A nap kritikája (PSZS): Trabant eladó

Legyünk őszinték: akármilyen filmet forgatnának is a Harry Potter-franchise aktuális részéből, a rajongók akkor is tömött sorokban tódulnának a mozikba. Az pedig törvényszerű, hogy a biztonság, vagy ha úgy tetszik: kényelem előbb-utóbb a vásznon is felüti fejét.

Eleddig a harmadik részt jegyző Alfonso Cuarón hagyta rajta leginkább a kézjegyét a sorozaton, a Chris Columbus által forgatott bevezető, s elég negédesre sikeredett epizódok után. Igaz, akkoriban még csak ismerkedtünk a varázslótanoncok világával: elég volt egy-két mozgó lépcső, néhány digitális trükk, a Roxfort fenségessége, a jól kiválogatott gyerekek látványa, hogy a varázslat - szinte magától - feléledjen. Ma már világos: a díszletek újbóli felelevenítése kevés egy épkézláb filmhez.

Cuarón sötét, borúlátó színei és Mike Newell összefogottsága (4. rész) után azonban a nem túl rutinos - és ma már ezt is tudjuk - nem is igazán markáns David Yates vette át a marsallbotot. Ő pedig láthatóan nem törekszik egyébre, mint amire a Barátok közt 874. felvonását letudó direktor törekedhet: legyen eleje, közepe, vége és kész, mehet a dobozba. Más kérdés, hogy az egyre erősebbé váló epizódjelleg miatt már igazi felütés vagy lezárás sincs, minden ellebeg, elszivárog a semmibe s máris megjelenik a képzeletbeli folytköv felirat. Bár igaz, ami igaz, meglehetősen látványosan indul az aktuális mozi a mugli világba betörő halálfalók látványával, kár, hogy ennek alig lesz valamilyen dramaturgiai következménye, így nem marad több pusztán vizuális tűzijátéknál.

A Harry Potter és a félvér herceg egy Házibuliba ojtott fantasy, melynek legfőbb tétje, hogy ki veszi el Hermione egyre terhesebbé váló szüzességét. De még a párosodás nyűglődései, hullámhegyei és völgyei is megbocsáthatóak lennének, ha Sophie Marceau ólálkodna valahol a Roxfort kihalt folyosóin. De nincs ott. A legfőbb probléma azonban a már csak rajongóknak fontos részletek túlzott beemelése (a megunhatatlannak tűnő kviddics-bajnokság), ami meglehetősen unalmassá, vontatottá és érdektelenné süllyeszti a filmet. Minden fontos és így semmi sem fontos. A régi karakterek túl sematikusan, az újak túlontúl súlytalanul mozognak. A varázslat pedig lassan eltűnik a rutin tengerében. További gond, hogy Cuarónnal és Newellel ellentétben Yates nem tudja eldönteni: trükkös családi mozit, könnyed tinivígjátékot vagy súlyos, komor hangulatú fantasyt forgasson-e. Így szépen sorban mindegyik mellett leteszi a voksát, előbbit oldja az utóbbival, utóbbit fűszerezi az előbbivel. Ezért történhet meg, hogy a sorozat egyik legdrámaibb pillanata utáni törtmásodpercben már arról csacsog Hermione, hogy Weasley nem bánja, ha Harry a húgával kavar. Igen, és ugyanott Trabant eladó.

Nem tudom, mi terelhetné vissza a sorozatot az önálló filmként is értékelhető művek birodalmába, hogy ne a jelenséget, ne a Harry Potter-mítoszt magát nézzük vigasztalásképpen, ne a varázslás 1078. pillanata kösse le hamar fáradó tekintetünket. Talán valakinek megint kellene vennie a bátorságot, hogy ne valamennyiünk Potterét álmodja a vászonra, hanem a sajátját. Aki gondol is valamit erről a lassan felnövő, a varázslatok világában alig eligazodó muszáj-Herkulesről. Aki a mítoszon túl a fákat is látja. Azokat a szép, délceg, semmi máshoz nem hasonlítható fenyőket vagy tölgyeket.

 

A Harry Potter és a félvér herceg egy Házibuliba ojtott fantasy
DANIEL RADCLIFFE as Harry Potter in Warner Bros. Pictures' fantasy "Harry Potter and the Half-Blood Prince.” PHOTOGRAPHS TO BE USED SOLELY FOR ADVERTISING, PROMOTION, PUBLICITY OR REVIEWS OF THIS SPECIFIC MOTION PICTURE AND TO REMAIN THE PROPERTY OF THE STUDIO. NOT FOR SALE OR REDISTRIBUTION. 2009-07-22,
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.