A nap kritikája (Zappe): Vespina, a boszorkány
Remélhetőleg a gyerekek nem erkölcsi útmutatást várnak a színháztól, nem ott keresnek követendő viselkedésmintát. Mert igaz ugyan, hogy Haydn operájának cselekménye egyfelől szó szerint igazolja a címet: Aki hűtlen, pórul jár, másfelől azonban fölöttébb kétes eszközökkel tanítják móresre a szerelmét gazdag hozományért elhagyni készülő anyagias fiatalembert.
A furfangos és belé szerelmes Vespina különféle álöltözékekben megrágalmazza, megvereti, leitatja az ifjút, s végül nyilván halmazati büntetésként megbocsát, sőt feleségül is veteti magát vele. (Akár önéletrajzi vonatkozást is sejthetünk ebben, hiszen a mű születésekor a zeneszerzőnek már tizenhárom éve volt felesége egy bécsi parókakészítő kibírhatatlan leánya, akinek valójában a húgát szerette, csakhogy az apácának állt. Haydn súlyosan bűnhődött a cseréért.)
Az erkölcsi üzenettől eltekintve azonban minden egyebet fölöttébb célszerű mélyen magába szívnia a zsenge korosztályoknak a MűPa Matinékoncertek sorozatában bemutatott előadásából. A történelmi ismeretek is fontosak lehetnek, bár az apróságok számára nyilván 1773, a darab keletkezési éve egyelőre éppoly keveset jelent, mint Mária Terézia császár- és királynő, akinek fölidézik nevezetes eszterházai látogatását, de az elraktározott adatok majd még életre kelhetnek elméjükben. Leginkább mégis az élmény maradhat meg nekik. Novák János, a Kolibri Színház igazgatója marionett-operának rendezte meg a művet, minthogy Haydn ilyeneket is szerzett. A színpad jobb oldalán, kis marionettszínházban a történet szereplőin kívül hol Ámor röpköd, hol macska lopja el a vacsorának megkopasztott tyúkot. A játékba nemcsak a bábosok, Szívós Károly és Török Ágnes avatkoznak bele, hanem az énekesek is, akik különben baloldalt ülnek, állnak, játszanak és olykor énekelnek is a zenekar előtt. A bábszínházi tyúklevesbe énekesnő aprítja a sárgarépát. Középen kivetítőn nagyban látható mindez. Orosz Klaudia remek figurái csodásan alakítják át a kevéssé eredeti történet sablonos alakjait kemény vonású, nehézkes paraszti-polgári emberekké.
A csavaros eszű Vespinát az énekesnő, Wágner Adrienn eleven szellemű, bájos ifjú hölgynek mutatja, bábfigurája viszont igazi boszorkánynak láttatja, ki egyszer seprűn el is röppen. A marionett a látszat mögé kukucskál. A Magyar Telekom Szimfonikus Zenekara előtt a báb-Haydnt Oberfrank Péter helyettesíti, aki mellesleg a fontosabb tudnivalókat is közli. A szöveget Kovalik Balázs nyomán Fábri Péter korszerűsítette a mai ifjúság számára is fogyaszthatóvá.