Konok Tamás nyolcvanéves

Az igazi ünneplés már fél éve megtörtént: júliusban rendezett kiállítást Konok Tamás. Nem a régi műveiből, nem retrospektívet, ámbár nyolcadik évtizedében ez sem lett volna a hagyományoknak ellentmondó, s ez is izgalmas élmény lett volna. A ma nyolcvanéves Konok azonban csak az újabb munkáit mutatta be a Fővárosi Képtárban, olykor tavalyi dátummal a cédulákon.

A legérettebb, s a legfrissebb korszakát láthattuk. Azt a végletekig letisztult, egyszersmind eleven és igenis, festői síkkonstruktivizmust, amely a most kezdődő évtizedben lesz százesztendős, és amely annyi méltatlan követő mellett annyi alkotó utódnak adott biztatást Malevics, El Liszickij, Moholy-Nagy és Mondrian óta.

Mint minden izmus, stíluskorszak és formalelemény. Hogy a mindössze síkgeometriából építkező formakészlet mily kimeríthetetlen, milyen változatos egyéni tartalom megjelenítésre alkalmas ma is, azt legutoljára éppen Konok tárlatán volt módunk megállapítani. Márványrózsaszín háttérre rajzolódó vörös tengelye, amelyen fehér hasábot tart, de úgy, hogy az utóbbit egy egészen kicsi és halvány lila kör, látszatra szinte golyó húzza lefelé (2009/19­es sorszám) maga a törékeny líra – mondjuk a 2006/10. lajstromtételként szereplő Vörös graphidion mellett. Ez utóbbi ugyan tűvékony fehér szerkezeten egyensúlyoz, de a háttere olyan győzedelmes vörös, mint az orosz forradalmi avantgárd vöröse, ámbár a törékeny szerkezetnek egy zuhanó fekete hasábot kell ellensúlyoznia, az eleven háttérnek ezzel a tragikus, tömör feketével megharcolnia.

Konok kolorista. Szürke felületekbe bevágó huzalnyi vörösei, a finom rendszerek közepén időnként szabadjára engedett kékjei azt bizonyítják, hogy tehetséges Bernáth­-követő maradhatott volna. Akként indult pályája legelején, ő is megfestette a maga hűvös­lírai csendéletét, Balaton környéki feketészöld fáit, aztán ötvenkilencben Párizsba ment, ahol nemcsak megismerte az egyetemes modern művészeti életet, hanem hamarosan maga is közreműködője lett ennek. Magáévá élte a nonfigurációt, a geometrikus absztrakciót, munkássága az évtizedek alatt mind szigorúbban konstruktív, egyszersmind fokról fokra letisztultabb, élményszerűbb lett. Itthon már nyolcvanegyben volt kiállítása, s természetes, hogy régóta itthon is otthon van azzal a piktúrával, amely kifinomult, komplikált színhatásokból és bravúrosan bonyolult konstrukciókból teremt mindig katartikus egyensúlyokat.

A  mindössze  síkgeometriából  építkező  formakészlet  kimeríthetetlen
A mindössze síkgeometriából építkező formakészlet kimeríthetetlen
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.