A mások nemi élete

Ki tudja, miért, Görgey Artúr jutott eszembe, amikor elmeséli, hogy egy lovasszázadot ott hagyott egyszer valami dombtetőn az ellenség pergőtüzében, mert imponálni akart a császáriaknak, mi nem futunk meg. A derék fiatalemberek meg csak haltak, haltak, míg nem maradt senki, és, ahogy Görgey bevallja: rossz döntés volt. Szóval megesik az ilyen, a hősök hősök lesznek, de sok teteje nincs a hősiességnek.

Michael Fassbender eddig is magasan jegyzett színésze volt azoknak, akik moziban nézik a színészeket, ő volt Bobby Sands az Éhségben, és azóta is betegesen sovány agár maradt, legyen az a Becstelen brigantyk vagy A kilencedik légió, ahol olyan szép filmnyitó félmeztelen futást ad elő a hómezőn, összekötözött kézzel. Ha bele kell halni, ő belehal, nemesen, fölvetett fejjel, rezzenéstelenül. A kérdés csak az a heti új filmet, A szégyentelent nézve, hogy bele kell-e halni.

Nézőként feltétlenül. Akárhogy próbáltam fölvenni a ritmust, a szép, átgondolt lassúságot, aminek következtében például végig kell hallgatni Carey Mulligant, amint fárasztó vontatottsággal énekli a New York, New Yorkot, hosszan át kell élni egy metróutazás rezdüléseit, nem sikerül. Néha azt érzem, hogy csak hajszál híja, hiszen a film szép, és tele van meglepő ötletekkel. A nagy veszekedést például a két főhős tarkója adja elő, miközben a háttérben elmosódottan egy fekete-fehér rajzfilm megy a tévében. Ezek azért benne maradnak a nézőben. De benne marad a kimódoltság is, a botrányosság elszánt akarása, az első percben vászon leng a péniszen, a másodikban már pénisz leng a vásznon, a harmadikban pedig belevizelnek a WC-be, na jó, csak hátulról, de akkor is.

A történet egy sikeres és szexfüggő menedzser kalandjait dolgozza föl, akinek persze semmi szüksége nem volna a szexuális pótszerekre, filmekre, fizetős netkapcsolatokra és prostituáltakra, de sajnos össze van zavarodva a lelke, szerelemből nem tud közösülni. Ha ez lenne a kiindulás, akármi is lehetne a filmből, de ez egyben a vég is, arra akarnak rávenni bennünket, hogy a modern kor elmagányosodási folyamatairól gondolkodjunk, de ahhoz egy kicsit ez gyengécske körítés. Az amor profanóból csak a profanót érzem magamban, ahelyett, hogy őszintén szörnyülködnék, hogy a főhős a munkahelyi klozetot magányosan, de nem rendeltetésszerűen használja, azon gondolkodom, mikor az izgalmasan, felülről fölvett jelenetet nézem, hogy ha mindezt állva teszi, akkor vajon előtte miért törölte le olyan gondosan a vécédeszkát.

Volt ennek a filmtípusnak egy arany időszaka, amikor mélyeket lehetett mondani, és közben mégis cicis filmeket néztünk, újra és újra elmentünk a moziba, de persze nem azért. Ez volt Az utolsó asszony, a Huszadik század, Az utolsó tangó Párizsban és a Betty blue ideje. Lejárt, ami nem is olyan nagy baj, csak éppen ez a magányos, a szex által megválthatatlan férfi témakör lett egy kissé idejétmúlt. Egyszerűen nem téma egy ilyen figura, nem történet a történet, hiszen még legártatlanabb mosolyú barátunk kölcsönkért számítógépén is olyasmit találunk, hogy igazán, ki hitte volna. Tudjuk, mi a különbség testiség és szerelem között, örülünk, ha olyan szerencsénk van, hogy a kettő nem válik el egymástól, de hogy erről még filmet is nézzünk… Nem, köszönöm, inkább mégsem.

Michael Fassbender és Carey Mulligan
Michael Fassbender és Carey Mulligan
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.