Bombameglepetés Cannes-ban
Megtörtént, amit még a legelszántabb kritikusok is csak tréfából mondtak: Apichatpong Weerasethakul Boonmee bácsi, aki emlékszik elmúlt életeire című szürreális műve lett a befutó Cannes-ban: ezzel megszületett az első thaiföldi Arany pálma.
A műbe a délkelet-ázsiai ország kultúrájának összes legendája, mendemondája és misztikuma bele van kódolva, minden egyes jelenet őrülten abszurd (különösen az európai szemlélőnek) és ezt a záró képsorokig tudta fokozni a rendező. Mivel a középpontban a szellemvilág és a halál áll, nyilvánvaló volt, hogy ez bejöhet Tim Burtonnek, a zsűri elnökének, mivel mozijaiban hasonló témákat dolgoz fel. Nos, most már biztos, hogy bejött neki a thai film.
- Egyetlen döntés sem könnyű. Olyan filmeket láttunk, melyeket máshol nem lehet - kezdett bele a gála utáni sajtóbeszélgetésen a magyarázkodásba Burton. - A Boonmee bácsi alkotói úgy használják a fantáziájukat, ahogy én még elképzelni sem tudnám. Azt a speciális fantáziát értékeltük, amin a nyugatiaskodásnak még nyomát sem láttuk. Mindig meg akarok lepődni ha moziba megyek, és ez most sikerült.
Hozzátéve: megtalálták az egyensúlyt a radikális és a klasszikus filmek között. Ennek megfelelően a zsűri nagydíját a francia Xavier Beavouis Istenekről és férfiakról című drámája kapta, amely az Algériában mártírhalált halt cisztercita szerzeteseknek igaz történetét dolgozza fel.
A legjobb rendező a Turné című road-movie alkotója lett: a színészként is ismert francia Mathieu Amalric. A zsűri díját a csádi Mahamat-Saleh Haroun vihette haza A sikoltó férfi című drámájáért.
A legjobb színésznő Juliette Binoche lett Abbász Kiarosztami Tökéletes másolat című finom szerelmi drámájában nyújtott alakításáért. A legjobb színésznek járó díj újabb meglepetést hozott, mivel megosztották a kiváló Javier Bardem (Alejandro Gonzalez Inarritu: "Biutiful") és a kifejezetten ripacs Elio Germano (Daniele Luchetti: A mi életünk) között. Tegyük hozzá, volt olasz színésznő a zsűriben: Giovanna Mezzogiorno - összefüggést gyanítunk. A legjobb forgatókönyv elismerést a koreai Lee Csang-Dongé lett a Költészet című filmért.
Mundruczó Kornél, aki a Szelíd teremtés - A Frankenstein terv című művével versenyzett, nem kapott semmilyen elismerést. Csakúgy, mint az egyik komoly befutónak tartott brit Mike Leigh sem.