Színházból az Oscarig

Pártvezér az elmegyógyintézetből a Viva la libertá című politikai szatírában. Meghasonlott playboyként kergeti a szerelmet és Fellini emlékét A nagy szépség című Oscar-díjas filmben. Rendezett operát, alapított színházat, másodszor lép fel Budapesten, és megvan a véleménye a bécsi Burgtheater vasárnap esti akciójáról.

Toni Servillo Viva la libertá című előadását előfizetőink ismerik a legjobban, mert tavaly ők vehettek részt a budapesti bemutatón. A színész nápolyi társulatával kétszer is fellép a Nemzetiben rendezett színházi fesztiválon, de a Burgtheater vasárnapi politikai demonstrációjáról munkatársunktól hallott először. Hasonló ügyben még nem fordult a színpadról a közönségéhez, de nem gondolja, hogy a színháznak csak az előadásról kellene szólnia – mondta lapunknak.

Olaszországban hagyománya van a színészek politikai véleménynyilvánításának, egy-egy előadás előtt vagy után előfordul, hogy felhívják a figyelmet közérdekű jelenségekre. Az iraki háború kezdetén a független színházak egy napig zárva tartottak. Elsősorban színházi embernek tartja magát, bár nagyon büszke arra, hogy A nagy szépség Oscart nyert az idegen nyelvű film kategóriában: bekerülhetett Vittorio de Sica, Frederico Fellini és Roberto Benigni mellé.

Toni Servillo kétszeres európai filmdíjas színész-rendező 18 évesen alapította első társulatát
Toni Servillo kétszeres európai filmdíjas színész-rendező 18 évesen alapította első társulatát
Földi Imre

– A hetvenes–nyolcvanas években meghatározó volt az olasz kísérleti színház, az első társulatomat 18 évesen alapítottam – mondta. A Giorgio Strehler vezette milánói Piccolo Teatro – amellyel közösen állította színpadra az előadást – 1982-es, vígszínházbeli fellépése akkora érdeklődést keltett, hogy a rendőrség csillapította le a jegy nélkül maradókat.

– Ma is nagy hullámokat tud verni a színház, de nem hiszem – teszi hozzá Servillo –, hogy még egyszer megrohamoznák a nézők a színházakat.

Szerinte a kultúrafogyasztás magányos dolog, aki politikailag-intellektuálisan egyedül érzi magát, az néha olvasás közben is magára marad. – Ezen mindenhol csak a színház tud változtatni – mondja –, mivel ott társaságban vagyunk, és azt érezhetjük, hogy a gondolatainkkal és az érzelmeinkkel sorsközösségbe kerültünk a többi nézővel.

Az olasz független színházak állami támogatást kapnak, de a minisztérium az előadások száma, a jegyeladási adatok és a folyamatos minőség alapján döntenek a támogatásról, nem politikai tetszés alapján.

Belső hangok

Április 23-án látható Eduardo de Filippo: B első hangok című műve a milánói Piccolo Teatro és a nápolyi Teatro Uniti előadásában, Toni Servillo rendezésében. A nápolyi színjátszás hagyományait életre keltő előadást két év alatt 350 alkalommal adták elő nemzetközi turnén, Budapest után Varsóba mennek, az lesz az utolsó fellépés.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.