Szín City

Kevesen tudják, hogy a különböző (alkalmazott) grafikák vagy képregények készítésekor milyen kitüntetett szerep juthat az úgynevezett „kihúzásnak” – vagyis a ceruzarajz tussal történő letisztázásának –, illetve a színezésnek. Azt talán még ennél is kevesebben sejtik, hogy ezeket a munkafázisokat gyakran nem egyetlen személy, hanem komoly stáb végzi el: a reklám- és egyéb illusztrációk és képregények világában nemcsak a rajzoló, de a kihúzó és a színező is sztár lehet.

Persze nem itthon – hanem, mondjuk, az Egyesült Államokban.

Ceruzarajz és kihúzás: Zorro de Bianco, színek: Gáspár Tamás
Ceruzarajz és kihúzás: Zorro de Bianco, színek: Gáspár Tamás

A munka ilyetén felosztása mögött persze sokszor nem annyira a bölcs alkotói belátások, mint inkább a kíméletlenül szoros határidők állnak – de nem mindig. Gáspár Tamás, a hazai reklám- és képregényszcéna egyik legelismertebb alakja például nemcsak jellegzetes – többek között a Coca-Cola, a Ford, a Matáv, a Pannon, a Mol vagy az Aréna Pláza számára készített – grafikáiról, hanem különösen érzékeny színezéseiről is híres: többek között Cserkuti Dávid –számos díjat nyert – Unicum-illusztrációi színeiért is ő felelős.

– Bár egy kihúzónak gyakorlatilag legalább annyira kell tudnia rajzolni, mint a ceruzarajz elkészítőjének, ennél a munkafázisnál mégsem olyan látványos a változás. Hacsak nem negatív értelemben, rontani ugyanis itt is sokat lehet a végeredményen – mondja Gáspár, hozzátéve: – a színezés viszont nagyon meghatározó: azon túl, hogy nagymértékben befolyásolja az adott kép hangulatát és atmoszféráját, lehetőséget ad a néző figyelmének irányítására, a fontos részek kiemelésére, a lényegtelen vagy esetleg rajzilag kevésbé sikerült képelemekkel szemben. Jó színezéssel egy közepes rajzból is lehet hatásos képet varázsolni, míg az ellenkezőjével a legkiválóbb rajzot is lazán tönkre lehet tenni.

Magyarán nem árt, ha a ceruzarajz készítője és a kihúzó, de leginkább a színező között komoly harmónia, mi több: grafikus-rokonság van. Nyilván nem véletlen, hogy Gáspár Tamás és Cserkuti Dávid – akik egyébként mindketten megkapták a legnagyobb hazai képregényes elismerésnek számító úgynevezett Alfabéta-díjat – ilyen látványosan ragaszkodnak egymáshoz: az Unicum- és Unicum Next-kampány után most a Campona számára is közösen dolgoznak.

Bár a hazai képregény nemcsak a közönségét, hanem sok esetben saját magát sem találja igazán, Gáspár szerint tisztán látszik, kik azok, akik egy szerencsésebb fekvésű helyen gyakran hivatkozott kihúzók vagy színezők lehetnének. Szerinte Horváth Henrik – civilben tetoválóművész –az egyik legmegbízhatóbb kihúzóként, Haránt Artúr pedig igazi virtuóz színezőként lehetne méltán ismert egy, a jelenleginél némileg nyitottabb Magyarországon.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.