Slágeroratóriumok a Müpában

Vivaldi két „slágeroratóriuma”, a Magnificat és a Gloria, valamint Haydn 1798-as, drámai hangvételű Nelson-miséje szólal meg november 25-én a Művészetek Palotájában. A régizene kutatásában, rekonstruálásában és interpretációjában nemzetközi hírnevet szerzett Vashegyi György a Purcell Kórust és az idén 20 éve alapított Orfeo Zenekart vezényli.

Két évtizede működnek Vashegyi György együttesei, a Purcell Kórus és a korhű hangszereken játszó Orfeo Zenekar. Müpás koncertjükön két olyan zeneszerző egyházi vokális alkotásait társították, akiket főleg hangszeres műveik miatt ismer a közönség. A zeneszerzők közös vonása: életművük bizonyos részeit csak a 20. században fedezte fel az utókor. A hajszíne miatt vörös papként is emlegetett Vivaldi (1659–1695) zenéje a 20. század második harmadában kezdte élni valódi reneszánszát.

Haydn (1732– 1809) művét azóta hívják Nelson-misének, mióta 1800-ban a Napóleon felett döntő győzelmet arató Nelson admirális jelenlétében előadták Kismartonban. A mise Haydn eredeti hangszerelésével hangzik el a Művészetek palotájában – három trombitával, timpanival, vonóskarral –, és Gyöngyösi Levente eljátssza a nagy orgonaszólót, amelyet orgona híján fafúvósokkal szoktak helyettesíteni.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

A régizene-specialista Purcell Kórus (1990) és az Orfeo Zenekar (1991) repertoárjának gerincét a Gesualdótól Mozartig terjedő periódus zenéje alkotja. Gyakran szólaltatnak meg későbbi darabokat is. Vezetőjük, Vashegyi György zenei pályafutását hangszeresként kezdte: hegedű-, furulya-, oboa- (később barokk oboa-) és csembalótanulmányokat folytatott.

Tizenhat évesen vezényelte első hangversenyét, és két évvel később vették fel a Zeneakadémia karmesterképző szakára, ahol Lukács Ervin tanítványaként végzett 1993-ban.
Többször részt vett John Eliot Gardiner és Helmuth Rilling mesterkurzusain; 1994 és 1997 között John Toll posztgraduális continuo-növendéke volt a drezdai Régi Zenei Akadémián. Ugyanott kamarazenét is tanult Jaap ter Linden és Simon Standage irányításával.

Hazai operai bemutatkozásakor Gluck Orfeóját dirigálta a Budapesti Kamaraoperában, a Magyar Állami Operaházban 2000 augusztusában debütált Haydn L'infedeltà delusa című művével, és ott azóta rendszeresen vezényli Mozart operáit és Verdi Don Carlosát. 1992-től a Zeneakadémia continuo-tanára.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.