Chagall és a maffia árnyékában

Nem csoda, ha valaki Ukrajnáról és zsidókról hall, akkor azonnal Chagall jut az eszébe. Iszaak Babel Odesszai történeteivel kapcsolatban ez indokolt is lehet, bár Babel elég jelentős író volt ahhoz, hogy ezekben a novelláiban is inkább a saját világát igyekezzünk felfedezni. Gyermekkorának emlékei nyomán egy nagyváros kis zsidóinak életéről rajzolt színes, sokszor anekdotikus, sokszor tragikus és mindig nagyon eredeti képeket a húszas évek elején, s ugyanakkor az 1920-as szovjet–lengyel polgárháborúban megtapasztalt szörnyűségekről, furcsaságokról is írt egy kötetnyi, politikailag elfogulatlan elbeszélést Lovashadsereg címmel, amellyel kivívta Bugyonnij marsallnak, sőt magának Sztálinnak a haragját is.

Alkony című drámája 1927-ben született, mintegy azOdeszszai történetekből írt filmforgatókönyv melléktermékeképpen. A harmincas évek végén az íróval együtt művei is eltűntek, Babelt 1939-ben letartóztatták, 1940-ben kivégezték. Sztálin hála után rehabilitálták, 1957-ben Válogatott műveit is kiadták. Magyarul 1964-ben jelentek meg munkái először, az Alkonyt 1965-ben Kazimir Károly rendezésében mutatták be a Thália Színházban, Mendel Kriket Kovács Károly, a lányát is kiárusító piaci baromfikereskedő Potapovnát a színész egykori felesége, Dayka Margit játszotta (az előadásról a Színháztudományi Intézet internetes adattára nem tud).

Most Valló Péter a Radnóti Színházban teljesen Chagall árnyékába vonta a darabot. Horgas Péter a kicsi színpadot valószerűtlen méretűnek látszó hodállyá varázsolta, csupa ferde vonallal, ferdék a falak, a polcok, de még az asztallap is. Csankó Zoltán és Wéber Kata nem minden érdek nélküli szerelmespárja pedig még repül is egy különben nem túl ügyes szerkezetbe kapaszkodva. Az eredetiben a kocsmába parancsolt vak kórus helyett a Vodku együttes vonul be fekete szemüvegekkel a zenekari árokba rögtön a játék elején, és végigkíséri az előadást. Hangulatfestő szórakoztató zenéjük azonban többnyire nem nagyon illik a családi háborúsághoz, a nemzedékváltás tragédiájához, amelyet a darab elbeszélne. De a játékmód, a groteszknek, a bizonyára chagallinak gondolt humor sem.

A színészek kicsit tanácstalannak látszanak, mintha szándékosan kerülnék a szokványosközhelyes, kabarékban elkoptatott zsidóábrázolást, ám mélyebben jellemző, egyénített gesztusokat, hangsúlyokat nem lelnének. Cserhalmi György így is talál színeket, eszközöket az öreg Mendel Krik, a hatalmából-vagyonából kivert családapa őserejének, hatalmas életkedvének, majd a vereség utáni szűkölő összeroppanásának elrajzoltságában is hatásos ábrázolásához. Csomós Mari egyetlen nagy jelenetében találóan egyesíti a primitív öregasszony nyafogását rituális ősanyai sirámokkal. Csányi Sándor a lázadó, a hatalmat és az üzletet átvevő nagyobb fiút, a tolvaj, rabló Benyát kissé darabosan, de félreérthetetlenül mutatja sima, sunyi, alattomos gengszternek. Gazsó György drabális kocsisa, SchneiderZoltán belső feszültséggel fogalmazott kovácsa, Csankó Zoltán kellemkedő ruhakereskedője, Petrik Andrea érzéki rosszlánya a helyén lehetne egy pontosan átgondolt, egységes stílusban tartott előadásban.

A Radnótiban azonban nem igazán sikerült eldönteni, mit is játszanak. Az 1913-ban Odesszában játszódó történetet nemcsak chagalli színekkel, formákkal, hangulatokkal toldják meg, de kiegészítik egy húszas évek Chicagójába illő jelenettel is: az apját leütő, majd üzletét átvevő Benya igazi maffiavezérként védelmi pénzt követel és kap egy üzletembertől. Logikus gondolat, csak éppen a darab logikájától és főképp szellemétől idegen. Utána az egész teljes utolsó jelenet, benne a Ben Zecharje rabbinak a történteket biblikus nyelven összefoglaló, a hatalomátvételt mintegy legitimáló szavaival, teljesen értelmetlen. Igaz, Csányi Sándor fején cári koronával vezényli az ünneplést, a rabbit pedig Koós Olga játssza, elfúlva-sipákolva-széttördelve a szöveget. Nyilván a rendező akarata szerint, aki ezúttal sem találja el, mit kellene komolyan vennie, és mivel nem lenne szabad viccelnie.

Nem sikerült eldönteni, mit is játszanak
Nem sikerült eldönteni, mit is játszanak
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.