Luca Brasi vacsorája
„Tom, nem lehetne, hogy mégis elengedjetek? Csak a régiek miatt.”
A művészet megpróbál segíteni a bajban, de a végén magunk maradunk nyüszíteni. Ám egyelőre még élünk, és ádáz kutyaként próbálunk keresni valakit, akire számíthatunk. És ha nem találjuk sehol a felsőbb hatalmakat, akkor itt vannak az alsóbbak a vászonról, Don Corleone, ahogy türelmesen végighallgat bennünket. A hatalom nem véd meg, csak az a nagydarab, szmokingos ember, aki még a lánya esküvőjén is időt szakít ránk, miközben hatalmas kezével a kölyökmacskát simogatja. Tudjuk, a lelkünket adjuk éppen el neki, de van, amikor megéri.
Itt ülünk újra a moziban, és újra egyben nézhetjük a filmet, nincs reklám és nincs pisilni kell, csak ezek a varázslatosan szép férfiak a sötét öltönyükben, Marlon Brando és Al Pacino. Olyan szépek, hogy megfelelő nőket már nem is tudtak melléjük találni. Ez a férfiak világa. Bár az volna. Mert csak várjuk, várjuk a belénk vésődött mondatokat. Jön a csomagolt hal, és akkor egyszerre azt mondják: Luca Brasi a halakkal alszik. Nem vacsorázik, alszik. Jól hallom, jól látom, jól olvasom. Lehet, hogy az élmények szebbek a valóságnál. De inkább azt mondom: mindig mond valami újat ez a film. Maradjon is így.
A Keresztapa ismét a magyar mozik műsorán – jön velünk szembe a Pannónia Entertainment híre. A film újraforgalmazása kultúrtörténeti jelentőségű, hiszen a szocializmusban „időnként” lehetett látni. Csákvári Géza írása: >>>