Beavatás a dzsesszbe
- A gyerekkoromból ismerős filharmóniai koncertek alapján gondoltam arra, hogy a dzsesszműfajban még nincsenek "beavató" előadások, és a Ferencvárosi Művelődési Központban nemrég indult sorozatunk kitűnő alkalomnak tűnt arra, hogy elkezdjük - mondja Fekete-Kovács Kornél, az elsősorban kortárs dzsesszt játszó Modern Art Orchestra (MAO) vezetője. Havonta egyszer-kétszer várják a dzsessz iránt érdeklődőket: például ma délután négytől kezdődik a Hangok mögött című előadás-sorozat újabb darabja.
A vetítéssel kísért előadásokon igyekeznek minél több információt átadni a közönségnek a big bandekről: beszélnek a műfaj jellegzetességeiről, mint az improvizáció, a stílus neves képviselőiről, arról, hogy miért úgy helyezkedik el a zenekar, ahogy. Természetesen az előadást zenei részletekkel színesítik, amelyekkel illusztrálják az elhangzottakat. Bevonják a közönséget is: például lassan-gyorsan, hangosan-halkan feliratú táblákkal irányíthatják a zenekart, vagy alkalmi karmesterként megmondhatják, épp melyik hangszercsoport játsszon. A mai műhelybeszélgetésen a szaxofon és a fafúvós hangszerek lesznek terítéken.
Akinek az előadás alapján megtetszik a dzsessz az este fél nyolckor kezdődő tematikus koncerteken tesztelheti frissen megszerzett tudását. Ezek egyben mindig a MAO tagjainak szerzői estjei is, egy fiatal vendégművésszel - ma például Bacsó Kristóf szerzeményei csendülnek fel, a vendég pedig Fenyvesi Márton (gitár) lesz, aki egyébként Amszterdamban tanul, csak erre az estére érkezik haza. Legközelebb november 26-án, a trombita és a kürt bemutatásával, valamint Subicz Gábor szerzői estéjével és Harcsa Veronikával, december 10-én pedig a big band irodalom legszebb karácsonyi darabjaival, és igazi karácsonyi koncerttel várják a dzsesszkedvelőket. Az esti koncertsorozat januártól is folytatódik, és amennyiben a közönség igényli, a beavató előadások sem érnek véget decemberben.