Újabb visszaszolgáltatott Klimt-képet árvereznek
Andrea Jungmann, a Sotheby's Ausztriáért, Magyarországért és Lengyelországért felelős üzletvezetője az újságnak úgy nyilatkozott, hogy a festmény a Klimt által jegyzett portrék egyik legfontosabb darabja. Klimt-szakértők egyenesen magával ragadóként írják le az 1902-ben készült művet, amely Anton Loew bécsi orvos 19 éves lányát ábrázolja.
Az árverés régóta húzódó tulajdonjogi vita lezárása, amely az alkotó ausztriai örököse és a portrén szereplő nő Amerikában élő leszármazottja között robbant ki.
A festmény az 1938-as Anschlussig Gertrud Loew (Löw) tulajdonában maradt, ám a következő évben ő a családjával elmenekült Ausztriából és az Egyesült Államokban telepedett le. A kép sorsa innentől kezdve bizonytalan.
A műtárgy 1942-re Gustav Ucickyhez, Klimt házasságon kívül született fiához került, aki a náci uralom idején filmrendezőként dolgozott. Az ő özvegye, Ursula Ucicky 2013 szeptemberében létrehozta a Klimt Alapítványt, jelenleg az ő tulajdonukban van a kép.
Időközben azonban Gertrud Loew Egyesült Államokban élő unokája, Andrea Felsőványi is jelezte, hogy igényt tart a műre és arra hivatkozott, hogy azt nagyanyjától jogtalanul vették el a náci megszállás alatt. Andrea Felsőványi Gertrud Loew második, Felsőványi Elemérrel kötött házasságának leszármazottja. A képen látható Gertrud Loew is több forrásban férjezett nevén, Gertrud Felsőványi néven szerepel.
A feleknek végül hosszas huzavona után sikerült megegyezniük arról, hogy elárverezik a művet és a bevételt fele-fele arányban elosztják egymás között. A megállapodás értelmében az Alapítvány további öt Klimt-rajzot is visszajuttat a Felsőványi családnak.
Egy másik híres Klimt-kép, az Adele Bloch-Bauer portréja visszaszolgáltatási történetéről szóló, Hölgy aranyban című amerikai filmet épp most vetítik a mozik.