Mintha ősrobbanás fenyegetne

Utánozható-e az utánozhatatlan, megismételhető-e a megismételhetetlen? Kár volna tagadni,mindig ez foglalkoztatja a nézőt elsősorban, amikor egykori világsztárokat, legendás művészeket, netán igazi zseniket, eredeti, egyszeri személyiségeket állítanak elé élőben, színpadon, ismert vagy kevésbé ismert, de mindenképpen mai, sok más szerepben is látható színészek. A gyakorlat azt mutatja, hogy lehetséges, ha nem is túl gyakran. Az utánzás nem akkora kunszt, mint amekkorának látszik. Semmiképpen sem akkora, mint zseninek születni vagy egy zseniális személyiséget felépíteni. Ráadás, ha az utánzó, a megidéző művész hozzáadja a magáét is a legendához, rá tud rímelni a saját hangjaival az eredetire.

Pataki Éva Edith Piafot és Marlene Dietrichet színre citáló ügyes darabja erre épít. Sikere is volt nemcsak a nyolcvanas években, a Pesti Színházban Mészáros Márta rendezésében, de máskor és másutt is, 2010-ben például a békéscsabai előadás Piafja, Tarsoly Krisztina a legjobb női alakítás díját is elnyerte a Thália Színház Rivalda Fesztiválján.

Most azonban, amikor Mészáros Márta a Manna Produkció jóvoltából újra megrendezte a darabot a Centrál Színház Kis Színpadán, kétszeresen is versenyhelyzetbe került. De nem is annyira ő, mint inkább a címszerepek alakítói. Meg kell küzdeniük a színházi emlékezetben több mint negyedszázada dédelgetett legendával, Kútvölgyi Erzsébet, Hernádi Judit és Szakácsi Sándor játékának emlékével. A fiatalabb nézők persze nem láthatták őket ebben az előadásban, de nekik talán már a múlt század nagy világsztárjai maguk sem mondanak sokat. Jobb emlékezetű öregeknek viszont ez a mostani előadás elég tanulságos. A különbségeket akár jelképesnek is érezhetjük. Külsőségeiben mintha a réginek a paródiája lenne. Horgas Péter díszlete a legszükségesebbekre korlátozódik. Bujdosó Nóra meg a jelmezkeretet nyilván Marlene eleganciájára volt kénytelen költeni.

Bár ez elég is. A szegényességnek is megvan a maga varázsa. A kopott produkció illik Piafhoz, a párizsi utcák szürke kis verebéhez, aki ezúttal csak lélekben emelkedik a fénybe, a csillogó-villogó világhírről, a sikerről csak beszélnek. Vagy mi gondoskodunk róla a nézőtéren. A mi lelkesedésünkről meg Botos Éva gondoskodik. Ő játssza, énekli Edith Piafot. Hihetetlen energiával. A szélsőségek feszültségei sülnek ki minden dalában. Mintha valóságos ősrobbanás fenyegetne az apró teremben. Miközben a külseje, maszkja, öltözéke szinte karikatúra. A jelentéktelenség olyan tömény sűrítménye, hogy az már vakít. Kecskés Karina kevéssé hálás feladata, hogy mellette a rikító jellegtelenséget képviselje Piaf féltestvére, sortársa, kísérője és ápolója szerepében. Botos-Piaf lelke viszont sokrétű. Kétségbeesett erő, hit, magabiztosság párosul gyermeteg drukkal és a sokat látottak elemi pesszimizmusával. Hisz magában, de nem hisz a világban. Tudja is, meg nem is, hogy mit ér a hangja, mit ér az egyszeri, a kisemberi létet magába foglaló személyisége.

A darab két világnagyságot ígérő címe kicsit megtévesztő. Marlene csak ellenpontként van jelen. Ebben az előadásban különösen. Nagy-Kálózy Eszter olyan rezerváltan adja a csillogó nagy sztárt, mintha ott sem lenne. Így az sem különösebben feltűnő, hogy alkatától idegen a német tábornoklány feszes, érdes keménysége. Az ő Marlenéje finom és kulturált.

A Piaf énekeskarrierjét egyengető férfiakat, a felfedező Leplée-t és a szövegíró Raymondot Marton Róbert olvasztja lényegében egyetlen lelkesedő, rajongó, segítő, óvó, olykor reménytelenül szerelmes és reménytelenül prózai társsá. A világsztár szerencsétlen szerelmeit, a repülőbalesetben meghalt bokszolót és a művésznek születetten tehetségtelen fodrászt, akiből Piaf énekes partnert szeretne faragni, az ifjú Nagy Dániel Viktor igen színesen, érdekesen különíti el egymástól.

Nagy-Kálózy Eszter és Botos Éva
Nagy-Kálózy Eszter és Botos Éva
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.