Szabolcsi keményfiúk adták az ihletet
Mit mond el egy házasságról, ha a feleség megölésével megbízott bérgyilkos emberibb, mint maguk a házas felek? A Játékszínben bemutatott A hűtlenség ára című sötét humorú krimiben a kapcsolatba ezúttal nem a szokásos felosztásban kerül be egy harmadik.
Akár társadalomkritikaként is értelmezhető, hogy a darab legőszintébb alakja a gyilkolásból élő olasz. „Sok végzetes dolog következik abból, hogy ő tényleg betartja a szavát és nem hátrál ki a felelősség alól. Azért szeretem ezt a karaktert, mert nem egyértelműen tufa” – magyarázza Nagy Sándor, a szerző saját magára írt szerepét, a bérgyilkost alakító színész. Az kell, hogy a néző számára kiderüljön: lehet, hogy nem olvasott annyi könyvet életében, mint amennyit illene, de tényleg nagyon profi abban, amit csinál. Ezek az előadások is arról szólnak: az nem úgy van, hogy valaki reggel 8-tól éjfélig egyfolytában szemét.”
Egy irodai fotelhez kötözött nő és egy rá pisztolyt szegező férfi kettősével kezdődik Chazz Palminteri darabja. A címmel ellentétben a Pikali Gerda és Németh Kristóf alakította házaspárnak a hűtlenség a legkisebb problémája. A sikeres férj úgy akar megszabadulni feleségétől, hogy közben megtartsa a pénzét is, a bérgyilkos le akarja tudni még ezt az egy munkát, a nő pedig túl akar élni.
Nagy Sándor Reviczky Zsolt / Népszabadság |
A krimivígjáték-megjelölés alaposan félreviheti a közönséget. Egy párkapcsolaton belül sikerül olyan rémisztően sötét viszonyokat megvillantaniuk, hogy hozzájuk képest az alvilági figura naivnak és emberinek tűnik. „Ő tényleg őszinte. Ez számára csupán egy munka. A férj és a feleség viszont össze-vissza hazudozik. Kristóf nagyon jól csinálja ezt: a végtelenségig tagadni-taktikázni” – meséli Nagy Sándor, aki nem az Oscar-jelölt Chazz Palminterit, hanem a saját gyerekkorának szereplőit vette a figura alapjául. „Szabolcsban nőttem fel, láttam, ismertem keményfiúkat, akik abból éltek, hogy időnként megfenyegettek másokat. Egyébként tök jól el lehetett beszélgetni velük az utcán vagy egy szórakozóhelyen, de amikor csörgött a telefon, csak annyit mondtak: ne haragudjatok, dolog van! És tudtuk, hogy valószínűleg valakire most nehéz percek várnak.”
Nagy Sándor szándékosan nem nézte meg az 1996-ban Cher, Ryan O’Neal és Palminteri főszereplésével készült filmes adaptációt. „Ha olyan darabot vagy szerepet kapok, aminek van előzménye, valahol játszották, van belőle film, akkor nem nézem meg azokat, különben tudat alatt elkezdem a látott gesztusokat használni. Ha pedig elkezdenék ellene menni, nem azzal foglalkoznék, ami a dolgom, hanem azzal, hogy csak ilyen vagy olyan ne legyek” – árulta el.
Chazz Palminteri eredetileg magának írta Tony, a problémákkal küzdő bérgyilkos szerepét. Ez volt a színész második drámája. Az elsőt kétségbeesésében írta. A hét éven át pocsék szerepekben vergődő Palminteri kénytelen volt ajtónállóként dolgozni egy éjszakai klubban. Kidobói karrierjének négy hónap után egy fiaskó vetett véget: nem ismerte meg Irving Paul Lazart, az egyik legbefolyásosabb ügynököt. Amikor kirúgták, rájött: magának kell megírnia azt a szerepet, amiben felfedezik. Egy kilencéves korában látott gyilkosság élményéből építette fel a Bronxi mesét, ahol egymaga 18 különböző karaktert játszik. A darab óriási sikert aratott, hét számjegyű összeget kínáltak a jogokért, Palminteri azonban ragaszkodott hozzá, hogy ő írja a forgatókönyvet és játsszon a darabban. Végül Robert de Niro fedezte fel, aki épp az első rendezéséhez keresett alapanyagot.
Chazz Palminteri:
A hűtlenség ára
Játékszín