Vagyóczky sculpsit

Akkor egy kis szakszótár. A sculpsit (rövidítése sc., latinul: „metszette"), annak a művésznek a neve mögött áll, aki a rézmetszetet valóban készítette. Nem biztos, hogy maga rajzolta a nyomtatásra szánt ábrát, ilyenkor a rajzolóművész neve is megtalálható a margón, és mögötte a „rajzolta", delineavit, rövidítve del. Végül, ha az eredeti motívum korábbi festmény, amelyet aztán megrajzolnak ahhoz, hogy végre rézbe metszve nyomtatható legyen, nos, akkor a harmadik név a festőé, mögötte a pinx., azaz festette, vagyis pinxit. Ezeket a jelzéseket, egy szép, latin múlt idő igéit olvashatták a gyűjtők évszázadokon át a talán legnemesebb sokszorosító művészet lapjai alatt Európában. S ha az idők, a technikák és a körülmények változtak is, s velük eltűnt a rézmetszetek alól a praesens perfectum latinja, egy helyen, a magyar pénzeken olvasható ma is, jelezvén, hogy klasszikus, nemes igénnyel készülnek.

Ennek a klasszikus igénynek a letéteményese Vagyóczky Károly. Nem minden pénzünk minden munkafázisát ő végezte az utóbbi évtizedekben, de csaknem, és amint ez a Keleti Károly utcában is látható, minden mostani produktumban meghatározó volt grafikusi közreműködése. Az alázata, szakértelme, ízlése és kultúrája, mindaz, ami ehhez a hagyománytisztelő és oly kevéssé ünnepelt mestermunkához kell.

Vagyóczkynak volt miről lemondania. A kortársak még tudják, a későbbiek katalógusokban, lassan művészettörténetekben is megtalálják azokat az értékeket, amelyekkel a hatvanhatban végzett grafikus a köztudatba berobbant. A magyar művészet megújulásának, egyszersmind a popart mindent hordó felkavarodásának időszaka ez, amelyben a friss diplomás, azonnal Derkovits-ösztöndíjjal méltányolt művész szerephez jut. Szereplése azonban sajátos. Mert igaz ugyan, hogy az ő lapjain is a mindent lehengerlő valóságelemek – akkor egy-egy Einstein-portré, újságlap, a mostani kiállításon festéktubus, csomag, papírgalacsin – jelenik meg, ezeknek azonban különleges ereje és csendje van. Egyfelől a megjelenítés mintha a pop brutálisan részletező megjelenítésénél is aggályosabb, ha tetszik, mellbevágóbb volna. Másfelől e brutalitást elemeli, ha úgy tetszik, tompítja a mindenkori technikai tökéletesség.

Nem tudható, a pop-artnak volt-e sok Vagyóczky műgondja, vagy Vagyóczky elégelte-e meg a pop provokációit, amikor váltott. Mindenesetre ritkultak a képgrafikák és a kiállítási szereplések akkortól, hogy hozzálátott a pénz-, majd a bélyegtervezéshez. Az bizonyosra vehető, mert az eredményen évtizedek óta látszik, hogy mindig kötöttséget kereső, régi mesterek remekléseit megcélzó intellektusának nagy csábítás lehetett ez a ma mindennél szabályozottabb grafikai alkotómód. S az is bizonyos, hogy e szabályok között életművet alkotott.

Az eredmény ott van mindenkinek a pénztárcájában. A hozzávezető utat – csupán a művészi fázisokat – a kiállítás jól szemlélteti. Nem látszanak azok a pénzpolitikai, biztonsági és technikai feltételek, amelyeket a grafikusnak mind be kellett tartania, de jól látható, miként lehetett-kellett ezek között grafikát alkotni. Először vízfestékkel, amellyel a bankjegytervek készülnek. S amelyeknek egyszerre kell tartalmazniuk azt a motívumot, portrét, amelyet a pénzre szántak, azt a bonyolult díszítménysort, amely a karaktert és a biztonságot adja, továbbá azt a lenyűgöző akvarelltechnikát, amellyel a terv elkészül. Nem kevésbé az a grafitmunka, amellyel a pénzre kerülő férfiak portréit megrajzolta (delineavit). Széchenyi minden hajszála külön-külön, Deák mögött a háttér, amely az alaktól egyenként felrakott pontokban válik el –minderre szükség van ahhoz, hogy a rajzból rézmetszet készüljön. Bizonyára a meghívón is látható nagyító alatt, mert a kiállított metszetek olyan gazdagok, hogy a vonalak sűrűjét, a metszés árkait és a sötétedések keresztvonalait szinte ujjbegyén érzi a néző.

Mindez bravúr, a mesterség magasiskolája. Ám korántsem akrobatika. Nem tudni, hogyan történik, de van egy pillanat, amikor a technika anyag fölöttivé válik, amikor műgond, hozzáértés és azonosulás szellemivé lesz.

Kellékpénz Kabos Gyulával. Akvarell, 78x172 mm (1990)
Kellékpénz Kabos Gyulával. Akvarell, 78x172 mm (1990)
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.