A Következmény áttörte a gátat

A lengyelek erkölcsi másnaposságára akarta felhívni a figyelmet a Poklosie (Következmény vagy Utóhatás) című film rendezője. Wladyslaw Pasikowski dicsérő szavakat kapott Andrzej Wajdától a zsidógyilkosságok emlékéről szóló alkotásért, míg nacionalista körökben forr az indulat.

Osztrolenkában levették a mozi műsoráról a filmet. Másutt sem nagyon játsszák, Varsóban egyedül a Luna moziban megy, naponta egy alkalommal. Wladyslaw Pasikowski filmje a Következmény (vagy Utóhatás) (Poklosie) hónapok óta foglalkoztatja a közvéleményt. A filmszerető közönséget és a politikát is. A filmet nyáron mutatták be a gdyniai filmfelsztiválon. Ott nagy sikert aratott, a folyamatos belpolitikai vita azonban november eleje óta tart, amikor a Következmény a nagyobb nyilvánosság elé jutott.

Pasikowski azután írta meg a film forgatókönyvét, hogy 2001-ben elolvasta Jan Tomasz Gross, USA-ban élő lengyel kutató könyvét, a Szomszédokat. (Ezzel a címmel jelent meg 2004-ben magyarul az Új Mandátum könyvkiadó kiadásában.) A Szomszédok arról szólt, miként mészárolták le a kelet-lengyelországi Jedwabne kisváros lakói zsidó szomszédaikat. Pasikowski forgatókönyve hét évig állt a lengyel filmintézetnél, amíg végül állami támogatást kapott. (Utolsó játékfilmjét 12 éve készítette.) A Következmény 2001-ben játszódik. Két fivér a főszereplő. Egyikük már húsz éve Amerikában él, de visszatér, mert megtudja, hogy testvére rossz viszonyba került falujuk lakosaival. Otthon kiderül, hogy a konfliktus oka egy hatvan évvel korábbi történet: az ottaniak száz zsidót öltek meg, hogy aztán elfoglalhassák földjeiket. A fiatalabb testvér el akarja temetni a halottakat. A film tragikusan végződik.

Pasikowskit a mai lengyel thriller egyik legjobbjának tartják. A kritikák ezt is kiemelik: „ Gigászi bombával tért vissza, amely a szemünk előtt robban” – írta az egyik. A másik kritikus szerint a film torkon ragadja a nézőt. Andzrej Wajda, a lengyel film nagy öregje azt nyilatkozta: nagyszerű, megrázó mű a Következmény, ő személy szerint örül, hogy végre elkészült Lengyelországban egy ilyen film.

A Tygodnik Ostrolecki helyi lap szerint viszont a filmet azért vették le a művelődési központ moziműsoráról, mert az igazgatóra nyomást gyakorolt a helyi önkormányzat. A városkában a Jog és Igazságosság (PiS, jobboldali-konzervatív, nacionalista párt) kormányoz. Az illetékes szerint ez nem igaz, ő csak későbbi időpontra tette a vitatott filmet, hogy azt megfelelő módon megmagyarázhassa a közönségnek a meghívott szakértő.

Jedwabne és sok más hasonló lengyelországi pogrom története, az önkéntes lengyel zsidóirtókról szóló könyv nagy felzúdulást keltett az országban. Ezekről korábban soha nem volt szó. A lengyelek háború alatti története a tankönyvekben, az állami propagandában, a művészetben és a médiában kizárólag, mint a lengyel vértanúság és szolidaritás példája szerepelhetett. Így volt ez az államszocializmus éveiben és a rendszerváltás után is. Gross könyve, s azt követően a vita széttörte a hallgatás gátját. A film bemutatása újabb lépés volt: a nézők szó szerint szembesülnek a szomszédban élő köznapi gyilkosokkal, a háztáji bűnökkel, s a hallgatás törvényével.

Sajátos, hogy a lengyel jobboldal mennyire izgatottan vetette magát a filmre, nyilvánította azt lengyelellenesnek. A PiS fővárosi szervezete például akciót indított amiatt, hogy a varsói önkormányzat megszervezte a középiskolások számára a Következmény megtekintését és megvitatását. A jobboldali lapok és hírportálok tele vannak a film elleni támadásokkal. Az elkövetett és itt is ábrázolt bűnöket ugyan nem tagadják, de egybehangzóan állítják, hogy a bűnök bemutatása lengyelellenes és idegen érdekeket szolgált. Szerintük a film kiszolgálja az USA-t, ahol a nagyszámú és befolyásos zsidóság az „antiszemita lengyelek” hamis sztereotípiáját terjeszti, különösen a filmiparban. A németek is úgy akarnak megszabadulni az őket terhelő felelősségtől, hogy a lengyel köznép részvételét előhozzák. S harmadikként ott vannak a liberális elemek (zsidók), akik a hasonló történetekkel kívánják elterelni a figyelmet a kommunista múlt bűneiről, és az azokkal való szembenézésről.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

A film tehát aktuális lengyel politikai ügy lett, s ez feltehetőleg eltereli a figyelmet az alkotó eredeti szándékáról. Pasikowski ugyanis sok elemző szerint a mai lengyel társadalomról, a lengyelek „erkölcsi másnaposságáról” szeretett volna filmet készíteni. Ritka közönségtalálkozói egyikén Olsztynben azt mondta: „Szakmánkban az a meggyőződés él, hogy a holokausztról zsidók készítsenek filmet. (...) Ezért mindent megtettem, hogy ne zsidófilm készüljön és ne a zsidókról szóljon. Mint gój és lengyel a lengyelekről forgattam a filmet. Ma játszódik a film, s a zsidó vonal csak történelem, de nincs visszatekintés. (...)” Pasikowski ugyanitt azt is kijelentette, hogy nem a politika vagy a társadalmi vetületek érdekesek a számára, egyszerűen érdekes sztorit akart bemutatni. Mindenesetre megtalálta őt a lengyel politika, s beleütközött a lengyel társadalom még kibeszéletlen gondjaiba és félelmeibe is.

A Következmény című film plakátja: krimi vagy politika?
A Következmény című film plakátja: krimi vagy politika?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.