Népszerű a csuklós kiállítás
Eddig 21 ezren látták az első magyar csuklós busz megépítésének 50. évfordulójára megnyílt kiállítást a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeumban - közölte lapunkkal az intézmény. A jármű gyártása rendhagyó körülmények között zajlott, ugyanis nem egy buszgyár gondosan megtervezett prototípusa volt, hanem a Fővárosi Autóbusz Üzem mérnökei és szakemberei két kiselejtezett járműből építették meg az első csuklóst. A jármű Európában másodikként készült el, de elsőként állt forgalomba.
Az 1950-es években az iparosítás miatt megnövekedett az utasforgalom, amelyet az akkori buszok már nem bírtak kiszolgálni. Az Ikarus sorozatban gyártotta a járműveket a Fővárosi Autóbusz Üzem - a BKV egyik előd-vállalata - részére, ám azok nem mindenben váltak be a városi használatban, elsősorban kis befogadó képességük miatt. A probléma orvoslására előbb kiselejtezett IK 30-as buszokat alakítottak át pótkocsikká, azonban a járművek nem voltak teljesen biztonságosak.
A pótkocsis üzem felváltására kapta meg a csuklós busz megépítésére a megbízást az Autóbusz Főműhely. Előtte csak Németországban kísérleteztek ezzel a konstrukcióval. A Rózsa László, Lassú Gábor és Színi Béla mérnök- triumvirátus elképzelései alapján megépülő csuklós busz teljesen „házi” kivitelben - két másik jármű, egy IK 60 és egy Tr 5 típusú autóbusz -, valamint a Vörös Csillag Traktorgyár golyós-koszorús zsámolyának összeépítésével valósult meg, a Fővárosi Autóbusz Üzem főműhelyében, tehát nem is az Ikarus gyárában. A motort egy IK 620-as típusról „importálták”. A tervezők a rajzasztali skicceket a Főműhely falára másolták, és a munkások ez alapján építették meg a buszt. A várható sorozatgyártás műhelyrajzait a Budapesti Műszaki Egyetem tanszékének fiatal munkatársai és a hallgatók készítették a „falfirkák”, mérnöki leírások és a kész alkatrészek alapján, s az első csuklós busz elkészülte után.
Ez utóbbi egyébként 1960. november 5-én GA 12-00-ás rendszámmal állt forgalomba a már megszűnt 1-es viszonylaton. A pótkocsis szerelvény 130 férőhelyével szemben akár 200 utast is szállítani tudott.
A kiállítás ezt a „házilagos” építést, a fejlesztés nehézségeit és a későbbi sikereket idézi fel. A tárlaton - mobiltelefonra letöltve - meghallgatható az egykori alkotó-triumvirátus visszaemlékezése is a hazai csuklós busz születéséről, melyet eddig több mint hétezer alkalommal töltöttek le a kiállítás látogatói.