A fegyelmezett furor

„Amikor Wagner elragadtat, sosem vagyok elragadtatva magamtól” – Otto Klemperernek ez a mondata jellemzi legjobban az ő ambivalens viszonyát a német zeneszerzőhöz.

Wagner mindig szörnyen izgatta és idegesítette Klemperert. Nemcsak politikai, de esztétikai nézetei is távol álltak tőle, szövegkönyveit, dramaturgiai elképzeléseit fölöttébb problematikusnak tartotta, de kevesen látták és mutatták Wagnert annyira izgalmasnak, borzongatónak, radikálisnak, mint ő: az utolsó nagy karmester, aki még abban a német kultúrában nőtt fel, melynek a zene a középpontjában állott, és a szellemi élet halálosan komoly ügye volt.

Kivált a két Richard, Wagner és Strauss. Klemperer egyszerre volt nagyon klasszicista és nagyon modernista. A zenei szerkezetek, építmények megjelenítésében nem volt nála nagyobb mester. De a különféle német operaházak és kivált a berlini Kroll opera élén egyszersmind a nácik előtti Németország nagy kulturális fölforgatója is volt. Az ő radikális berlini Bolygó hollandiját a náci időkben a „degenerált, zsidó zenei fölfogás” legelrettentőbb példájaként emlegették.

A harmincas évektől az emigráns, majd innen is, onnan is kiutált „nehéz ember” életében egyik baj kergette a másikat. Testiek, lelkiek, történelmiek. Ide-oda hányódott a világban, szerencsére a budapesti Opera is kapott belőle három szezont. Utolsó nagy és termékeny korszaka akkor kezdődött, amikor az EMI zenekara, a Philharmonia Orchestra élén Londonban termékeny nyugalmat és állandó alkotótársakat talált. 1960-ban a 75. születésnapját az EMI nagyszabású felvételsorozattal ünnepelte. Nagyobbrészt ezt tartalmazza a most kiadott öt CD-s válogatás, több mint négy és fél óra Wagnerrel és vagy másfél óra Strausszal. A lemezeken hallható hét Wagner-nyitány, a zenekari betétek java, a Siegfried-idill, a Wesendonck-dalok, Izolda szerelmi halála és Strauss legnépszerűbb, legszínesebb zenekari darabjai. Ez utóbbiak elképesztően friss, fiatalos, viharos előadásban.

Ezt a 60–61-es felvételsorozatot tökéletesen jellemezte a kísérőfüzetben idézett kritikus így: a „fegyelmezett furor”. A nagy ráadás pedig egy tíz évvel későbbi Walkür, az első felvonás és Wotan búcsúja a Tűzvarázzsal. A 85 éves mester alighanem utolsó felvétele. A jól ismert sztárok, Helga Dernesch és Hans Sotin mellett egy pályakezdő, 27 éves amerikai hőstenor, William Cochran énekli Siegfriedet, félelmetes erővel és érzékenységgel.

HALLGATNI VALÓ

1 TAKÁTS ESZTER

Takáts Eszter Beat Band, Egy Kiss Erzsi Zene, Aiming for Sunday, 40 Days koncert az A 38 Hajón május 30-án este 8-kor.

JEGYÁR: 1400 Ft, elővét:1000 Ft

2 GYŐRI FILHARMONIKUSOK ÉS PERÉNYI MIKLÓS

A zenekart Rácz Márton vezényli, közreműködik: Perényi Miklós (gordonka). Műsoron: Haydn: Philemon és Baucis – Nyitány, Haydn: D-dúr csellóverseny, Haydn: G-dúr „Üstdob” szimfónia az Esterházy-kastély parkjában, az újra nyíló Marionett színházban május 31-én este fél 8-kor.

JEGYÁR:8000 Ft

3 FIATAL CSEMBALLISTÁK BAROKK HANGVERSENYE

Händel, Scarlatti, Balbastre, D’Anglebert, Couperin, J. S. Bach művei hangzanak el a belvárosi Szent Mihály-templomban június 2-án délután 5-kor.

BELÉPÉS: ingyenes

I!

SZERZŐK: Richard Wagner, Richard Strauss

VEZÉNYEL: Otto Klemperer

KIADÓ: EMI, 5 CD

ÁR: 4990 Ft

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.