkozásnak. Amíg szponzorok vagy támogatók bevonásával nincs meg a biztos anyagi háttér, nem kezdenénk gyártásba és fejlesztésbe - állítja Konkolyi Krisztina.