Szabálytalan magyar

Mikor láttak utoljára Rippl-Rónai-rézkarcot? Ezekben az az izgalmas, hogy ugyanazok a provokatív, lusta aktok ugyanazt a szép teljességet teremtik meg fekete-fehérben, sőt barna-elsárgultban, mint önfeledten színes társaik olajban és lemezpapíron. Még a kukoricás ecsetkezelés lomhasága is felfedezhető dús körvonalaikban, miközben feltűnő a rokonságuk az akkori Nyolcak-aktok aktív passzivitásával.

Rajzok, nyomatok, sőt a mester iparművészeti munkájára emlékező tárgymásolatok is láthatók a győri Esterházypalotában, de az emlékkiállítás nem akar monográfialátszatot kelteni. Szerencsére. Egyszerűen annyi történt, hogy a városi művészeti múzeum abból az alkalomból, hogy saját szép Maszkos csendélete százesztendős, összegyűjtött egy fontos és erős kollekciót valóban az országból. A kezdeteket, a feketés szecessziót például csak egyetlen vászon képviseli úgyahogy, mert az is tájkép, az első termet máris elfoglalja, betölti a kilences-tízes évek, vagyis a szín. Az az életöröm, tartalmas, komoly derű, amely napsütötte sárgájával izgalmassá tesz egy lényegében unalmas, elnyúló kastélyhomlokzatot egy szavatoltan unalmas, lapos képformában, az a fekete-vörös pikantéria, amely keretbe foglal egy aranyozott angyalszobrot egy kisvárosi szobabelsőben.

A szabálytalan pálya szabályszegő képei. Lehetetlen nem gondolnunk arra, hogy Rippl-Rónai József 1861-ben milyen Magyarországra született, s milyen Magyarországon lett megbecsült, megfizetett festő ezzel a piktúrával. Nyolcvannégyben, amikor a tanulmányait elkezdi, Székely Bertalan még festi a Zrínyi kirohanását, Hollósy egy év múlva lesz kész a Tengerihántással, és hol van még Munkácsy Honfoglalása – tizenkét évnek kell majd eltelnie Nagybánya megalapításáig. Rippl-Rónai az impresszionizmust is kihagyja. A tanulóéveket leszámítva nincs naturalizmus, nincs plein air, a későn kezdő harmincéves korában már posztimpresszionista Párizsban. Nem igazán Nabis, noha velük tart: kevésbé fájvirág a lelke, sosem irracionális, és a valósághoz való vonzódás megmarad hazatérte után is.

A kiállítás az utóbbit mutatja. Azt az első szabálytalanságot, hogy az első magyar színfestő, aki először mer „a valódi látványtól” függetlenül, sőt annak ellenére kolorista lenni, mennyire érzi a környező világot. Nemcsak az apa-Piacsek kettős vörösborában a másképpen vörös terítős asztalon, hanem a zöldet megtámadó vörösek Szobabelsőjének biedermeierén és a kilencszáztíz körül festett szépasszonyok finom, apró gőgjén is. Aztán itt van az erotika. Az Akt teraszon csupa poétikus beszámoló tengerháttérről, hegyláncháttérről, kékre rajzolódó rozsdaszín mellvédrácsról, de a címszereplő ígérő formái, érzéki hajlobonca úgy simul a sík és mégis távlatos háttérre, hogy pasztellszín tartózkodása provokáció.

Távlatok és színek, formák és kolorit: Rippl-Rónai úgy képes összeegyeztetni az összeegyeztethetetlent, hogy egyik faktort sem csitítja a másik rovására; sőt felfokozza, ám a kép egységben marad. A Kertben címűn – ez csak egy példa – remekműegységben. A székek vöröse gátlás nélkül harsány, mint a Vadaké ekkor, kilencszázkilencben, a széktámla rácsai közt szinte ömlik a gyep korántsem fűszínűen tartózkodó zöldje, a hátravetett kendőn ékkőként peregnek a hímzésminta foltjai, de a kép szerkezete megbonthatatlan. Fegyelmezi a jobbra nyíló ajtó, még inkább a háttér egyszerre függönyszerű és mégis messze nyúló kertje, és persze, az az otthonos asszonymozdulat, amely nem történhet máshol, mint Kaposváron.

Kukoricásnak nevezi a szakma azt a festésmódot, amely a nagy korszaknak mégiscsak a lényege. Mert végtére is ezek a kemény, keveretlen festéknyomok, ezek a nagyon határozottnak látszó, de szaggatott gesztusok bontják fel és tartják össze a szabad koloritot, adnak síkritmust és gyöngéd plaszticitást a formáknak. Képegységet teremtenek. És közben olyan izgalmakat, mint a Narancsos csendélet gyönyörű feszültsége, amely a Nyolcakat, ha nem a leendő aktivistákat idézi kilencszáztíz körül, meg a Tavaszi munkák foltmámora, amely szabadságában az absztrakciót közelíti.

A húszas évek íróportréi expresszívek a közben vidékivé lett hazában. Egészében a Rippl-életmű úgy feszül át – a kiállítás ezt jól mutatja –, úgy boltozódik a magyar piktúratörténet fölé, mint egy hatalmas szivárványív.

Apám és Piacsek vörösbor mellett. 1907. Lemezpapír, olaj, 68x100 cm
Apám és Piacsek vörösbor mellett. 1907. Lemezpapír, olaj, 68x100 cm
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.