Biztos, ami biztos

A magyarok a zenében is biztosra mennek: inkább váltanak jegyet a tizedszerre viszszatérő világsztár koncertjére, mint egy igényes, szórakoztató, de még kevéssé ismert előadó estjére. A "kisebb" sztárok meghívását a megfelelő helyszín hiánya is nehezíti, pedig a választék egyre nagyobb.

Ugrásszerűen megnőtt a kínálat a koncertpiacon: mivel az utóbbi két-három évben 60-70 százalékkal esett a cd-eladások száma, a zenészek az élő fellépésekkel kereshetnek pénzt. Ezért ma már nem ritka, hogy ők maguk jelentkeznek a promótereknél, koncertszervezőknél legújabb műsorukat ajánlva - mondja Guba Gábor, a Danubius Music ügyvezető igazgatója. Hasonló tapasztalatai vannak László Sándornak, a Pannon Produkció vezetőjének is: nemrég jártak a legnagyobb világzenei vásáron, a Womexen, ahol rengetegen ajánlották figyelmükbe produkciójukat.

Nálunk is egyre népszerűbb az igényes dzsessz (Stanley Clark, Marcus Miller és Victor Wooten a Millenárison)

Az utóbbi években Magyarországon is egyre népszerűbb a világzene, a távoli országok, népek kultúrája (amiben nagy szerepe lehet a Sziget Világzenei Színpadának), és egyre nyitottabbak vagyunk a kifinomult, igényes dzsesszprodukciókra is. Vagyis sokkal színesebb lehetne a hazai koncertélet.

Hogy nincs így, annak több oka is van. Egyrészt a magyarok zenében is biztosra mennek: inkább hatodszorra is elmennek az évente visszatérő világsztár koncertjére, mint hogy belépőt váltsanak egy igényes, szórakoztató, de még kevéssé ismert előadó estjére. Guba Gábor szerint bizonyos műfajok csak az osztrák határig jutnak el: Bécsben két-három estén át megtöltik a Stadthallét, nálunk viszont alig pár száz nézőt vonzanának. Ilyenek a látványos, tánccal, akrobatikus elemekkel színesített zenés show-műsorok - megesett már, hogy itthon az egyszerűbb változat iránt sem volt érdeklődés.

Ha egyszer sikerül megmutatni és megismertetni egy műfajt, előadót, akkor később szívesen váltanak rá jegyet újra. A Yamato nevű formációt négy éve hozta el először László Sándor akkori cége, annak ellenére, hogy a taiko (egy jellegzetes japán dob) műfaj ismeretlen volt itthon, mert úgy érezte, nagy az érdeklődés a távol-keleti kultúrák iránt - megérzése beigazolódott, azóta nemcsak a Yamato járt már itt többször, de két másik taiko társulat is. Guba Gábor Anoushka Shankart említi példaként: bár nem hitték, hogy egy szitárprodukció túlzottan érdekes lenne itthon, de tapasztalták, hogy az ezoterikus, indiai kultúra népszerű - ez, és a kampányban gyakran emlegetett két híres családtag (apja Ravi Shankar szitárművész, testvére Norah Jones énekesnő) meghozta a várt eredményt: a koncert annyira sikeres volt, hogy jövőre ismét fellép nálunk a művésznő.

Vagyis a marketingen is sok múlik: máshogyan kell egy nem világsztár koncertjét beharangozni. Nem elég a művész neve (mint például Madonna vagy a Rolling Stones esetében), valami olyan információt is kell adni, amelyre felfigyelnek az emberek. A december elején Budapesten és Debrecenben fellépő Aba Taano nevű formáció esetében például azt próbálják hangsúlyozni, hogy rendkívül színes, látványos műsorra számíthatnak a nézők, amelyből megismerhetik Afrika sokszínű kultúrájának egy szeletét.

A színesebb hazai koncertélet kialakulását a megfelelő helyszín hiánya is gátolja: 1000-1500 főig van ugyan néhány igényes, színházi körülményeket is biztosítani tudó helyszín a fővárosban, de a következő "lépcső" már a tizenkétezres Aréna. Pedig szükség lenne egy köztes, 3-5000 főt befogadni képes, megfelelő akusztikájú, felszereltségű teremre. László Sándor azt mondja, többször megesett már, hogy emiatt nem tudtak elhozni egy-egy ígéretes produkciót. Pedig a megfelelő helyszín közönséget is toboroz: a szakember úgy tapasztalja, hogy Debrecenben és Veszprémben, ahol az utóbbi pár évben nyílt ilyen terem, egyre többen járnak koncertekre. Tudják, hogy ott érdekes, színvonalas előadást fognak látni akkor is, ha nem ismerik az előadó nevét.

Hátráltató tényező lehet az is, hogy a szakmát nehéz (volt) megtanulni. Jó koncertszervező akkor lesz valakiből, ha egy zenekarral utazva lesi el az alapokat. De a biztos tudás, a rutin ellenére is könnyen mellé lehet fogni. László Sándor például azt hitte, a High School Musical jégen előadott változatával nem érheti meglepetés, de nagyjából feleannyian váltottak rá jegyet, mint remélték. Sokszor a koncertszervező kitartásán is múlik a siker: ha bízik abban, hogy az adott előadó befuthat itthon, akkor meg kell előlegeznie a bizalmat, és az első egy-két koncertet akkor is meg kell szerveznie, ha azok esetleg még nem nyereségesek.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.