Életfestés ördögűzéssel

Cristian Mungiu igen magasra tette a lécet a 4 hónap, 3 hét, 2 nap című filmjével. Egyrészt bölcs és érett auteurök szoktak olyan könnyedséggel Arany Pálmát kapni Cannes-ban, ahogy neki sikerült a Ceausescu-korszakban játszódó abortuszdrámával 2007-ben. Másrészt ezzel a művel életre hívta a ma már csak román új hullámnak nevezett mozgóképes vonulatot, melynek keretében mintegy fél tucat rendező kezdte közölni a huszonegyedik századi káeurópai realitásokat a magas művészet szintjén, mégis egyértelmű és mindennapos történetek formájában.

Kis túlzással azt is állíthatjuk, hogy a világ szeme Mungiun volt, hogy vajon képes lesz-e tovább-, illetve túllépni önmaga sikerén és jelentőségén – korszerűbben szólva, újrapozicionálni önmagát. A román direktor az egyetlen „jó utat” választotta. Új filmje, a Dombokon túl egyértelmű továbblépés mind művészi, mind kultúrpolitikai szempontból: képes volt egy szinte egyetlen helyszínen játszódó drámát 150 percen át feszültségben tartani, illetve képes volt egybegyúrni a mai román társadalom legégetőbb kérdéseit.

A Dombokon túl megtörtént eseményeket dolgoz fel. 2005-ben a román újságok cikkeztek arról a kis moldáviai kolostorról, ahol egy ördögűzési szertartás következtében meghalt egy fiatal lány. Később nemzetközi botrány lett az ügyből, Tatiana Niculescu újságíró két tényfeltáró könyvet is írt az esetről. Mungiu ezt a sztorit fikcionalizálja a filmjében, de ő is egyfajta újságírói szemlélettel fogott neki, hiszen korábban ő is zsurnaliszta volt; így nem áll tőle távol a dokumentarista és az oknyomozó stílus.

A Dombokon túl kíméletlenül részletekbe menő mozi, mely két lány szempontjából meséli el a történetet. Az egyikük az árva Alina, aki Németországból érkezik vissza Romániába, hogy magával vigye Voichitát, az egyedüli embert, akit szeretett – az nem derül ki, hogy csupán lelki összetartozásról van-e itt szó. A barátnője azonban időközben megtért Istenhez, és egy kis ortodox kolostorban él. Alina nem tud megküzdeni a földöntúli „vetélytárssal”, és a csalódottságát dühkitörésekkel is nyilvánvalóvá teszi. A lányt először kórházba viszik, majd onnan, helyhiányra hivatkozva, elbocsátják. Ekkor visszatér a kolostorba, ahol újabb dühkitörései után leláncolják, majd elkezdik kiűzni belőle az ördögöt: a szertartás a végzetes végkifejletig tart.

A rendező egészen elképesztő, ultrarealista módon jeleníti meg a történetet, a román új hullámra jellemző filmnyelvet alkalmazva: minimális kameramozgás, kevés vágás, hosszú snittek. Eközben egyetlen képkockája sincs, amely didaktikus vagy akár magyarázó lenne. Sosem tudjuk meg például, hogy a két lány viszonya milyen volt korábban, csak a jelen számít: a két főszereplő karaktert a világ, a környezetük, a társadalom és a vallás determinálja. Mungiu nem választ oldalt, nem teszi le a voksát egyik oldalra sem, senkit sem állít be bűnösnek. Olyan történetet mesél, melynek drámaisága nem a mozgóképes manipulációkra, hanem az életszerűségre alapoz. Ezen belül lehet aztán igazán véleményt kódolni, indirekt módon társadalomkritikát megfogalmazni. Nem is akármilyet.

Miközben a karakterek dramaturgiai szempontból is kifogástalanul működnek (pereg a dráma), képesek túlmutatni önmagukon, ezzel kiszolgálva egy globálisabb rendező ars poeticát is. Az ördögűzést „erőltető” pap egy pillanatra sem inog meg a hitében, végig azt gondolja, hogy csak egy emberfeletti próbával kell szembenéznie. Voichita hite a félelemből táplálkozik, Alina szeretete (szerelme?) az egyetlen érték, amelyet az életében fontosnak tart – még véletlenül sincs senki közös nevezőn valaki mással. Amikor kis időre Mungiu karakterei kiszabadulnak a „fő játszótér”, a kolostor falai közül (például a kórházban játszódó jelenetek során, vagy amikor Alina nevelőcsaládjával találkozunk), egy polarizált, de még inkább agresszív közeggel szembesülünk. A felelősségtudat pedig minden szinten fájóan hiányzik. Aztán egyszer csak bekövetkezik a tragédia, egy ember meghal, és a viszonyrendszer változatlan marad. Ez aztán az arculcsapás.

 

Cristian Mungiu képes volt egy szinte egyetlen helyszínen játszódó drámát 150 percen át feszültségben tartani
Cristian Mungiu képes volt egy szinte egyetlen helyszínen játszódó drámát 150 percen át feszültségben tartani
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.