Tanuljunk könnyen, gyorsan drámát írni!

Nuria Lajos Egerben született (1888-1967). Felvette szülővárosa nevét, de megtartotta vezetékneve kezdőbetűjét. 18 évesen letelepedett New York-ban. Egyetem helyett varrni járt. Így lett Egri Lajos N. A CBS tv-társaság szerkesztője, írója. Számos hogyan kell drámát írni kézikönyvet szerzett. How to Write a Play, NY, 1942. A sikeres írás nyitja (You Key to Succassful Writing, 1952), A drámaírás művészete (The Art of Creative Writing), 1965.

Méltánytalan volna olyan alacsony labdát lecsapni, mint hogy Egri, akinek fejében volt a sikeres darabírás ismerete, seregnyi színdarabot írt, de egyik sem ütötte át a mennyezetet. A sikeres darabok írásának professzora egyetlen sikeres darabot sem írt életében. Más dolog, persze, megírni valamit elragadóan és mindenki számára vonzóan és megint más dolog megmondani, hogyan nem szabad nekilátni a darabírásnak. Hasonlóan demagóg, mintha egy szekánt színikritikusnak azt írná egy elmarasztalt színész: játssza el jobban a szerepet. A gazdaasszony etetheti-bíztathatja a tojótyúkot, személyesen mégis képtelen egyetlen tojást is lerakni.

A társadalmi munkamegosztás értelmében Egri alaposan végigelemezte a darabírás mikéntjeit, a sikeres mégis darabokat mások írták. Többnyire olyanok, akik bele se néztek Egri Lajos egyik könyvébe sem.

1942-es könyve máig nemzetközileg megbecsült. Magyarul nem jelentették meg csak két évvel ezelőtt. Kollarik Tamás filmíró, producer, Szőllősi György újságíró, rendező, Fonyó Gergely rendező támogatta szülőhazájába Egrit. Köbli Norbert, Magyar Forgatókönyvírók Egyesületének alapító elnöke fordította nehézkesen a könnyeden megírt receptkönyvet. Feltehetően Köbli jól tud angolul. Sajnos, magyarul kevésbé. Csikorgó mondatokkal adja vissza a szerzőt anyanyelvén. Kollarik Tamás filmíró, producer és Novák Lajos rendezte sajtó alá Fonyó Gergely filmrendező ötlete nyomán, a Vox Nova Produkció és a Műegyetemi kiadó gondozásában. A jegyzetanyag ugyancsak problematikus.

A recenzensek többsége elragadtatott. Garaczi László ugyan irodalmi szakácskönyvnek tartja. Kelecsényi László érzékelteti Egri tételeinek megavasodását. Javaslatairól azt tartja, mintha egy órásmester javasolna összeállítani működő szerkezetet.

Szerintem Egri amerikai alapmestersége érződik leginkább. Ruhagyári szabó és vasalóemberként kereste meg betevőjét az Egyesült Államokban. Drámaírási receptkönyve mintha akkurátusan összeillesztené a ruha ujját a derekával. Minden öltésnek helyén kell lennie. Tagja volt a legnagyobb amerikai szakszervezetnek: a Nemzetközi Női Ruházati Dolgozók Szakszervezetének. 1937-ben a Shubert Színházban Varrótűk és gombostűk címmel bemutattak egy olcsó politikai revüt. Mindössze két zongora az orkeszterben. Négy évig szakadatlan siker a Broadwayn. Egri már akkor nem volt a szakszervezet tagja.

Magyarul írt színdarabját - Rapid Transit (Gyorsforgalom) - Horace Liveright a nagy könyvkiadó és Broadway-producer mutatta be: a Hakuba - Hekuba országban játszódó gépzakatolásos, radikálisan dühös expresszionista szatírát, többnyire magyar nevű szereplőkkel (Sándor, Ilona, Imre Szabó). A kevés férőhelyű Provincetown Playhouse-ban (1927. április 7.) 20 előadásig életben maradt mű nem zajos siker, de az időközben elaggott újdonság tisztes érdeklődést keltett. Liveright ráfizetése Egri darabjára nem mutatott katasztrófát, szinte napra hat hónap múlva rá egy másik magyarral (Lugosi Bélával a címszerepben) a Fulton Theatreben a Dracula színpadi siker. Egri további darabjai: Believe Me or Not (1933), Tornado (bemutató: Nora Bayes Theatre, 1938. március 10.), This is Love (1945 társzerzőként Arden Young-gal), The Cactus Club (1957). Valamint írt egyfelvonásosokat: Satan is Dead (A sátán halott), Spiders (Pókok), Between Two Gods (Két isten között), There Will be No Performance, Devils (Ördögök). Egyik sem lyuggatta ki a csillagos eget. Nyomtalanul elmerültek a fűzfadrámaírók termelésének tömegében.

Az amerikai színdarabkészítők között számosan könyvből vagy tanfolyamokról tanultak drámát írni. Rendszerint már a színdarab bevezető jeleneteinél érzékelhető, hogy tanmenetileg szakszerű művel van dolgunk. Messzire szaglik a színpadról, hogy elméleti úton sajátították el szerzőik az alkotás folyamatát. Csak a legutolsó időkben a Csókol anyád, meg a Sírpiknik ilyen serpenyőben, házilag kotyvasztott dráma. Mindkettejük létrehozója valószínűleg belelapozott Egribe.

Elmerengek, mi lett volna, ha Shakespeare Vilmos Londonba vetődvén nem a színház előtt kikötött lovakra felügyel, majd fokonként bedolgozza magát a színházi gyakorlatba, elsajátítja az íráskészséget, hanem zsebkönyvből szálazza elő a darabkészítés elméletét?

Könyvből tanulni a drámaírást, olyasféle, mint partitúrából szeretkezni.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.