Térhatású propaganda

2006 őszén láthatta a közönség a Magyar Nemzeti Múzeumban a Térbe zárt pillanat – Epizódok a sztereofényképezés történetéből című kiállítást. A térhatású felvételek igen változatos témákat dolgoztak fel: segítségükkel sétálhattunk örömlányok tanyáján vagy a belga tengerparton vízbe gurított, kerekes fürdőkabinok között, óriásbábokkal a nizzai karneválon, kötéltáncossal a Niagara felett, és ott állhattunk az öngyilkos Teleki László földön heverő teste mellett.

E hónap közepéig egy hasonlóan érdekes, ám ezúttal egyetlen témára, az első világháborúra koncentráló, térhatású fényképekből álló kiállítás látható a Magyar Nemzeti Múzeumban. Technikai útravalóként annyit: a képek eredetije ezúttal is két, egymástól picit eltérő szögben megörökített fotó, a kiállításon azonban digitális technikával feldolgozott, egyetlen képre összemásolt és csak a speciális piros-kék szemüveggel térhatásúvá tehető változatuk látható.

Ha speciális szemüveget használ, lapunk olvasója is élvezheti térhatásúként a képeket
Ha speciális szemüveget használ, lapunk olvasója is élvezheti térhatásúként a képeket

A négy gyűjteményből (Magyar Nemzeti Múzeum Történeti Fényképtár, Felvinczi Sándor magángyűjteménye, Hadtörténeti Intézet és Múzeum Fotóarchívuma, Stróbl Alajos Emlékhely Alapítvány) válogatott sztereoképek elsősorban propagandafotók. Egyfelől a központi hatalmak, másfelől az antant nézőpontjából mutatják meg, miképpen jelennek meg ugyanazok a témák az egyik, illetve a másik oldalon.

Hogyan mutatják be, mintegy népszerűsítik a felek saját technikai színvonalukat, frontkörülményeiket, a hadifoglyokat vagy a pusztító fegyvereket a központi hatalmak nézőpontjából a német Neue Photographische Gesellschaft sorozatában, illetve az antant oldaláról az amerikai Keystone View Company 1923-ban kiadott sorozatában. Megnézhetjük azt is, hogyan látták a háborús mindennapokat sztereoképeiken a privát fényképezők.

Ha speciális szemüveget használ, lapunk olvasója is élvezheti térhatásúként a képeket
Ha speciális szemüveget használ, lapunk olvasója is élvezheti térhatásúként a képeket

Amint a háború idején, ma is megindító élmény a térhatású képek segítségével, mintegy „személyesen is jelen lenni” a háború színterein. A lövészárokban, a lövészárok melletti pocsolyában fürdőző katonák között, a katonai menetoszlopokban, a tábori kórházakban vagy egy hajón, amelyen hadilovakat szállítanak. Sétálgatni a furcsa, a térhatástól valóságosnak tetsző helyszíneken a panoptikumfigurák között, egy ma már a fényképezésből kikopott technika, valamint néhány, tárlókban látható világháborús emléktárgy segítségével jelen lenni a múltban. A sztereofénykép-kiállítás márciustól a magyar Nemzeti Múzeumból vándorútra indul, előbb Zalaegerszegen lesz látható, aztán Kaposváron, Nagyatádon, Szombathelyen és talán még Székelyföldön is.

Magyar Nemzeti Múzeum. Nézőpontok – Térhatású fényképek a Nagy Háborúból. A front felett – Egy repülőszázad fényképei az első világháborúból. Nyitva: február 15-ig.

A front felett

A térhatású fényképeken kívül megtekinthető még egy érdekes összeállítás is a Magyar Nemzeti Múzeumban. A front felett – Egy repülőszázad fényképei az első világháborúból című kiállításon látható fotográfiák egy album képei, java részüket bizonyos Weinstock Ernő fényképész készítette többségében a háború egyik repülőszázadánál. Az album képei megismertetnek minket a légjáró egység galíciai és erdélyi mindennapjaival, látunk aztán lezuhant repülőgépeket, katonasírokat, látjuk a katonák bolondozásait, a romokat, a hősöket, és látunk graciőz családi fotókat is, de mindenekelőtt és -fölött légi felvételeket. Bár ezek a képek nem térhatásúak, azért ezek is adnak némi térélményt a világháború torokszorító mindennapjairól.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.