Árulás a körletben
Mai fülre fordította az Othellót Márton László. ("Hurcold meg a négert, addig szemétkedik, míg ki nem fehéredik." "A férfi olyan, mint a WC, vagy foglalt, vagy le van szarva." "Cassio egy karrierista patkány.") Nem mintha levendulaszagúan ódivatúak lennének a történet alapgondolatai: a féltékenység, az árulás, a rasszizmus vagy a bosszú. Az előadásban nincs feltűnő aktualizálás, de nem is pacsmagolták barnára Othello tábornokot, és Desdemonát sem szende libaként mutatják be. Othello amúgy kétszer ken magára festéket. Egyszer kiáll a nézők elé, egy sötét csíkot húz az arcára, majd széttárja karját. Mintha azt mondaná: nézők, ti anélkül is tudjátok, hogy négert játszom, hogy lekenném magamat tetőtől talpig. Egyedül az előadás végén festi be a testét, de az is inkább úgy tűnik: az öldöklés rituáléjának kelléke.
Szembetűnő az Eszenyi Enikő rendezte előadásban, meny-nyire bevésődött a fejekbe a szentendrei kiképzőbázison tanult fegyelem. Hiszen a társulat nyáron oda költözött be pár napra, hogy leckét kapjon a katonai életből. Desdemona és Jago együtt ugrott falat és árkot Othellóval, Cassióval és Rodrigóval, nyomták a fekvőtámaszokat, futottak-ugrottak kimerülésig. Ugyanazokkal a szabályokkal és ételekkel barátkoztak, mint a bent lakók.
Orvosi segítséggel cincálták ízekre a féltékenység és az idegengyűlölet pszichológiáját, sőt az egész próbafolyamat alatt saolin kungfuedzéseket vettek. Erre egyetlen jelenetnél van szükség, de ők annyira beleszerettek az edzésekbe, hogy kimondottan kérték a folytatást.
Eszenyi Enikő mindig hív szakértőket a próbafolyamatok elején, az elemzés, megértés kedvéért. Ő maga még a
Shakespeare-darab helyszínére, Ciprusra is elment egy katonai támaszpontra, hogy megtapasztalja, hogyan is élnek ott a katonák (például víz és mobiltelefon nélkül.) Amúgy nem lát abban semmi különöset, hogy a főszerepekre vendéget hívott. A társulat elemében van, és inspiráló a három remek színész. A Figaró házasságánál is így tett: ott a főszerepet Anger Zsoltra osztotta.
A zömök, izmos, ösztön-Othellót az egykori Krétakör Színházból és filmekből is ismert Nagy Zsolt játssza. A művészien, ugyanakkor gyomorforgatóan manipuláló Jagót Fekete Ernő, a Katona József Színház vezető színésze adja. A Desdemonaként látható Béres Márta tehetsége a szabadkai magyar színházakat ismerők előtt egyértelmű. Eszenyi Kisvárdán, a határon túli színházak találkozóján találkozott vele.
A vígesek közül Börcsök Enikőé (Emília) és Varju Kálmáné (Cassio) két fontos szerep, meg az új társulati tagé, Szemenyei Jánosé (Rodrigo). De a nagy "öregek" közül színpadon van Reviczky Gábor, Vallai Péter és Tahi Tóth László is. Az előadás érdekessége még, hogy a jelmezeket a tavasszal kiírt Selyemkendő-pályázat nyertesei, a Képzőművészeti Egyetem másodéves hallgatói tervezték: Ferenczi Réka, Kurdi Rebeka és Szabados Luca.