Tökéletes intrika

Velencében semmi sem változik – jegyezte meg egy újságíró kolléga, miközben a Marco Polo reptéren vívtunk közelharcot, hogy beférjünk a Lidóra induló vaporettóba. Noha a zsörtölődés akkor a helyi tömegközlekedésnek szólt, tulajdonképpen magára az egész városra és így Európa egyik legnagyobb kulturális rendezvényére, a Biennáléra is igaz.

Annak mozgóképes mustrájára, a velencei filmfesztiválra pedig pláne. Noha immár körülbelül egy évtizede forró téma, hogy a Benito Mussolini által épített egykori Casino és maga a Lido sziget vajon mennyire alkalmas a világ egyik vezető mozis fesztiváljának megrendezésére, a mélypont mindenképpen a tavalyi esztendő volt.

Az új fesztiválpalota 2009-es alapkőletétele után ennyi idővel ugyanis már mindenki egy új, korszerű helyszínre számított – de mint ismeretes, az alapok kiásása során azbesztet találtak, a terület megtisztítására pedig egyelőre nincs pénz. Most viszont már mindenki a legnagyobb természetességgel konstatálja (és ez valószínűleg további éveken át még így is marad), hogy a fesztivál jobban hasonlít egy zűrös építési területre, mintsem egy olyan optimális környezetre, ahol a világ legnagyobb filmsztárjai a rendezvény tíz napja során igen nagy létszámban megfordulnak.

De mindezek ellenére az idei vörös szőnyeges felvonulók csapata különösen erős lett: többek között George Clooney, Kate Winslet, Al Pacino, Marisa Tomei, Paul Giamatti, Philip Seymour Hoffman, Madonna, Keira Knightley, James Franco és Michael Fassbender is visszaigazolta a jelenlétét. Nem véletlenül, hiszen a velencei filmfesztivál egyben az idei nagy európai fesztiválsorozat lezáró rendezvénye is, ugyanakkor a nemhivatalos felvezető rendezvénye a díj-szezonnak, mely a jövő évi Golden Globe-al kezdődik és az Oscar-ceremóniával ér véget.

Ennek megfelelően egyáltalán nem csodálkoznánk, ha a fesztivált szerda este megnyitó film, A március idusa karrierje arany szobrocskákban csúcsosodna ki. George Clooney harmadik rendezése ugyanis pazar mozgókép. De ez sem különösebben meglepő, a színész-direktor esetében már lehet konkrét életműről is beszélni, Az egy veszedelmes elme vagy a Good Night, and Good Luck kiváló mozi volt, ez a lista pedig most egy újabb minőségi munkával bővült. A március idusa mindamellett, hogy thrillerként, politikai krimiként és drámaként is működik, tulajdonképpen egy morális mese az elengedhetetlen tanulsággal.

A cselekmény Mike Morris kormányzó (Clooney) kampánystábján belül zajlik: a morálisan eleinte „tiszta”, de végül az elveit feladó kampányfőnök-helyettes, Steve (Ryan Gosling végre bizonyítja, hogy nem csak kétféle nézése van, és játszani is tud, ha hagyják) szemszögéből követjük a dolgokat. A dramaturgiát eleinte az a kérdés mozgatja, hogy ki lesz az Egyesült Államok következő elnöke, de Clooney eltávolodik ettől, és inkább a belső politikai rendszert és annak finomnak épp nem mondható játszmáit mutatja be – a belső harcok pedig sokkal erősebbek a két nagy politikai oldal közötti csatározásoknál. És a rendező itt még bedobja a suspense-t is: elképesztő „bábjáték” folyik a háttérben, melyben értelemszerűen az győzhet, aki a legtöbb kompromittáló információt szerzi meg a másikról.   

– Nem politikai film A március idusa, hanem arról szól, hogy hogyan és milyen áron adjuk el manapság a lelkünket. Akár a Wall Streeten is játszódhatna. Az „aprópénzből”, mintegy tizenkét millió dollárból forgatott film összes karakterét elcsábítja valaki, ez pedig mindennapos jelenség – mondta George Clooney a sajtótájékoztatón. Hozzátéve: valóban demokrata politikusok a szereplők, és Barack Obama elnökségének első euforikus éve után a cinizmus most már felülírja az idealizmust az Egyesült Államokban, de A március idusa ennek ellenére nem kritikája a jelenlegi kormányzatnak.

Mindemellett a színész-rendező elárulta, hogy a forgatókönyv kidolgozása és a forgatás során William Shakespeare Julius Caesar című drámája lebegett a szeme előtt – így nem vitás, a legjobbtól leshette el a tökéletes intrika fortélyait. Arra a kérdésre pedig, hogy kipróbálná-e magát politikusként, George Clooney azt válaszolta: nem érdekli a dolog, mivel a showbiz is bőven teli van „csábításokkal”. No, meg alkotóként a döntései nem befolyásolják az emberek mindennapi életet. Ahogy fogalmazott: a mesék nem ölnek.

Clooneyék érkeznek a velencei Lidóra
U.S. actor George Clooney (2nd L) arrives by speedboat in Venice August 30, 2011. Clooney's "The Ides of March", about the U.S. presidential race set in the near future, will be the opening film at the 2011 Venice film festival. REUTERS/Manuel Silvestri
Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.