Dzsessz-sztárok félszigete
– Bátor.
– Vagy vakmerő. A koncert után kiderül.
– Nagyon szeretheti a dzsesszt.
– A zenét mindig szerettem, de amikor fotósként egészen közel kerülhettem a muzsikához, a muzsikusokhoz, erősödött ez a vonzalom. Az első nagy élményem az 1988-as Human Rights Now koncert volt, amelynek hivatalos fotósa voltam. Képzelje el, hogy milyen érzés lehetett kezdő fotóriporterként egy közös képhez beállítani a Népstadion mögötti szoborkertben Bruce Springsteent, Peter Gabrielt, Stinget, Bryan Adamst, Youssou N’Dourt, Tracy Chapmant.
Az Omar Sosa, Paolo Fresu és Trilok Gurtu alkotta trió Massimo Mantovani |
Hasonlóan fantasztikus élmény volt később Miles Davis budapesti fellépéseit fotózni, máig őrzöm az általa dedikált CD-t és azt a fotót, amit véletlenül kétszer is aláírt. Ez olyan ereklye számomra, mintha enyém lenne a Kék Mauritius. És akkor még nem beszéltünk Pat Methenyről, aki a koncert után elment a Merlin Jazz Klubba, és órákig örömzenélt a magyarokkal. Szerényen leült a színpad szélére, villogjanak csak a hazai kollégák. Szép emlékek, amelyekből a további fotóspályámon is akadt bőven.
– Miért pont dzsessz?
– Mert a dzsessz igazi, kísérletező, izgalmas terepe a zenének. Nyitott, használja a fantáziát, és a közönség számára is közvetlenül letapintható alkotó tevékenység. Amúgy pedig nem kizárólag dzsessz. Nagyon sok más műfajban játszó zenész barátom van, akikkel a különféle riportok kapcsán ismerkedtem meg. David Yengibarjan, Jamie Winchester, s akad köztük még egy Szardínia szigetén élő szobrászművész is, Pinuccio Sciola. Ő zenélő kőszobrokat készít. Bazalttáblákba, mészkőbe vés különféle mélységű hasábokat, és tenyérbe vehető, kicsi kő- vagy fadarabbal, vonóval, dobverővel vagy puszta tenyérrel simogatva megszólalnak a szobrai, amik fantasztikus, éteri hangokat adnak.
Kleb Attila fotós. Most koncertszervezéssel kockáztat |
– Már értem, miért nyitott lemezboltot.
– Valójában egy kicsi kulturális műhelyt szerettem volna irodalmi programokkal, felolvasóestekkel, koncertekkel, CD-árusítással. Ebből lett a bolt, amely négy és fél évig működött, de mert a CD a haláltusáját vívja, néhány éve bezártunk.
– Jött a koncertszervezés.
– Ezzel korábban is próbálkoztam, többször vittem ki zenészeket olaszországi kulturális fesztiválokra. Ennek a koncertnek pedig különös előélete van. A szervezői abból a csapatból kerültek ki, amelyik a tavaszi parlamenti és az azt követő európai parlamenti választáson Bajnai Gordon kampányát csinálta, és ahol én fotográfusként dolgoztam. A választások után néhányan együtt maradtunk, és elhatároztuk, hogy folytatjuk a közös munkát, távol a politikától. Kulturális eseményeket szervezünk. Így jött a koncert ötlete, és mivel ez a trió október végén Salzburgban koncertezik, áthívtuk Magyarországra. Arra kértük a zenekar tagjait, hogy ne egy közönségtől elzárt, távoli színpadon muzsikáljanak, hanem külön színpadszigeteken, amelyeket megközelíthetnek, körülállhatnak a nézők. Sajnos az Akvárium Klubban hangtechnikai okokból ez meghiúsult, de azért lesz belőle egy „félsziget”, amihez szintén közel lehet menni, és így jól látható minden rezdülés.
– Drága koncert lesz?
– A jegyárak a lélektani határon mozognak, de olcsóbban nem tudtuk kihozni. Ezeknek a sztároknak magas a gázsijuk, sokba kerül a terembérlet, a hangszerek bérlése, azok szállítása. Néha azt gondolom, tényleg bátrak vagyunk. Néha azt, hogy vakmerők. Néha meg csak örülünk.