Őszinte és kőkemény, kimonóban
Az X Japan zenekar egyik alapítója, az idén negyvenöt éves Hajasi Josiki egy egész kelet-ázsiai generációnak hozta el az igazi rockzenét. Az együttes által teremtett új, több mai szubkultúrát is meghatározó divat- és stílusirányzat már bejárta a világot, most azonban Josiki a zenéjével készül a „nyugat” meghódítására.
Az X Japan minden idők egyik legsikeresebb ázsiai zenekara, és sokak szerint ők indították útjára a J-rockot, a japán kemény zenét: több mint harmincmillió lemezt adtak el, és tizennyolcszor töltöttékmeg az ötvenötezer férőhelyes fedett stadiont, a Tokyo Dome-ot. Idén nyáron, két nap alatt pedig százötvenezer ember előtt játszottak Jokohamában. Az együttest két gyerekkori barát, az énekes„Tosi”, azaz Dejama Tosimicu és a dobos-szövegíró-zongorista, Hajasi Josiki alapította. Kettejük közül Josiki vált ikonná, őt gyakran nevezik a japán Bonónak, és még saját márkás hitelkártyája és versenyautó-istállója is van. Elmondása szerint négyéves kora óta zongorázik, és tízévesen kezdett el dobolni. Anyja abban az évben vette neki a dobszettet, amikor meghalt az édesapja, aki kimonóüzletet vezetett. Később tudta meg, hogy apja álma volt, hogy egyszer dobos lehessen. A gimnáziumban még néhányan hozzácsapódtak Josikihez és Tosihoz, így alakult meg az X együttes. Később ezt változtatták X Japanra, mert sima X nevű együttes már volt az USA-ban. Legfőképp a KISS-es Gene Simmons ihlette meg őket, de hatással volt rájuk aMetallica és a Sex Pistols is. Ennek eredményeképp gyúrták össze a punkot a heavy metallal, majd ötvözték japán elemekkel. Megjelenésükben például a kimonót a punkkal, a nyolcvanas évek extrém hajviseleteit a fantasy stílussal és az erős sminkkel, illetve a Mátrix-filmekből ismerős ruhákat a Guns N’ Roses-tagok rockszerkóival.
Az együttes által nemes egyszerűséggel csak „a vizuális sokk pszichedelikus erőszakos bűncselekményének” nevezett külsőségek eleinte nagy botrányt váltottak ki a konzervatív Japánban, de az ázsiai fiatalok a zenével együtt a külsőt is magukévá tették. Így alakult ki az úgynevezett „visual kei”, azaz vizuális stílus, amely számos mangaképregény, illetve animerajzfilm karakterfi gurájának küllemét ihlette, de hatással volt a gótikus és a Mátrix-szerű cyberpunk stílusirányzatok fejlődésére is. A zenekar eközben öt stúdióalbumot adott ki, és számos balladát írt, ahol Josiki kamatoztathatta zongoratudását és klasszikus zenei ismereteit.
Josiki és Tosi kapcsolata aztán megromlott, és az X Japan 1997-ben felbomlott. Egy évvel később az együttes gitárosa, Hide öngyilkosságot követett el. Ő lett a japán Kurt Cobain, akit ötvenezren kísértek utolsó útjára. Hide halála sok rajongót is arra késztetett, hogy önkezükkel vessenek véget életüknek. Josiki közben Los Angelesbe költözött, hogy producerként tevékenykedjék, és szinte semmit nem beszélt Tosival. 2007-ben azonban újra összeálltak, és idén elkezdték meghódítani az Egyesült Államokat. Egy chicagói fesztiválon kezdték, szeptember–októberben pedig hét helyen koncerteztek Észak-Amerikában. A zenekar az interneten hatalmas rajongótáborral rendelkezik, de a turnén egyelőre még csak kis koncerttermekben, néhány ezer rajongó előtt lépett fel. Igaz, az amerikai rockmagazinok és bloggerek máris szuperlatívuszokban írnak a koncertekről. Josiki azt nyilatkozta, hogy vissza akarják hozni az igazi, klisék és irónia nélküli rockot, ahol „dráma van”. Szerinte ma már nincs jó rockshow, amely kellően dramatikus, mert túl sok lett a táncos, rap- és R&B-elem a fellépéseken. Ellendrukkereik viszont épp ezt hozzák fel kritikaként: szerintük az X Japan mind stílusban, mind zenében leragadt a nyolcvanas éveknél, a kilencvenes években pedig egyszer már beletört a bicskájuk az amerikai kalandba. Nem így gondolta persze az a nyolcezer rajongó, akik idén januárban Hollywoodban megbénították a forgalmat, amikor a zenekar a legújabb klipjeit forgatta. Ráadásul készül az új album is, amelyen a szövegek nyolcvankilencven százaléka a régi slágerek angol nyelvű változata lesz. Josiki szerint most kell meghódítani Amerikát: a zenekar tagjai megtanulták a nyugati gondolkodásmódot, ráadásul a japán populáris kultúra külföldi népszerűsége is az ő malmukra hajtja a vizet. Utóbbira rásegíthet, hogy a legendás hírű Marvel képregénykiadó Josiki közreműködésével hamarosan egy zenész szuperhősről szóló képregényt és rajzfilmet is megjelentet. Azt pedig több rockzenész is bizonyította már, hogy a kor nem akadály. Az X Japan azért jobb, ha iparkodik a további lépésekkel; az orvosok szerint ugyanis Josiki csak pár évet játszhat még a színpadon, mivel a túl sok headbang, azaz fejrázás miatt már volt egy nyakműtétje.