Üzenetek a jövőnek, 1973-ból, 3D-ben
Nem mellékesen ezzel leforgatta a magyarországi televíziózás történetében az első háromdimenziós képanyagot. Igaz, a felvett anyag tökéletes formáját csak most érte el: bár Molnár Miklós már annak idején megpróbálta a két 16 mm-es filmtekercset egy időben, így 3D-ben lejátszani, sajnos két mechanikus filmvetítő sosem működött pontosan ugyanúgy, ugyanazzal a sebességgel, így a kezdeti pontos kép egy idő után szétesett, ha úgy tetszik, „elcsúszott” a harmadik dimenzió illúziója. A tökéletes megoldást a digitalizálás kora hozta el, a két kamera képét ennek a technikának a birtokában már tökéletesen egymáshoz lehet illeszteni.
Később, 1988-ban egyébként Takács Marival, a népszerű bemondóval is forgatott Molnár egy jövő nézőinek szóló kis etűdöt. Volt egy hosszabb listája is, de a többi interjú elkészítését végül nem engedélyezték neki. Mindenesetre Takács Marit, illetve a Szent-Györgyi-interjút 2008-ban, a digitalizálás után láthatta először az MTV vezetősége, a szakma és a sajtó képviselői, de igazából a megálmodott formát most nyerték el ezek a munkák, azt követően, hogy a Magyar Televízió elindította a 3D-s adását. Nem mellékesen: a Szent-Györgyi-anyag biztos elveszett volna, ha Molnár Miklós nem viszi haza az archívum által kidobott tekercseket, majd viszi őket vissza több mint három évtized elteltével.
Molnár Miklós 1961-ben került a Magyar Televízióhoz mint friss diplomás operatőr, de ahogy fogalmaz, már korábban is a tévé felé kacsingatott. Ez tulajdonképpen meglepő, hiszen, aki a Színház- és Filmművészeti Főiskolán (ma már Egyetem) végzett, az szinte kivétel nélkül mozifilmes karrierben gondolkodott – a tévé csak afféle „jobb híján” pályaválasztásnak minősült akkoriban. Bemondó-operatőrként kezdte – mint elmondta, annak idején egy külön kameraman, élőben vette fel a csinos bemondónőket, amikor felkonferáltak egy-egy programot (ma már persze nincs ilyen) –, később híradózott, majd jöttek a közvetítések, tévéjátékok, dokumentumfilmek és egyéb kedvelt műfajok.
Molnár Miklós életében a 3D iránt érzett szenvedély egészen koránra datálódik: még ifjú korában olvasta a Színház és Mozi című lapban, hogy Budapesten 1952-ben megnyílt a plasztikus filmek (annak idején így hívták a 3D-s műveket) mozija, a Toldi. Méghozzá magyar filmek peregtek ott: a szintén operatőr Bodrossy Félix rendezései alkották a műsort – ő volt az első, aki Magyarországon moziban alkalmazta a 3D-s találmányát. A Toldiban meghatározta az élményt, hogy nem osztottak a nézőknek háromdimenziós szemüveget, hanem mindenkinek a széke előtt volt egy ablakkeretre hasonlító kukucskáló – elsősorban higiéniai okokkal magyarázták a kevéssé praktikus megoldást. De – meséli a szakember – már 1922-ben vetítettek plasztikus mozifilmet Amerikában.
Itt a nézők előtti kukucskálóablak bal és jobb térfelén felváltva lehetett átlátni a vászonra, amiről egy mechanikus szerkezet gondoskodott. Ezt a technikát végül a zajossága miatt vetették el. A 3D-s mozifilmek igazi felfutása az 50-es években Amerikában következett be. Tévékészüléken a 3D-s képet nehezebb megjeleníteni, elsőként 1928-ban Angliában lehetett látni kísérleti 3D-s tévéadást. Később pedig volt a 3D-nek egy felfutása az NSZK-ban is, a hetvenes-nyolcvanas években. De népszerű volt 1991-től a német RTL csatornán futó egyik műsor is, amelyet 3D-ben lehetett látni hagyományos színes készüléken.
– A fényképezés feltalálásával tulajdonképpen egyidős a 3D-s technológia, hiszen szinte rögtön, az első képrögzítési folyamatoknál már voltak kísérletek a térhatás illúziójának megteremtésére – utal a XIX. századi sztereoképekre Molnár Miklós, amikor a technika megszületésének körülményeit firtatjuk. A 3D lényege ugyanis tényleg nem túl bonyolult: nem több, mint két, látszólag egymásra vetített kép, az egyik a bal, a másik pedig a jobb szem perspektívája. Ha meg akarjuk nézni, az adott szem csak a „neki szánt” perspektívát láthatja – két különböző lencsedobozban. Ez állóképek esetében viszonylag könnyen megoldható volt, a mozi esetében a két képfolyamot kissé elcsúsztatva egymásra vetítik – hogy a kép az agyban összeálljon, szükség van egy megfelelő szűrőre, azaz szemüvegre.
Nem csoda, hogy a mai 3D-s tévéknél alkalmazott aktív szemüvegek is hasonló elven működnek: a baloldali „lencse” csak a bal szemnek szánt információt engedi át, miközben a jobb oldalon ugyanez zajlik le. A mozikban manapság alkalmazott polárszűrős (vagy passzívnak is nevezett) szemüvegnek is ugyanez a funkciója: a két vetítőobjektív előtt van egy-egy szűrő, melyeket a szemüveg bal, illetve jobb lencséje „felismer”, azaz megszűri a két képet. A jövővel kapcsolatban egyre többet hallani arról, hogy a következő lépés a 3D-fejlesztés terén a szemüveg elhagyása lesz. Molnár Miklós szerint ez is régi téma, Moszkvában már 1941-ben megnyílt a plasztikus mozi, amely szemüveg nélkül működött.
Nagyon vékony, szabad szemmel nem látható szeletekre vágták fel a képet, a vászon elé pedig elhelyeztek egy mechanikus rácsot: a kép egy adott pontját a rács úgy takarta el, hogy az egyik szem látta, a másik meg nem. Egyszóval a szemüveg funkcióját a vászon látta el. A szovjet moziban azonban a nézőknek nagyon kellett helyezkedniük, hogy lássák a 3D-t, ezért roppant kényelmetlen volt. Ezt a problémát igyekeznek ma is minél jobban megoldani. Hogy mi kínál valódi továbblépési lehetőséget a 3D magyarországi „prófétája” szerint? A hologramos technika, melynek segítségével nemcsak a pluszdimenzió gazdagítja a képet, hanem egy teljesen más oldalról látható képbe is átválthat a látvány.
Kísérleti vetítés
Magyarország első 3D-s televíziós csatornáját m3D néven indította el az MTVA: a kísérleti adást augusztus 12-ig sugározzák. Az arra alkalmas televíziókészülékkel rendelkezők 3D-ben is élvezhetik a londoni olimpiai játékok kiemelt sportágainak közvetítését, valamint az MTVA által kifejezetten az 50 napos kísérleti adásra összeállított exkluzív filmcsomagot. Így többek között látható lesz Molnár Miklós két úttörő munkája is.