A nap kritikája (Zappe): Szovjetizált nővérek

A durvulást a befejezés tetőzi be: a jelenet nemcsak otromba, de szájbarágó, és amit szánkba akar rágni, annak semmi köze semmihez, ami korábban történt.

 

Sokféle anyagból próbálta összegyúrni Szász János a Három nővér kecskeméti előadását. Ezt az is jelzi, hogy háromféleképpen is elkezdődik. A vasfüggönyön színpompás filmfőcím pereg, derűs férfihang sorolja az alkotókat. Az Andrejt játszó Lengyel Tamás a nézőtér egyik hátsó sorából előkászálódva elsiránkozza a vidéki kisváros borzalmait.

Amikor aztán a vas fölmegy, egy hatvanas-hetvenes évekből való szovjet társbérlet összes helyiségében találjuk magunkat egyszerre. Frizsideren a televízió, hátul sparhert, előtte zsúfolt konyhaasztal, falikút, kerek mosógép, a magasban fregoli; és így tovább, lehetetlen felsorolni mindazt a múltból, amit a díszletet is tervező rendező összehordott. Olga (Danyi Judit) éppen egy ugrálós kerek centrifugával küzd, Mása (Magyar Éva) meghúz egy lapos fémpalackot.

A filmfőcím játékos-könnyed iróniát, Andrej belépője lírai társadalomkritikát, a díszlet brutális közelmúltidézést ígér. A különféle minőségek azonban nem állnak össze. Idővel érzékelhetővé lesz ugyan, hogy a sokrétűen áttetsző csehovi drámaszövetet egy gorombább, durvább, erőszaktól átitatottabb közegben szeretné kipróbálni Szász János - bizonyára ehhez gondolta alkalmasnak az egykori, nálunk is jól ismert szovjet szocializmus világát.

Csakhogy ez nem hatja át az előadás minden percét, hanem ötletszerűnek tetszőn bukkan föl olykor. A szereplők, akiket Vereckei Rita a díszlet koránál maibbra öltöztetett, többnyire rendes Csehov-darabot mondanak és játszanak, csak közben néha egészen váratlanul elkezdenek hisztériázni és durvulni. Szoljonij (P. Györffy András) szerelmi vallomása hevében úgy odavágja Irinát (Trokán Nóra) egy kanapéra, hogy nyekken. A durvulást a befejezés tetőzi be, amikor a búcsúzó Versinyin (Fazakas Géza) gorombán lerázza magáról a szerelemesen rátapadó Mását, aki ezután négykézláb mászik férje ölébe. A jelenet nemcsak otromba, de szájbarágó, és amit szánkba akar rágni, annak semmi köze semmihez, ami korábban történt.

A színészek szemlátomást becsülettel teljesítik a rendező kéréseit, amúgy meg tanulmányaik, ösztönük és tehetségük szerint simulnak a szöveghez. Egy-egy markáns meg nyilvánulás ellenére sem mutatnak föl markáns alakokat. Bognár Gyöngyvér Natasa jellemzését elintézi trampli tűsarkon-tipegéssel, amiben kiváló, Ádám Tamás meg nagyrészt a szöveget is elnyelve handabandázza végig Csebutikin szerepét. Dunai Tamás bohókás klarinétozással tűnik ki, ami mindenben ellentmond az akkurátusan ostoba tanár egyéniségének.

A vidáman rikító főcím filmje kurta narrátorszövegekkel folytatódik a második és a harmadik felvonás előtt is, a negyedik előtt azonban nem eresztik le a vasat, hanem egy szakasz terepszínű kommandósnak öltözött díszletmunkás fürgén eltakarítja szinte az összes berendezést és kelléket, majd az egész fájdalmas, öldöklős-búcsúzkodós felvonás alatt Natasa gyerekjátékokkal igyekszik megtölteni a koszlott tapétájú hodályt.

Ha a díszlet és a játék korábban nem vont volna meg a nővérek világától minden szépséget, szubtilis finomságot, emelkedett kulturáltságot, igaz összefoglalása lehetne ez a földhözragadt középszerűség hatalomátvételével végződő történetnek. Így csak utólagos igyekezet mindannak a pótlására, amit az előadás addig elmulasztott.

 

Dunai Tamás (elõtérben) Kuligin, Danyi Judit (b) Olga, Magyar Éva (k) Mása és Trokán Nóra (j) Irina szerepében
Dunai Tamás (elõtérben) Kuligin, Danyi Judit (b) Olga, Magyar Éva (k) Mása és Trokán Nóra (j) Irina szerepében Csehov: Három nõvér címû színmûvének próbáján a kecskeméti Katona József Színházban 2009. szeptember 14-én. A darabot Szász János rendezésében 2009. szeptember 18-án mutatják be.
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.