Közvetíti: a YouTube

Ha a kedves olvasó sportrajongó és rutinos internetfelhasználó is egyben, akkor bizonyára ismeri az élményt: éppen nincs tévéközelben – vagy az elmulaszthatatlan mérkőzést nem adja egyik nála elérhető csatorna sem –, de hamarosan kezdődik a meccs, ezért megszállottan kattintgat az interneten, hátha rábukkan a szóban forgó sportesemény streamelt adására.

Arra is lehet üzletet építeni, hogy egy portál összegyűjti és kereshetővé teszi az éppen futó közvetítéseket, de még sokkal vonzóbb, ha egy bejáratott „adó” nyújtja – garantált minőségben – az élő sportképeket. A YouTube most valami ilyesmivel próbálkozott: Wimbledon csatornáján ingyenesen adta a világ legismertebb teniszversenyének meccseit.

A videomegosztó portál – és tulajdonosa, a Google – nem csinál titkot belőle, hogy a kereskedelmi tévék vetélytársának tekinti magát, le akarja tolni őket a pályáról. A tematikus, egy-egy előadóhoz kötődő (fizetős) prémiumcsatornák létrehozása ugyanúgy ebbe a stratégiába illeszkedik, mint most a sportközvetítés.

Az élő wimbledoni közvetítéseket az Egyesült Államok, Kanada, néhány dél-amerikai ország, Nagy-Britannia, Belgium, Hollandia, Ciprus és Új-Zéland internetezői láthatták. Maga a csatorna mindenhol elérhető volt, csakhogy a felsorolt országokon kívülről bejelentkező nézőknek be kellett érniük az edzésekkel, az eredményekkel, illetve a versenyzőkkel készült interjúkkal.

A Google adatai szerint a 18 és a 34 év közötti amerikai állampolgárok már most több időt töltenek a YouTube videóinak megtekintésével, mint a kábelcsatornák műsoraival. Zenét szintén sokkal többen fogyasztanak YouTube-on, mint tévén. Ha a portál még a sportnézőket is behúzza, akkor olyan nézőportfóliót tud a hirdetőknek ajánlani, amellyel egyetlen tévéadó sem rendelkezik.

A YouTube-on amúgy a sport jelenleg is az egyik legkapósabb tartalomnak számít, és a lehetőséggel nemcsak az egyes klubok, hanem például a feltörekvő sporttehetségek is igyekeznek élni. Pár hónapja lett hirtelen világhírű egy norvég sportoló, aki ugyan „már jócskán benne van a korban” – 28 éves –, anélkül, hogy profi sportmúltja volna, mégis villámkarriert hozott számára egy YouTube-videó, amelyen az amerikaifociban használt tojáslabdával mutat be különféle trükköket, és amelynek hatására leigazolta őt az NFL (a hivatásos amerikaifutball-liga) egyik csapata.

Talán az sem számít a témától való eltérésnek, ha eláruljuk, hogy a Magyar Labdarúgó-szövetségnek is van YouTube csatornája, amelyen az összefoglalók és archív anyagok mellett próbálkozik olykor élő közvetítésekkel, és akadnak olyan sok százezres nézettségű videók is, amelyek már egy súlycsoportban vannak a tévés sportközvetítésekkel.

I!

HONLAP: youtube.com/user/Wimbledon

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.