Fátyol az iszlám szárnyon

A lehető legjobb pillanatban nyitották meg a Louvre új, az iszlám művészet bemutatására szánt szárnyát a közelmúltban. Éppen akkor, amikor a világ számos pontján több százezer muzulmán hívő tiltakozott a vallási méltóságukat megsértő amerikai videofilm ellen. A világlapokban újra fellángolt a vita a kultúrák harcáról, és ebbe a vitába szólt bele a Louvre a maga óriás üvegfátylával, az új iszlám szárny megnyitásával. Jelezve, hogy Franciaország híd akar lenni a keresztény és az iszlám kultúra között.

Párizs mindig is politikai ügyként kezelte az iszlám művészeti értékek bemutatását, nem kis részben a maga ötmilliós arab kisebbségének szánt gesztus gyanánt. A néhai Francois Mitterrand elnök nevéhez fűződik a párizsi Arab Világ Intézet megalapítása, amelyben az idő tájt 22 arab ország is közreműködött. A Louvre mostani új, iszlám szárnyának ötlete is egy volt elnök, Jacques Chirac agyában fogant, az alapkövet pedig utóda, Nicolas Sarkozy tette le 2008-ban. Az arab világ most is kivette a részét a mecenatúrából. A mintegy 100 millió eurós beruházás egyharmadát a francia állam, másik harmadát a muzulmán országok (Marokkó, Kuvait, Omán, Azerbajdzsán) adták össze, a fennmaradó 30 millió pedig adományokból, vállalati és alapítványi támogatásból született. Al-Valid bin Talal szaúdi herceg alapítványa 17 millió euróval segítette a híres üvegpiramis után 23 esztendővel vélhetőleg szintén jelképpé váló épületszárny megnyitását.

A Louvre 3000 négyzetméteres, Visconti nevét viselő neoklasszikus udvarának üveggel történő befedése egyébként sajátosan szól bele a franciaországi fátyolvitába. Miközben az állami intézményekben, hivatalokban és iskolákban tilos a fejkendő viselete, a Louvre udvarát befedő üvegtető fátyolként lebeg a föld felett, kétemeletnyi teret biztosítva a kiállításoknak. Rudy Ricciotti építész maga is elismerte: a világító tető félreérthetetlen jelkép, amely képes megszólítani az ország ötmilliós muszlim népességét. Az új szárny politikai üzenettel bíró múzeum, egy világi állam jelzi általa, hogy felelősséget vállal minden állampolgáráért.

A jelképeken túl persze praktikus célokat szolgál az üvegfátyol. Az évi 8,3 millió látogatót fogadó Louvre a világ legjelentősebb iszlám gyűjteményével rendelkezik, de a tízezer darabból álló, köztük monumentális alkotásokat tartalmazó kollekció nagy része eddig raktárakban hevert. Ezúttal is csak mintegy 3000 műtárgyat, egyebek mellett a világ talán legjelentősebb szőnyegkollekcióját sikerült kiállítani a két héttel ezelőtt megnyílt új szárnyban. A Louvre iszlám művészetet bemutató kiállítóterülete a korábbinak a háromszorosa lett. A természetes fény által megvilágított földszinten a VII–XI. századi, az alagsorban pedig a XI–XVIII. századi tárgyak kaptak helyet.

Az üvegfátyol legalább akkora vitát kavart most Párizsban, mint hajdanán Ming Pei piramisa. Igaz, a mostani vita nem annyira művészeti, mint inkább politikai jellegű. A jelenlegi építkezés ellenzői azt vetik a politikusok szemére, hogy megalkuvó módon „udvarolnak” az arab világnak, miközben ez utóbbi élen jár a kulturális emlékhelyek lerombolásában. Példaként a timbuktui mauzóleumok elpusztítását hozzák fel.

Az üvegfátyol kapcsán most újra fellángolt a piramis üvegtábláinak száma körüli vita is, amely Dan Brown A Da Vinci-kód című híres regénye óta nem hagyja nyugodni a francia közvéleményt. A könyv ugyanis azt sejteti, hogy Mitterrand kifejezett kérésére az üvegtáblák száma 666, ami ugye a sátán száma. Az alkotás infernális voltát alátámasztó legenda azért maradhatott fenn mindmostanáig, mert hivatalos számot sosem közöltek az üvegtáblákról. A Louvre szerint a piramis 673 üvegtáblából áll, Ming Pei tervezőirodája pedig 698-ról beszél. Noha a táblák száma mindegyik számlálás szerint több 666-nál, a párizsi legendát mindmáig nem sikerült eloszlatni.

Az új múzeumszárnyat jelentős részben muzulmán országokbeli szponzorok finanszírozták
Az új múzeumszárnyat jelentős részben muzulmán országokbeli szponzorok finanszírozták
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.